Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Kunnille ohje terveyskeskusten puhelinpalvelusta

05.04.2011 17:25

, ISTOCKPHOTO

Sosiaali- ja terveysministeriö on lähettänyt kunnille ohjeen siitä, mitä kansalaisten välitön yhteydensaanti terveyskeskukseen tarkoittaa ja miten se voidaan toteuttaa.

STM katsoo, että puhelinyhteys terveyskeskukseen pitää saada alle viidessä minuutissa. Jos tämä ei ruuhkahuippujen aikana onnistu, terveyskeskus voi tarjota mahdollisuuden jättää soittopyyntö, jolloin potilaalle soitetaan takaisin saman päivän aikana terveyskeskuksen aukioloaikana.

Terveyskeskus voi antaa soittajalla myös mahdollisuuden jäädä odottamaan seuraavaa vapautuvaa asiakaspalvelijaa tai soittoaikaa myöhemmin samana päivänä, jolloin ruuhkaa on vähemmän.

Terveyskeskuksen toimipaikoissa ja verkkosivuilla pitää olla selkeät ohjeet siitä, miten terveyskeskukseen saa yhteyden. Yhteystietojen lisäksi ohjeessa on kerrottava puhelinpalvelun vastausaikatavoitteesta sekä esimerkiksi takaisinsoitosta, jos sellainen on käytössä.

– Välitön yhteydensaanti on yksi toimivan terveyskeskuksen laatutekijöistä, ja tällä hetkellä sen toteutumisessa on suuria eroja terveyskeskusten välillä. Ohjeella parannetaan potilaiden yhdenvertaisuutta, peruspalveluministeri Paula Risikko (kok.) toteaa tiedotteessa.

Viime syksynä tehdyn selvityksen mukaan terveyskeskuslääkärin vastaanotolle pääsi kiireettömässä hoidon tarpeessa hieman aiempaa nopeammin, mutta välittömän yhteyden saanti terveyskeskukseen ei ollut ole parantunut. (EK)

Arkisto


Farmasian ammattilaiset alkavat sparrata hoitokoteja lääkeasioissa
19.09.2016 13:46 ERJA ELO

rationaalinen lääkehoito 19.09.2016 13:46 ERJA ELO


Apteekkari Kanerva: Hoivakotifarmasia tuo säästöjä ja turvallisuutta
19.09.2016 13:45 ERJA ELO

rationaalinen lääkehoito 19.09.2016 13:45 ERJA ELO


Helsinkiläiset hoivakodit saivat farmaseuttista tukea 2013 – näkyykö se enää missään?
15.09.2016 12:33 VIRPI EKHOLM

Potilasturvallisuus 15.09.2016 12:33 VIRPI EKHOLM


Farmaseuttista apua arvostetaan - "Hoitajat ovat hoivakodeissa todella yksin"
14.09.2016 09:00 VIRPI EKHOLM

Potilasturvallisuus 14.09.2016 09:00 VIRPI EKHOLM


Lääkäri: Kemiallinen rajoittaminen esiin lääkitysarvioinneilla
13.09.2016 13:15 VIRPI EKHOLM

Potilasturvallisuus 13.09.2016 13:15 VIRPI EKHOLM


Vanhusten kaltoinkohtelua havaitaan paljon, yli- ja alilääkitsemistä harvoin
13.09.2016 07:42 VIRPI EKHOLM

Potilasturvallisuus 13.09.2016 07:42 VIRPI EKHOLM


Hoivakotien lääkeosaamisessa suuria eroja - Valvira huolissaan säästöistä
12.09.2016 09:54 VIRPI EKHOLM

Potilasturvallisuus 12.09.2016 09:54 VIRPI EKHOLM


Tulevaisuuden lääkäri sparraa ja valmentaa
09.09.2016 12:09 ERJA ELO

Uudistuva terveydenhuolto 09.09.2016 12:09 ERJA ELO


Apteekkarilehden nimitysuutisten kuvissa sekaannus
09.09.2016 10:30 INKERI HALONEN

OIKAISU 09.09.2016 10:30 INKERI HALONEN


Kanta-palvelu on yhä kaukana kympistä
08.09.2016 09:04 ERJA ELO

sähköinen resepti 08.09.2016 09:04 ERJA ELO