Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Kunnille ohje terveyskeskusten puhelinpalvelusta

05.04.2011 17:25

, ISTOCKPHOTO

Sosiaali- ja terveysministeriö on lähettänyt kunnille ohjeen siitä, mitä kansalaisten välitön yhteydensaanti terveyskeskukseen tarkoittaa ja miten se voidaan toteuttaa.

STM katsoo, että puhelinyhteys terveyskeskukseen pitää saada alle viidessä minuutissa. Jos tämä ei ruuhkahuippujen aikana onnistu, terveyskeskus voi tarjota mahdollisuuden jättää soittopyyntö, jolloin potilaalle soitetaan takaisin saman päivän aikana terveyskeskuksen aukioloaikana.

Terveyskeskus voi antaa soittajalla myös mahdollisuuden jäädä odottamaan seuraavaa vapautuvaa asiakaspalvelijaa tai soittoaikaa myöhemmin samana päivänä, jolloin ruuhkaa on vähemmän.

Terveyskeskuksen toimipaikoissa ja verkkosivuilla pitää olla selkeät ohjeet siitä, miten terveyskeskukseen saa yhteyden. Yhteystietojen lisäksi ohjeessa on kerrottava puhelinpalvelun vastausaikatavoitteesta sekä esimerkiksi takaisinsoitosta, jos sellainen on käytössä.

– Välitön yhteydensaanti on yksi toimivan terveyskeskuksen laatutekijöistä, ja tällä hetkellä sen toteutumisessa on suuria eroja terveyskeskusten välillä. Ohjeella parannetaan potilaiden yhdenvertaisuutta, peruspalveluministeri Paula Risikko (kok.) toteaa tiedotteessa.

Viime syksynä tehdyn selvityksen mukaan terveyskeskuslääkärin vastaanotolle pääsi kiireettömässä hoidon tarpeessa hieman aiempaa nopeammin, mutta välittömän yhteyden saanti terveyskeskukseen ei ollut ole parantunut. (EK)

Arkisto


Robottien suosio jatkuu apteekeissa
22.06.2015 09:10 ERJA ELO

Uudistuva apteekki 22.06.2015 09:10 ERJA ELO


Jo yli 30 000 asiakasta lääkkeiden koneellisen annosjakelun piirissä
18.06.2015 09:07 ERJA ELO

Apteekin lisäpalvelut 18.06.2015 09:07 ERJA ELO


11 eskaria, kolme tahtoo apteekkariksi
17.06.2015 08:54 INKERI HALONEN

Apteekki palvelee 17.06.2015 08:54 INKERI HALONEN


Rajaniemi Fimean alueellistamisselvityksestä: ”Irtisanomiset vaikuttaisivat toimintakykyyn”
16.06.2015 11:21 INKERI HALONEN

Fimean alueellistaminen 16.06.2015 11:21 INKERI HALONEN


Yksi tarina: Suoraa palautetta aukiolosta
16.06.2015 09:28 INKERI HALONEN

Rikollisuus 16.06.2015 09:28 INKERI HALONEN


Diabeteksen hoitoon tarkoitetut glukoosinpoistajat arvioidaan
15.06.2015 13:00 TIINA KUOSA

Lääkehoito 15.06.2015 13:00 TIINA KUOSA


Toiveena tiivis yhteistyö sairaala- ja avoapteekkien välille
15.06.2015 09:23 ERJA ELO

Uudistuva terveydenhuolto 15.06.2015 09:23 ERJA ELO


A-klinikkasäätiö: Apteekin rooli huumehaittojen ehkäisyssä tärkeä
12.06.2015 11:17 INKERI HALONEN

Korvaushoito 12.06.2015 11:17 INKERI HALONEN


Apteekin virtuaalihylly vapauttaa aikaa asiakkaiden palveluun
12.06.2015 08:53 ERJA ELO

Uudistuva apteekki 12.06.2015 08:53 ERJA ELO


Ripulia ja väsymystä ihan turhaan
11.06.2015 08:37 NIINA LAINE

Lääkitys kuntoon 11.06.2015 08:37 NIINA LAINE