Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Kesä kasvatti etälääkäripalvelun kysyntää Vähänkyrön apteekissa

Apteekki palvelee  Uudistuva terveydenhuolto   12.08.2016 09:28 ANNE KYTÖLÄ

ANNE KYTÖLÄ,

Apteekkari Samuli Ojala palveli Vähänkyrön apteekissa Arto Myllyviitaa. Apteekin yhteydessä toimii etälääkärin vastaanottopiste.

Etälääkäripalvelua tarjotaan neljässä muussakin apteekissa. Palvelua on käytetty akuuttien ja kiireettömien asioiden hoitoon.

Vaasan Vähänkyrön apteekin yhteydessä toimivan etälääkärivastaanoton kysyntä kasvoi kesällä selvästi hiljaisen kevään jälkeen.

Kysynnän kasvuun vaikutti odotetusti läheisen terveysaseman kesäsulku, kertoo apteekkari Samuli Ojala.

– Kaiken kaikkiaan käyttö on ollut laajaa akuuteista infektioista ja kiputiloista pitkäaikaisten sairauksien hoitoon, Ojala kuvailee.

Etälääkäripalvelu ei ole apteekin liiketoimintaa

Vähänkyrön apteekki on Suomessa ensimmäinen, jonka yhteyteen on perustettu etälääkärin vastaanottomahdollisuus. Palvelu avattiin viime keväänä.

Vähässäkyrössä asiakas voi itse valita, mitä etälääkäripalvelua hän haluaa käyttää. Apteekin yhteydessä palveluita tarjoavat Terveystalo, EMA group ja Doctagon.

Apteekkari Ojala on tyytyväinen, että palveluntarjoajia on useita – näin asiakas on saanut asiansa hoitumaan luotettavasti ilman viiveitä myös pahimpaan loma-aikaan.

– Terveystalo on tarjonnut asiakkaille myös mahdollisuutta suoraan erikoislääkärin vastaanotolle, ja se on selvästi kiinnostanut, Ojala kertoo.

Yhden kerran erikoislääkäri ilmoitti etukäteistiedustelun jälkeen, että potilas ja hänen ongelmansa eivät sovellu hoidettavaksi etänä.

– Minusta tämä on osoitus siitä, että lääkärit toimivat etäpalveluiden suhteen vastuullisesti ja tiedostavat mallin rajat.

Myös jatkohoitoon ohjaaminen julkiselle puolelle on onnistunut lähetteillä ja lääkärintodistuksetkin on potilaille tarvittaessa saatu, Ojala jatkaa.

Apteekki auttaa asiakasta tarvittaessa yhteyden ottamisessa ja sen arvioimisessa, vaatiiko vaiva lääkärin konsultaatiota. Etälääkäritoiminta ei ole apteekin liiketoimintaa.

Etälääkäripalvelua neljässä muussakin apteekissa

Keväällä apteekkien yhteenliittymä Yhteistyöapteekit (YTA) ilmoittivat tarjoavansa tiloissaan etälääkärin vastaanottopalveluita yhdessä lääkäripalveluyritys Doctagonin kanssa.

Toistaiseksi yhteys on tarjolla neljässä ryhmittymän apteekissa, eli Kittilässä, Ilomantsissa, Porvoon Uudessa apteekissa ja Kuusamon I apteekissa.

Kittilä aloitti palvelun YTA-apteekeista ensimmäisenä. Apteekkari Minna Loukusa kertoo, että terveyskeskuslääkäreiden, asiakkaiden ja paikallismedian suhtautuminen asiaan on ollut oikein myönteistä. Palvelun käyttö on kuitenkin ollut vielä vähäistä.

– Internet-yhteyden välityksellä tapahtuvaan yhteydenpitoon Helsingissä toimivaan lääkäriin tuntuu olevan vielä kynnys, Loukusa kuvailee.

Palvelu kuitenkin toimi hyvin, kun apteekkiin tuli kämmenselkänsä ruosteiseen peltiin repäissyt asiakas etsimään apua.

Kämmenselkä oli turvonnut ja lämmin. Sidetarvikkeiden sijasta apteekissa suositeltiin lääkärin hoitoa.

Vaihtoehtoja oli kolme: terveyskeskuksen päivystys, yksityislääkärin vastaanotto Levillä tai sitten etälääkärikonsultaatio apteekin tiloista. Asiakas valitsi etäpalvelun.

– Avasimme yhteyden, ja kymmenen minuutin odotuksen jälkeen asiakas pääsi vastaanotolle. Asiakas sai sähköisen reseptin antibioottikuurille, ja neuvoimme hänelle myös sidetarvikkeet, haavanpuhdistusvälineet ja itsehoitoon sopivat särkylääkkeet, Loukusa kertoo.

– Tälle asiakkaalle videokokouksiin osallistuminen oli arkipäivää, mikä oli varmasti avainasia asiakkaan ennakkoluulottomaan suhtautumiseen, Loukusa pohtii.

Apteekkari Minna Loukusan kanssa kuvassa on farmaseutti Anu Lahtinen.

Arkisto


Annosjakelulla lisää aikaa hoitotyöhön
16.02.2016 09:25 ERJA ELO

Annosjakelu 16.02.2016 09:25 ERJA ELO


Apteekkilupia myönnettiin viime vuonna lähes 80
16.02.2016 09:00 INKERI HALONEN

Apteekkijärjestelmä 16.02.2016 09:00 INKERI HALONEN


Lääkehoitojen järkeistämisestä avain lääkesäästöihin?
15.02.2016 09:18 ERJA ELO

Lääkitys kuntoon 15.02.2016 09:18 ERJA ELO


Varmennekortteja uusitaan apteekeissa nyt tiiviisti
11.02.2016 13:00 INKERI HALONEN

Digitalisaatio 11.02.2016 13:00 INKERI HALONEN


Intensiivinen verenpainehoito ehkäisee sydänoireita parhaiten
11.02.2016 08:21 UUTISPALVELU DUODECIM

sydän 11.02.2016 08:21 UUTISPALVELU DUODECIM


Selvitysryhmä: Fimean päätoimipaikaksi Helsinki
09.02.2016 12:55 ERJA ELO

Fimean alueellistaminen 09.02.2016 12:55 ERJA ELO


Lääkeväärennöksiä ehkäisevä koodi käyttöön kolmessa vuodessa
09.02.2016 12:15 INKERI HALONEN

Lääkeväärennökset 09.02.2016 12:15 INKERI HALONEN


Toistuvat antibioottikuurit aiheuttivat hengenvaaran
09.02.2016 10:22 EVELIINA HAGELBERG

Lääkitys kuntoon 09.02.2016 10:22 EVELIINA HAGELBERG


Salo otti kopin kaatuvista vanhuksista
08.02.2016 09:56 ERJA ELO

lääkehoidon arviointi 08.02.2016 09:56 ERJA ELO


Apteekit valmiina tekemään lääkehoitojen arviointeja
05.02.2016 11:26 ERJA ELO

Uudistuva apteekki 05.02.2016 11:26 ERJA ELO