Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Kanta-palvelujen suosio kasvaa voimakkaasti

31.01.2020 09:35  ERJA ELO INGIMAGE

,

Tietojen sujuva liikkuminen ammattilaisten välillä parantaa potilasturvallisuutta ja hoidon laatua.

Kanta-palvelut ovat vakiinnuttaneet paikkansa kansalaisten ja terveydenhuollon ammattilaisten arjessa. Omakantaan kirjauduttiin viime vuonna yli 20 miljoonaa kertaa.

Yksi Kanta-palvelujen kulmakivistä on Potilastiedon arkisto, jonka avulla potilaiden hoitotiedot tallennetaan kaikkien terveydenhuollon toimijoiden hyödynnettäviksi. Tietojen sujuva liikkuminen ammattilaisten välillä parantaa potilasturvallisuutta ja hoidon laatua.

Viime vuonna reseptin uusimista pyydettiin Omakannan kautta yli 2,7 miljoonaa kertaa, mikä on noin 26 prosenttia kaikista uusimispyynnöistä.

Kanta-palvelut ovat herättäneet laajaa kiinnostusta myös ulkomailla. Viime vuonna ne olivat esillä useissa kansainvälisissä tilaisuuksissa, ja Kanta-työtä esiteltiin monille Suomessa vierailleille delegaatioille.

Kanta-palveluja kehitetään Kelan, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, sosiaali- ja terveysministeriön sekä muiden alan toimijoiden yhteistyönä.

Kanta-palvelut vuonna 2019

  • 2,3 miljoonaa Omakannan käyttäjää
  • 20,9 miljoonaa käyntiä Omakannassa
  • 29,3 miljoonaa sähköistä reseptiä
  • 2,7 miljoonaan reseptin uusimispyyntöä
  • 10 000 Potilastiedon arkistoa käyttävää toimijaa

Arkisto


Apteekin ja kotihoidon yhteistyö vähentää lääkeriskejä
23.11.2018 10:30 OLLI-PEKKA TIAINEN

Lääkehoito 23.11.2018 10:30 OLLI-PEKKA TIAINEN


Apteekkarit: Sanat eivät aina riitä eikä kielikään ole välttämättä sama. Asiakaspalvelussa tarvitaan kättä pidempää - ja sitähän löytyisi ihan nenän edestä.
21.11.2018 12:11

21.11.2018 12:11


Apteekkarit: Sijainninsääntelyn purkaminen kaupungeissa on tiivistänyt apteekkeja keskustoihin. Tuoreessa kyselyssämme ihannepaikaksi määriteltiin etelän kauppakeskus. Nyt on alettu epäillä, ettei kaikille uusille komplekseille riitä asiakkaita. Mitä tuumii apteekkiyrittäjä Redin alkuvaikeuksista?
21.11.2018 10:48

21.11.2018 10:48


Apteekkari uskoo yhä Rediin
21.11.2018 10:11 OLLI-PEKKA TIAINEN

Apteekkijärjestelmä 21.11.2018 10:11 OLLI-PEKKA TIAINEN


Apteekkarit: Helsingin yliopisto on lähettänyt kaikille vuonna 2013 valmistuneille farmaseuteille ja proviisoreille uraseurantakyselyn. Kyselyn avulla koulutusta kehitetään vastaamaan paremmin työelämän tarpeita.
21.11.2018 10:06

21.11.2018 10:06


Apteekkarit: Nyt vietetään vaarallisten jätteiden viikkoa. Tämä on hyvä muistaa muulloinkin: lääkejäte on vaarallista jätettä. Säästä luontoa ja palauta käyttämättömät lääkkeet aina apteekkeihin.
20.11.2018 09:44

20.11.2018 09:44


Alzheimer-potilailla päälleikäistä uni- ja kipulääkitystä
20.11.2018 08:05 OLLI-PEKKA TIAINEN

Lääkehoito 20.11.2018 08:05 OLLI-PEKKA TIAINEN


Antibioottikampanja jälleen vuoden lääkekampanja
16.11.2018 17:01 OLLI-PEKKA TIAINEN

Lääkemarkkinointi 16.11.2018 17:01 OLLI-PEKKA TIAINEN


Helsingin Herttoniemen apteekista Vuoden opetusapteekki
16.11.2018 17:00 ERJA ELO

Palkitut 16.11.2018 17:00 ERJA ELO