Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Kunnille ohje terveyskeskusten puhelinpalvelusta

05.04.2011 17:25

, ISTOCKPHOTO

Sosiaali- ja terveysministeriö on lähettänyt kunnille ohjeen siitä, mitä kansalaisten välitön yhteydensaanti terveyskeskukseen tarkoittaa ja miten se voidaan toteuttaa.

STM katsoo, että puhelinyhteys terveyskeskukseen pitää saada alle viidessä minuutissa. Jos tämä ei ruuhkahuippujen aikana onnistu, terveyskeskus voi tarjota mahdollisuuden jättää soittopyyntö, jolloin potilaalle soitetaan takaisin saman päivän aikana terveyskeskuksen aukioloaikana.

Terveyskeskus voi antaa soittajalla myös mahdollisuuden jäädä odottamaan seuraavaa vapautuvaa asiakaspalvelijaa tai soittoaikaa myöhemmin samana päivänä, jolloin ruuhkaa on vähemmän.

Terveyskeskuksen toimipaikoissa ja verkkosivuilla pitää olla selkeät ohjeet siitä, miten terveyskeskukseen saa yhteyden. Yhteystietojen lisäksi ohjeessa on kerrottava puhelinpalvelun vastausaikatavoitteesta sekä esimerkiksi takaisinsoitosta, jos sellainen on käytössä.

– Välitön yhteydensaanti on yksi toimivan terveyskeskuksen laatutekijöistä, ja tällä hetkellä sen toteutumisessa on suuria eroja terveyskeskusten välillä. Ohjeella parannetaan potilaiden yhdenvertaisuutta, peruspalveluministeri Paula Risikko (kok.) toteaa tiedotteessa.

Viime syksynä tehdyn selvityksen mukaan terveyskeskuslääkärin vastaanotolle pääsi kiireettömässä hoidon tarpeessa hieman aiempaa nopeammin, mutta välittömän yhteyden saanti terveyskeskukseen ei ollut ole parantunut. (EK)

Arkisto


Vain kolmannes sydäninfarkteista hoidetaan tehokkaasti
29.09.2011 10:58

29.09.2011 10:58


Effican testaus alkaa maanantaina
28.09.2011 15:44

28.09.2011 15:44


Kokkonen lähtee YA:sta
27.09.2011 16:02

27.09.2011 16:02


eReseptin käyttökielto Efficassa jatkuu
26.09.2011 18:38

26.09.2011 18:38


Virheellisiä eReseptejä ei ole ilmennyt
24.09.2011 16:18

24.09.2011 16:18


World Pharmacists Day sunnuntaina
24.09.2011 14:32

WORLD PHARMACISTS DAY 24.09.2011 14:32


EMA suosittelee Multaqin käytön rajoittamista
23.09.2011 13:32

23.09.2011 13:32


Virheellisiä eReseptejä liikkeellä?
23.09.2011 13:27

23.09.2011 13:27


EMA arvioi orlistaatin turvallisuuden
23.09.2011 11:27

23.09.2011 11:27


YA luopuu Receptumin omistuksesta
22.09.2011 14:14

22.09.2011 14:14