Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Kesä kasvatti etälääkäripalvelun kysyntää Vähänkyrön apteekissa

Apteekki palvelee  Uudistuva terveydenhuolto   12.08.2016 09:28 ANNE KYTÖLÄ

ANNE KYTÖLÄ,

Apteekkari Samuli Ojala palveli Vähänkyrön apteekissa Arto Myllyviitaa. Apteekin yhteydessä toimii etälääkärin vastaanottopiste.

Etälääkäripalvelua tarjotaan neljässä muussakin apteekissa. Palvelua on käytetty akuuttien ja kiireettömien asioiden hoitoon.

Vaasan Vähänkyrön apteekin yhteydessä toimivan etälääkärivastaanoton kysyntä kasvoi kesällä selvästi hiljaisen kevään jälkeen.

Kysynnän kasvuun vaikutti odotetusti läheisen terveysaseman kesäsulku, kertoo apteekkari Samuli Ojala.

– Kaiken kaikkiaan käyttö on ollut laajaa akuuteista infektioista ja kiputiloista pitkäaikaisten sairauksien hoitoon, Ojala kuvailee.

Etälääkäripalvelu ei ole apteekin liiketoimintaa

Vähänkyrön apteekki on Suomessa ensimmäinen, jonka yhteyteen on perustettu etälääkärin vastaanottomahdollisuus. Palvelu avattiin viime keväänä.

Vähässäkyrössä asiakas voi itse valita, mitä etälääkäripalvelua hän haluaa käyttää. Apteekin yhteydessä palveluita tarjoavat Terveystalo, EMA group ja Doctagon.

Apteekkari Ojala on tyytyväinen, että palveluntarjoajia on useita – näin asiakas on saanut asiansa hoitumaan luotettavasti ilman viiveitä myös pahimpaan loma-aikaan.

– Terveystalo on tarjonnut asiakkaille myös mahdollisuutta suoraan erikoislääkärin vastaanotolle, ja se on selvästi kiinnostanut, Ojala kertoo.

Yhden kerran erikoislääkäri ilmoitti etukäteistiedustelun jälkeen, että potilas ja hänen ongelmansa eivät sovellu hoidettavaksi etänä.

– Minusta tämä on osoitus siitä, että lääkärit toimivat etäpalveluiden suhteen vastuullisesti ja tiedostavat mallin rajat.

Myös jatkohoitoon ohjaaminen julkiselle puolelle on onnistunut lähetteillä ja lääkärintodistuksetkin on potilaille tarvittaessa saatu, Ojala jatkaa.

Apteekki auttaa asiakasta tarvittaessa yhteyden ottamisessa ja sen arvioimisessa, vaatiiko vaiva lääkärin konsultaatiota. Etälääkäritoiminta ei ole apteekin liiketoimintaa.

Etälääkäripalvelua neljässä muussakin apteekissa

Keväällä apteekkien yhteenliittymä Yhteistyöapteekit (YTA) ilmoittivat tarjoavansa tiloissaan etälääkärin vastaanottopalveluita yhdessä lääkäripalveluyritys Doctagonin kanssa.

Toistaiseksi yhteys on tarjolla neljässä ryhmittymän apteekissa, eli Kittilässä, Ilomantsissa, Porvoon Uudessa apteekissa ja Kuusamon I apteekissa.

Kittilä aloitti palvelun YTA-apteekeista ensimmäisenä. Apteekkari Minna Loukusa kertoo, että terveyskeskuslääkäreiden, asiakkaiden ja paikallismedian suhtautuminen asiaan on ollut oikein myönteistä. Palvelun käyttö on kuitenkin ollut vielä vähäistä.

– Internet-yhteyden välityksellä tapahtuvaan yhteydenpitoon Helsingissä toimivaan lääkäriin tuntuu olevan vielä kynnys, Loukusa kuvailee.

Palvelu kuitenkin toimi hyvin, kun apteekkiin tuli kämmenselkänsä ruosteiseen peltiin repäissyt asiakas etsimään apua.

Kämmenselkä oli turvonnut ja lämmin. Sidetarvikkeiden sijasta apteekissa suositeltiin lääkärin hoitoa.

Vaihtoehtoja oli kolme: terveyskeskuksen päivystys, yksityislääkärin vastaanotto Levillä tai sitten etälääkärikonsultaatio apteekin tiloista. Asiakas valitsi etäpalvelun.

– Avasimme yhteyden, ja kymmenen minuutin odotuksen jälkeen asiakas pääsi vastaanotolle. Asiakas sai sähköisen reseptin antibioottikuurille, ja neuvoimme hänelle myös sidetarvikkeet, haavanpuhdistusvälineet ja itsehoitoon sopivat särkylääkkeet, Loukusa kertoo.

– Tälle asiakkaalle videokokouksiin osallistuminen oli arkipäivää, mikä oli varmasti avainasia asiakkaan ennakkoluulottomaan suhtautumiseen, Loukusa pohtii.

Apteekkari Minna Loukusan kanssa kuvassa on farmaseutti Anu Lahtinen.

Arkisto


Pärjääkö ikäihminen digitalisoituvien apteekkipalvelujen kanssa?
17.05.2017 10:45 ERJA ELO

Digitalisaatio 17.05.2017 10:45 ERJA ELO


Tilaa ja nouda! Noutolokero auttaa kiireistä apteekkiasiakasta
16.05.2017 09:20 ERJA ELO

Digitalisaatio 16.05.2017 09:20 ERJA ELO


Hoitotyöhön helpotusta – lääketilaukset kulkevat apteekkiin yölläkin
15.05.2017 09:30 ERJA ELO

Digitalisaatio 15.05.2017 09:30 ERJA ELO


Ylilääkäri arvioi: Statiinien hyödyt ovat selvästi haittoja suuremmat – diabetesriskistä huolimatta
10.05.2017 13:10 VIRPI EKHOLM

Lääkehoito 10.05.2017 13:10 VIRPI EKHOLM


Keski-Suomi kutsuu apteekkeja pop-up-työryhmiin
10.05.2017 10:03 INKERI HALONEN

Sote ja apteekit 10.05.2017 10:03 INKERI HALONEN


Huoli annosjakelun sote-kilpailutuksista kalvaa myös Pieksämäen apteekkeja
08.05.2017 14:02

Sote ja apteekit 08.05.2017 14:02


Sähköinen resepti sujuvoittaa lääkkeen määräämistä
08.05.2017 10:52 ERJA ELO

sähköinen resepti 08.05.2017 10:52 ERJA ELO


Oma peppu ekaks ylös! Apteekin liikuntahurahdus poikii ehkä palvelun myös asiakkaille
05.05.2017 12:00 INKERI HALONEN

Sote ja apteekit 05.05.2017 12:00 INKERI HALONEN


Magnesiumoksidi ei auta yöllisiin jalkakramppeihin
05.05.2017 11:00 UUTISPALVELU DUODECIM, ELINA AALTONEN

Itsehoito 05.05.2017 11:00 UUTISPALVELU DUODECIM, ELINA AALTONEN


Pohjois-Savo luottaa muutoksessa apteekin toimintaan
04.05.2017 12:10 INKERI HALONEN

Sote ja apteekit 04.05.2017 12:10 INKERI HALONEN