Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Kunnille ohje terveyskeskusten puhelinpalvelusta

05.04.2011 17:25

, ISTOCKPHOTO

Sosiaali- ja terveysministeriö on lähettänyt kunnille ohjeen siitä, mitä kansalaisten välitön yhteydensaanti terveyskeskukseen tarkoittaa ja miten se voidaan toteuttaa.

STM katsoo, että puhelinyhteys terveyskeskukseen pitää saada alle viidessä minuutissa. Jos tämä ei ruuhkahuippujen aikana onnistu, terveyskeskus voi tarjota mahdollisuuden jättää soittopyyntö, jolloin potilaalle soitetaan takaisin saman päivän aikana terveyskeskuksen aukioloaikana.

Terveyskeskus voi antaa soittajalla myös mahdollisuuden jäädä odottamaan seuraavaa vapautuvaa asiakaspalvelijaa tai soittoaikaa myöhemmin samana päivänä, jolloin ruuhkaa on vähemmän.

Terveyskeskuksen toimipaikoissa ja verkkosivuilla pitää olla selkeät ohjeet siitä, miten terveyskeskukseen saa yhteyden. Yhteystietojen lisäksi ohjeessa on kerrottava puhelinpalvelun vastausaikatavoitteesta sekä esimerkiksi takaisinsoitosta, jos sellainen on käytössä.

– Välitön yhteydensaanti on yksi toimivan terveyskeskuksen laatutekijöistä, ja tällä hetkellä sen toteutumisessa on suuria eroja terveyskeskusten välillä. Ohjeella parannetaan potilaiden yhdenvertaisuutta, peruspalveluministeri Paula Risikko (kok.) toteaa tiedotteessa.

Viime syksynä tehdyn selvityksen mukaan terveyskeskuslääkärin vastaanotolle pääsi kiireettömässä hoidon tarpeessa hieman aiempaa nopeammin, mutta välittömän yhteyden saanti terveyskeskukseen ei ollut ole parantunut. (EK)

Arkisto


Farmaseuttien apu usein tarpeen itsehoitolääkkeiden valinnassa
28.02.2020 09:14 HANNA HYVÄRINEN

Itsehoito 28.02.2020 09:14 HANNA HYVÄRINEN


Väitös: Apteekeissa on valtavasti hyödyntämätöntä osaamista
27.02.2020 09:15 ERJA ELO

Apteekki palvelee 27.02.2020 09:15 ERJA ELO


Visiona maailman paras apteekkipalvelu
25.02.2020 09:35 ERJA ELO

Apteekkariliitto 25.02.2020 09:35 ERJA ELO


Emerade-adrenaliinikynät pyydetään palauttamaan apteekkiin
24.02.2020 12:00 TARU VANHALA

Takaisinveto 24.02.2020 12:00 TARU VANHALA


Joka neljäs ikääntyneiden erikoissairaanhoidon päivystyskäynti johtuu lääkehaitoista
24.02.2020 11:55 ERJA ELO

Potilasturvallisus 24.02.2020 11:55 ERJA ELO


Anssi Pulkkinen: Onnistuminen tulee yhteistyöllä
24.02.2020 08:30 HANNA HYVÄRINEN

Kentältä 24.02.2020 08:30 HANNA HYVÄRINEN


Lääkkeiden tukkumyynti kasvoi
21.02.2020 08:08 ERKKI KOSTIAINEN

Lääketalous 21.02.2020 08:08 ERKKI KOSTIAINEN


Kuntapäättäjät arvostavat apteekkiyhteistyötä
21.02.2020 07:45 ERKKI KOSTIAINEN

Lääkejakelu 21.02.2020 07:45 ERKKI KOSTIAINEN


Influenssaepidemian huippu on vasta tulossa
20.02.2020 08:39 HANNA HYVÄRINEN

Influenssarokotus 20.02.2020 08:39 HANNA HYVÄRINEN


Suomalaiset ovat tyytyväisiä apteekkeihin
19.02.2020 08:53 ERKKI KOSTIAINEN

Apteekki palvelee 19.02.2020 08:53 ERKKI KOSTIAINEN