HS Vieraskynä: Apteekkien roolia voisi kasvattaa nykyisestä
Apteekki palvelee 05.07.2017 10:55 ERJA ELO KATJA LÖSÖNEN
Apteekeissa olevaa osaamista kannattaisi käyttää nykyistä enemmän etenkin lääkehoitojen tarkistuksissa ja syvällisemmissä arvioinneissa, kirjoittavat puheenjohtajat Marja Ritala ja Kirsi Kvarnström Helsingin Sanomien Vieraskynässä.
Apteekkariliiton ja Farmasialiiton puheenjohtajien mukaan apteekkien koko maan kattavaa verkostoa kannattaa hyödyntää tulevissa sote-toiminnoissa ja terveydenhuollon lähipalveluiden toteutuksessa.
Apteekkien farmaseutteja ja proviisoreja tarvitaan esimerkiksi järkevän lääkehoidon edistämisessä. Farmasian ammattilaiset voivat tehdä lääkehoitojen tarkistuksia ja ratkaista arjen lääkehoidon ongelmia yhdessä asiakkaiden kanssa.
Lääkehoidon järkevöittäminen keventää usein lääkitystä ja parantaa potilaan vointia. Samalla sekä potilaan että yhteiskunnan lääkemenot pienenevät.
Ritala ja Kvarnström muistuttavat, että apteekki on Suomen ylivoimaisesti käytetyin terveyspalvelu: asiakaskäyntejä on vuosittain noin 60 miljoonaa.
Potilaat käyvät yhä harvemmin lääkärinsä luona, koska reseptit ovat nyt voimassa kaksi vuotta. Farmasian ammattilaiset ovat avainasemassa lääkeneuvonnan antamisessa ja lääkehoitojen seurannassa.
Terveydenhuollossa säästyy nyt jo liki miljardi euroa vuodessa, kun asiakkaat hoitavat vaivansa apteekin neuvoin ja ilman reseptiä saatavin tuottein. Säästöjä voisi syntyä enemmänkin, jos ihmisiä ohjattaisiin aktiivisesti hakemaan neuvontaa apteekista, puheenjohtajat toteavat.
Marja Ritalan ja Kirsi Kvarnströmin HS Vieraskynä 5.7.2010 >
Aiheesta myös
Arkisto
Oulussa alkaa farmaseuttien muuntokoulutus
|
Lääkehoitoon sitoutumisesta tarvitaan tutkimusta
|
Tyytyväisyys elämään lujittaa luustoa
|
D-vitamiinin vähyys saattaa lisätä sydänriskejä
|
Suomessa löydettiin tunnetulle syöpälääkkeelle uusi käyttökohde
|
Lääketeollisuus lisää avoimuutta
|
Itsehoitolääkkeiden hinnat lähes ennallaan
|
Liitot: Sairaanhoitajat sopivat apteekkeihin
|
Sopiiko tämä teille?
|
Suomen apteekeissa naapurimaita tyytyväisemmät asiakkaat
|