Kanta-palvelujen suosio kasvaa voimakkaasti
31.01.2020 09:35 ERJA ELO INGIMAGE
Tietojen sujuva liikkuminen ammattilaisten välillä parantaa potilasturvallisuutta ja hoidon laatua.
Kanta-palvelut ovat vakiinnuttaneet paikkansa kansalaisten ja terveydenhuollon ammattilaisten arjessa. Omakantaan kirjauduttiin viime vuonna yli 20 miljoonaa kertaa.
Yksi Kanta-palvelujen kulmakivistä on Potilastiedon arkisto, jonka avulla potilaiden hoitotiedot tallennetaan kaikkien terveydenhuollon toimijoiden hyödynnettäviksi. Tietojen sujuva liikkuminen ammattilaisten välillä parantaa potilasturvallisuutta ja hoidon laatua.
Viime vuonna reseptin uusimista pyydettiin Omakannan kautta yli 2,7 miljoonaa kertaa, mikä on noin 26 prosenttia kaikista uusimispyynnöistä.
Kanta-palvelut ovat herättäneet laajaa kiinnostusta myös ulkomailla. Viime vuonna ne olivat esillä useissa kansainvälisissä tilaisuuksissa, ja Kanta-työtä esiteltiin monille Suomessa vierailleille delegaatioille.
Kanta-palveluja kehitetään Kelan, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, sosiaali- ja terveysministeriön sekä muiden alan toimijoiden yhteistyönä.
Kanta-palvelut vuonna 2019
- 2,3 miljoonaa Omakannan käyttäjää
- 20,9 miljoonaa käyntiä Omakannassa
- 29,3 miljoonaa sähköistä reseptiä
- 2,7 miljoonaan reseptin uusimispyyntöä
- 10 000 Potilastiedon arkistoa käyttävää toimijaa
Arkisto
Terveyspiste lisää kiinnostusta apteekin muihinkin palveluihin
|
Brändi hioo työyhteisön
|
Lääketeollisuus: Itsehoidon lääkkeet jatkossakin vain apteekeista
|
Valvira ja Fimea saman katon alle
|
Kysely: Itsehoitoa arvostetaan
|
Lihavuuden lääkehoitoon tulossa viimein vaihtoehtoja
|
Fimea julkaisi kansallisen itsehoitolääkeohjelman
|
Itsehoitolääkkeet eivät ole päivittäistavaroita
|
Ministeri Räty: Influenssarokotukset apteekkeihin
|
Apteekkariliitto tyytyväinen työryhmän loppuraporttiin
|