Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Kunnille ohje terveyskeskusten puhelinpalvelusta

05.04.2011 17:25

, ISTOCKPHOTO

Sosiaali- ja terveysministeriö on lähettänyt kunnille ohjeen siitä, mitä kansalaisten välitön yhteydensaanti terveyskeskukseen tarkoittaa ja miten se voidaan toteuttaa.

STM katsoo, että puhelinyhteys terveyskeskukseen pitää saada alle viidessä minuutissa. Jos tämä ei ruuhkahuippujen aikana onnistu, terveyskeskus voi tarjota mahdollisuuden jättää soittopyyntö, jolloin potilaalle soitetaan takaisin saman päivän aikana terveyskeskuksen aukioloaikana.

Terveyskeskus voi antaa soittajalla myös mahdollisuuden jäädä odottamaan seuraavaa vapautuvaa asiakaspalvelijaa tai soittoaikaa myöhemmin samana päivänä, jolloin ruuhkaa on vähemmän.

Terveyskeskuksen toimipaikoissa ja verkkosivuilla pitää olla selkeät ohjeet siitä, miten terveyskeskukseen saa yhteyden. Yhteystietojen lisäksi ohjeessa on kerrottava puhelinpalvelun vastausaikatavoitteesta sekä esimerkiksi takaisinsoitosta, jos sellainen on käytössä.

– Välitön yhteydensaanti on yksi toimivan terveyskeskuksen laatutekijöistä, ja tällä hetkellä sen toteutumisessa on suuria eroja terveyskeskusten välillä. Ohjeella parannetaan potilaiden yhdenvertaisuutta, peruspalveluministeri Paula Risikko (kok.) toteaa tiedotteessa.

Viime syksynä tehdyn selvityksen mukaan terveyskeskuslääkärin vastaanotolle pääsi kiireettömässä hoidon tarpeessa hieman aiempaa nopeammin, mutta välittömän yhteyden saanti terveyskeskukseen ei ollut ole parantunut. (EK)

Arkisto


Helsinki-Vantaan lentokentän apteekkipalvelut laajenivat
04.05.2012 15:39

Palvelupisteet 04.05.2012 15:39


Kymmenellä kielellä kiitos
03.05.2012 10:40

03.05.2012 10:40


Ammattiapteekin kehittäjä numero yksi
03.05.2012 10:37

03.05.2012 10:37


Miljoona eReseptiä kirjoitettu
03.05.2012 09:13

03.05.2012 09:13


Alan yhteinen ponnistus
03.05.2012 08:23

03.05.2012 08:23


Apteekkien toimitusvarmuus huippuluokkaa
02.05.2012 17:30

toimitusvarmuus 02.05.2012 17:30


Näätsaari: Palvelujen saatavuuteen kiinnitettävä huomiota
30.04.2012 11:09

30.04.2012 11:09


Vihreäristi-tuotteet apteekkien hyllyille
30.04.2012 08:33

30.04.2012 08:33


Viestintäpalkinto Erkki Kostiaiselle
27.04.2012 15:01

27.04.2012 15:01


Eurooppalaisten reseptien tunnustaminen vaatii vielä työtä
27.04.2012 14:30

27.04.2012 14:30