Klikin puhelinpalvelut on lopetettu kannattamattomina
19.01.2015 08:10 ISTOCKPHOTO
Klikin verkkopalvelua kehitetään edelleen yhteistyössä lääkealan toimijoiden kanssa.
Lääketietokeskuksen ja Itä-Suomen yliopiston yhdessä perustama Kansallinen Lääkeinformaatiokeskus on sulkenut puhelinpalvelunsa taloudellisten syiden takia. Keskuksen eli tutummin Klikin kaikille avoin yleinen puhelinlinja lopetettiin viime syksynä.
Keskus aloitti toimintansa vuoden 2012 alussa. Se jatkoi tuolloin Kuopion lääkeinformaatiokeskuksen lääkeneuvontapalveluita.
– Vaikka käyttäjiltä saatiin erittäin positiivista palautetta ja puhelumäärät kasvoivat, niin asiakasmäärät eivät riittäneet kattamaan vuoden jokaisena päivänä kahdeksasta kymmeneen palvelleen keskuksen kustannuksia, Lääketietokeskuksen toimitusjohtaja ja Klikin hallituksen puheenjohtaja Minna Palhamo kertoo.
Palhamon mukaan palvelun jatkuminen entisessä laajuudessaan olisi edellyttänyt rahoitusta esimerkiksi samaan tapaan kuin Myrkytystietokeskuksen toiminta.
Palhamo kertoo, että Klikin tietopankki, jossa on dokumentoituna 110 000 kysymys-vastaus-paria on jatkossa tutkimuskäytössä. Klikin verkkopalvelua kehitetään edelleen yhteistyössä lääkealan toimijoiden kanssa.
Klik palveli kaikkia suomalaisia lääkkeisiin liittyvissä kysymyksissä ja tarjosi käytännönläheistä lääkeneuvontaa. Terveydenhuollon ammattilaiset kysyivät palvelusta esimerkiksi erityisluvallisten lääkkeiden käytöstä ja hakea apua lääkkeiden tunnistamiseen.
INKERI HALONEN
Arkisto
Kelan lääkemenojen kasvu pysähtyi
|
Lauri Pelkonen Hilan johtajaksi
|
Melkein puolet syövistä ehkäistävissä
|
Nikotiinilaastarin pitkä käyttö kannattaa
|
Sininen Uni –valmiste pois myynnistä
|
Kysy influenssasta –puhelinpalvelu supistuu
|
Valvira ohjeisti sosiaali- ja terveydenhuollon työnantajia
|
Stressi, viha ja masennus altistavat metaboliselle oireyhtymälle
|
Sanofi-aventiksen ja Kelan verkkopalvelut Suomen parhaimmistoa
|
Apteekkiluvan hinta tuplaantuu
|