Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Henkilökohtaiset syyt ratkaisivat – lääketeollisuuden päällikkö alkoi valmistaa kosmetiikkaa itse

kosmetiikka   18.12.2017 09:04  ERJA ELO NAVITER

,

Anni Linnavirta valmisti kosmetiikkaa ensin yhden naisen nyrkkipajassa. Nyt yritys työllistää jo 20 henkeä ja tavoitteena on laajentua ulkomaille.

Kosmetiikan säilöntä- ja apuaineille herkistyminen kasvattaa luonnonkosmetiikan kysyntää. Suomeen on syntynyt muutamassa vuodessa kymmeniä luonnonkosmetiikan pienyrityksiä.

Kutinaa, punoitusta, ärsytystä. Kymmenen vuotta sitten Anni Linnavirta tuskaili ihonsa kanssa. Hän oli allergisoitunut kosmetiikan säilöntä- ja apuaineille niin pahasti, että iho punoitti ja kasvot olivat jatkuvasti turvoksissa.

Linnavirta työskenteli lääketeollisuudessa tuote- ja markkinointipäällikkönä. Hän alkoi tutkia kosmetiikan sisältöjä ja huomasi, että monet synteettisen kosmetiikan raaka-aineet eivät ole hyväksi ihmiselle.

Oireet helpottivat, kun hän löysi luonnonkosmetiikan. Koska luonnonkosmetiikkaa sai Suomesta huonosti, Linnavirta aikoi ryhtyä itse maahantuojaksi.

Hän kävi tutustumassa Englannin ja Saksan nimekkäisiin luonnonkosmetiikkasarjoihin, mutta tehdasvierailuilla testatut tuotteet saivat kasvot lehahtamaan punaisiksi.

– En voinut alkaa tuoda Suomeen sellaista sarjaa, jota en itse voinut käyttää! Keski-Euroopassa käytetään luonnonkosmetiikassa vahvojakin yrttejä, jotka voivat herkistää ja allergisoida, hän kertoo.

Linnavirta päätti valmistaa kosmetiikkaa itse.

Nyrkkipajasta 20 hengen perheyritykseksi

Linnavirta opiskeli kemian perusteita Helsingin yliopistossa ja perehtyi kosmetiikan valmistukeen kursseilla Australiassa, Englannissa ja Pohjois-Amerikassa.

Vuonna 2012 hän perusti Naviterin, vuokrasi pienet toimitilat Helsingin Herttoniemestä ja alkoi kehitellä kasvipohjaisia kauneudenhoitotuotteita.

Kymmenen litran kattiloissa syntyi Naviterin ensimmäinen tuote, herkän ihon mustaherukkavoide.

Yhden naisen nyrkkipaja on kasvanut viidessä vuodessa 20 henkeä työllistäväksi perheyritykseksi. Sen kolmessa tuotesarjassa on yhteensä yli 230 tuotetta kasvojen, vartalon ja hiusten hoitoon.

Naviter toimii tukkuna, joka ei myy tuotteita ei suoraan kuluttajille, vaan kauneushoitoloiden, apteekkien ja pian myös kampaamoiden kautta. Atopik-sarja tuli apteekkimyyntiin tänä keväänä.

– Ammattilaiset osaavat neuvoa käytössä ja ymmärtävät, mikä lisäarvo esimerkiksi hyvillä ihonhoitotuotteilla on lääkehoitojen tukea, Linnavirta sanoo.

Raaka-aineista 95–100 prosenttia on luonnollista alkuperää. Tuotteissa käytetään muun muassa mustikkaa, vadelmaa, mustaherukkaa, karpaloa ja tyrniä, kauraa, kuusenkerkkää, ruusujuurta, väinönputkea ja voikukkaa.

Naviterin liikevaihto on kasvanut vuosittain noin 60 prosenttia. Viime vuonna yrityksen liikevaihto oli 1,8 miljoonaa euroa, ja liikevoitto 10 prosenttia.

Läpinäkyvyys on osa liikeideaa

Vuonna 2014 perustetun Olivia Klein -kosmetiikkayrityksen tarina alkoi kuten Naviterin – ja monen muun luonnonkosmetiikkayrityksen. Henkilökohtaiseen iho-ongelmaan ei löytynyt valmista ratkaisua.

Tuotesarjan kehittely alkoi seitsemän vuotta sitten, kun työssään liki kaikelle kosmetiikalle herkistynyt atoopikko ja allergikko kyllästyi jatkuvaan rasvauskierteeseen.

– Kun ymmärsin, etten ole ainoa, joka taistelee samojen ongelmien parissa päivittäin, päätin tehdä asialle jotain, Olivia Klein kertoo.

Olivia Kleinin nimeä kantavaan valikoimaan kuuluu 33 tuotetta kasvojen, vartalon ja hiusten hoitoon. Tuotteet pyritään tekemään puhtaiksi ympäristölle: ne eivät aiheuta vahinkoa maaperälle, eläimille tai vesistöille.

Tuotteet ovat pakattu läpinäkyviin, kierrätettäviin PET-muovipulloihin, ja läpinäkyvyys on myös osa liikeideaa. Kaikki raaka-aineet ja mahdolliset allergeenit on lueteltu ja esitelty yrityksen verkkosivuilla.

