Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Lääkkeiden piilomainonta huolestuttaa Lääkelaitosta

22.10.2009 13:45

,

Videopalvelu YouTube on reseptilääkemainosten villi länsi. Tämä erektiolääkemainos on katsottu lähes 2,8 miljoonaa kertaa.

Lääkelaitos on huolestunut reseptilääkkeiden piilomainonnan lisääntymisestä. Se on joutunut kuluneen vuoden aikana puuttumaan jo kymmeneen tilanteeseen, joissa suurelle yleisölle on esitetty tietoa reseptilääkevalmisteista.

Lääkelaitoksen mukaan yritykset ovat sijoittaneet reseptilääketietoja kotimaisiin TV-sarjoihin ja radio-ohjelmiin sekä internetin sosiaalisiin medioihin, vaikka reseptilääkkeiden markkinointi suoraan väestölle on kiellettyä. Tuotesijoittelun takia väestö saa tahtomattaan tietoa lääkkeistä tai lääkeyrityksistä.

Aina ei ole selvää, onko kyse tarkoituksellisesta tuotesijoittelusta vai ohjelmantekijöiden sananvapaudesta.

- Kotikatu-sarjassa mainittiin kauppanimeltä alzheimerlääke ja sen lääkepakkaus näytettiin kuvassa. Tämä on kiusallista, mutta täysin laillista, jos yritys ei ole itse tarjonnut tyhjiä pakkauksia käytettäväksi sarjassa, yliproviisori Kristiina Pellas kertoo.

Lääkelaitos ei ole kohdannut tilanteita, joissa lääkeyritykset olisivat maksaneet ohjelmantekijöille tuotteensa mainostamisesta. Sen sijaan on tapauksia, joissa ohjelmantekijät ovat pyytäneet valmistajalta lääkepakkauksia ohjelmaa varten.

- Jos raha liikkuu, teemme heti markkinointikieltopäätöksen.

YouTubessa valtavasti reseptilääkemateriaalia

Lääkemarkkinoinnin asianmukaisuutta valvova Lääkelaitos määrää vuosittain yli 50 selvityspyyntöä lääkelain vastaisen mainonnan takia. Markkinointikieltopäätöksen se tekee kerran kahdessa vuodessa.

Kristiina Pellas arvioi, että lääkevalmisteiden piilomainonta lisääntyy tulevina vuosina.

- Tämä tarkoittaa, että valvonnan tarve eri medioissa kasvaa. Tällä hetkellä radio- ja tv-mainokset on tarkastettu etukäteen ja viranomaiset ovat keskittyneet kirjoitettuun mediaan. Meidän on pakko löytää aikaa uusien medioiden valvontaan.

Vaikeita valvottavia ovat erityisesti internetin sosiaaliset mediat, kuten Googlen omistama videopalvelu YouTube ja keskustelupalstat, joissa yksityishenkilöt voivat kirjoittaa mistä haluavat. Jos lääkeyritys mainostaisi tuotteitaan keskustelupalstalla, Lääkelaitoksen olisi vaikea todistaa sitä.

YouTubesta löytyy valtavasti reseptilääkemateriaalia: enimmäkseen englanninkielisiä mainoksia ja käyttäjien tekemiä videoita.

- Valvonnan kannalta on ongelmallista, että kansalaiset pääsevät videoihin käsiksi, mutta Suomen viranomaiset eivät voi vaikuttaa sisältöihin, Pellas sanoo. (EE)

Arkisto


Tulevaisuuden vanhus on ketterä digiasioissa
20.06.2016 09:32 ERJA ELO

Digitalisaatio 20.06.2016 09:32 ERJA ELO


Fimea: Apteekit avuksi etälääkärikokeiluihin
16.06.2016 11:23 INKERI HALONEN

Uudistuva terveydenhuolto 16.06.2016 11:23 INKERI HALONEN


Mobiilit terveyssovellukset – onko niistä oikeasti hyötyä?
16.06.2016 10:20 INKERI HALONEN

Digitalisaatio 16.06.2016 10:20 INKERI HALONEN


Tutkimus kertoo - näin sähköinen resepti on muuttanut työnkuvia apteekeissa
15.06.2016 08:41 INKERI HALONEN

sähköinen resepti 15.06.2016 08:41 INKERI HALONEN


Voiko vakuutus toimia itsehoidon motivaattorina?
14.06.2016 14:53 INKERI HALONEN

Itsehoito 14.06.2016 14:53 INKERI HALONEN


Mikä motivoi ihmistä hoitamaan itseään?
13.06.2016 10:00 INKERI HALONEN

Itsehoito 13.06.2016 10:00 INKERI HALONEN


Heikko kädenpuristus ennustaa lyhyempää elämää
13.06.2016 08:09 UUTISPALVELU DUODECIM

Kansanterveys 13.06.2016 08:09 UUTISPALVELU DUODECIM


Ranskalaiset valmiita apteekkirokotuksiin
09.06.2016 15:28 INKERI HALONEN

Influenssarokotus 09.06.2016 15:28 INKERI HALONEN


Apteekkariliiton Salkku ylivoimaisesti seuratuin media apteekeissa
09.06.2016 14:00 INKERI HALONEN

Apteekkariliitto 09.06.2016 14:00 INKERI HALONEN


Apteekkirokotukset paransivat kausi-influenssan rokotuskattavuutta Yhdysvalloissa
08.06.2016 12:59 INKERI HALONEN

Influenssarokotus 08.06.2016 12:59 INKERI HALONEN