Kunnille ohje terveyskeskusten puhelinpalvelusta
05.04.2011 17:25
Sosiaali- ja terveysministeriö on lähettänyt kunnille ohjeen siitä, mitä kansalaisten välitön yhteydensaanti terveyskeskukseen tarkoittaa ja miten se voidaan toteuttaa.
STM katsoo, että puhelinyhteys terveyskeskukseen pitää saada alle viidessä minuutissa. Jos tämä ei ruuhkahuippujen aikana onnistu, terveyskeskus voi tarjota mahdollisuuden jättää soittopyyntö, jolloin potilaalle soitetaan takaisin saman päivän aikana terveyskeskuksen aukioloaikana.
Terveyskeskus voi antaa soittajalla myös mahdollisuuden jäädä odottamaan seuraavaa vapautuvaa asiakaspalvelijaa tai soittoaikaa myöhemmin samana päivänä, jolloin ruuhkaa on vähemmän.
Terveyskeskuksen toimipaikoissa ja verkkosivuilla pitää olla selkeät ohjeet siitä, miten terveyskeskukseen saa yhteyden. Yhteystietojen lisäksi ohjeessa on kerrottava puhelinpalvelun vastausaikatavoitteesta sekä esimerkiksi takaisinsoitosta, jos sellainen on käytössä.
– Välitön yhteydensaanti on yksi toimivan terveyskeskuksen laatutekijöistä, ja tällä hetkellä sen toteutumisessa on suuria eroja terveyskeskusten välillä. Ohjeella parannetaan potilaiden yhdenvertaisuutta, peruspalveluministeri Paula Risikko (kok.) toteaa tiedotteessa.
Viime syksynä tehdyn selvityksen mukaan terveyskeskuslääkärin vastaanotolle pääsi kiireettömässä hoidon tarpeessa hieman aiempaa nopeammin, mutta välittömän yhteyden saanti terveyskeskukseen ei ollut ole parantunut. (EK)
Arkisto
Pharmadata tuo markkinoille uuden pd3-apteekkijärjestelmän
|
Luotettava ehkäisy tarpeen aknelääke isotretinoiinilla hoidettaessa
|
Vuoden Farmaseutti ratkoo iäkkäiden lääkitysongelmia
|
Jenkkilobbaus ei tehonnut, lääkevaihto laajenee
|
Suomi toivoo EU-reseptille siirtymäaikaa
|
Sosiaali- ja terveysvaliokunta siunasi viitehintalait
|
Apteekkari Klaus Holttisen muotokuva paljastettiin
|
Lipitor saa kilpailijan Norjassa
|
Viitehintalait voidaan käsitellä tavallisina lakimuutoksina
|
Lääkelaitos: Vain apteekit saavat annosjaella lääkkeitä
|