Hajusteettomat ja väriaineettomat valmisteet on tehty pääasiassa luontoperäisistä ja luomuviljellyistä ainesosista. Mukana on muun muassa mustikka-, karpalo-, kauranverso- ja kehäkukkauutetta sekä eksoottisempia aineita, kuten granaattiomenan siemenuutetta.

– Tuotteiden jokaisella ainesosalla on funktio, eikä niihin ole lisätty mitään tuoksun tai ulkonäön vuoksi, Klein sanoo.

Kleinin tuotteita myydään Suomen lisäksi Saksassa. Yritys työllistää neljä työntekijää.

Kasvunvaraa on valtavasti

Luonnokosmetiikan suosio on luonut Suomeen muutamassa vuodessa kymmeniä  Naviterin ja Olivia Kleinin kaltaisia pienyrityksiä.

Vuonna 2006 perustetussa Pro Luonnonkosmetiikkayhdistyksessä oli alun perin vain kuusi jäsentä. Nyt siihen kuuluu jo nelisenkymmentä yritystä.

Valmistajien ja maahantuojien tulevaisuus näyttää hyvältä, sillä luonnonkosmetiikan kysynnän odotetaan kasvavan.

– Kosmetiikan sisältö kiinnostaa ihmisiä samalla tavalla kuin he haluavat tietää syömänsä ruoan alkuperän. Oikeista porkkanoista tehty porkkanakeitto maistuu erilaiselta kuin mauton liemi, johon on lisätty synteettistä porkkanan tuoksua ja porkkanamaista tuntua, perustelee Linnavirta.

Suomessa myynti on kuitenkin vielä alle prosentin luokkaa kosmetiikan noin 860 miljoonan euron kokonaismyynnistä.

Linnavirta uskoo, että Suomessakin tullaan pääsemään Keski-Euroopan lukuihin. Ranska, Italia ja ennen kaikkea Saksa ovat luonnonkosmetiikan suurmaita. Saksassa luonnonkosmetiikan markkinoiden arvo on yli miljardi euroa.

– Olen aivan varma siitä, että tulevaisuudessa kaikesta Suomessakin myydystä kosmetiikasta yli 10 prosenttia on luonnonkosmetiikkaa. Me odotamme suurta kasvua erityisesti apteekeista ja kampaamopuolelta.

Naviter on tuomassa markkinoille uutuutena luonnonmukaisia aurinkosuojatuotteita sekä kampaamokäyttöön luonnonmukaisia hiusvärejä.

Luonnonkosmetiikasta globaali vientituote

Naviterin tavoitteena on viedä tuotteita ulkomaille, ensivaiheessa Suomen lähialueille. Linnavirran mukaan puhtaasta kosmetiikasta ja arktisista marjoista ollaan kiinnostuneita Aasiassa asti.

– Luonnonkosmetiikasta voi tulla Suomelle globaali vientituote. Se vaatisi rahan lisäksi kunnon strategian ja paikallismarkkinoiden tuntemuksen. Suomen kansantalouden kannalta olisi tärkeää, että täältä ei myytäisi pelkkiä marjoja, vaan jalostettuja lopputuotteita.

Naviter aikoo lähteä maailmanvalloitukseen hallitusti ja maltillisesti. Yrityksellä on Helsingin Herttoniemessä 1 500 neliön toimitilat, joissa toimintaa pystytään laajentamaan vielä jonkin aikaa.

Arkisto


Health Awards 2018 -finalistit on valittu – voittajat palkitaan tammikuussa
07.12.2017 09:12 INKERI HALONEN

Palkitut 07.12.2017 09:12 INKERI HALONEN


Apteekkari Kirsi Pietilälle Suomen Valkoisen Ruusun ritarimerkki
04.12.2017 13:40 ERJA ELO

Palkitut 04.12.2017 13:40 ERJA ELO


Riitta Andersinista apteekkineuvos
04.12.2017 10:04 ERJA ELO

Palkitut 04.12.2017 10:04 ERJA ELO


Työ rokotevastaavana synnytti innostuksen - "Kysymme rokotteista aina"
04.12.2017 10:00 INKERI HALONEN

Apteekki palvelee 04.12.2017 10:00 INKERI HALONEN


Kirsi Pietilä ja Sari Westermarck Apteekkariliiton varapuheenjohtajiksi
01.12.2017 11:50 ERJA ELO

Nimitykset 01.12.2017 11:50 ERJA ELO


Apteekkariliitto palkitsi ansioituneita
01.12.2017 11:35 ERJA ELO

Palkitut 01.12.2017 11:35 ERJA ELO


Viagra on vapautumassa reseptiltä Isossa-Britanniassa
01.12.2017 10:12 ELINA AALTONEN

Itsehoito 01.12.2017 10:12 ELINA AALTONEN


Itsenäisten apteekkien määrä Ruotsissa vähenee – Euroapotheca ostaa Apoteksgruppenin
29.11.2017 12:20 INKERI HALONEN

Ulkomaat 29.11.2017 12:20 INKERI HALONEN


Viisi kysymystä paljastaa sydäntautiriskit
29.11.2017 08:49 UUTISPALVELU DUODECIM

sydän 29.11.2017 08:49 UUTISPALVELU DUODECIM


Oriola ja Fimea erimielisiä tarkastuspöytäkirjan julkisuudesta
27.11.2017 11:00 INKERI HALONEN

lääketukut 27.11.2017 11:00 INKERI HALONEN