Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Harkiten nettiin

27.02.2012 21:58 ISTOCKPHOTO/ELIAS

,

Internetin mahdollisuuksia hyödyntävät yritysten lisäksi myös hakkerit, huijarit ja kaupustelijat. Mihin kannattaa lähteä mukaan?

Viime vuoden syksyllä tapahtuneet laajat tietomurrot toivat hyvin esille sen, kuinka haavoittuvaisia niin kansalaiset kuin yrityksetkin ovat netissä tapahtuvien hyökkäysten edessä. Tuhansien suomalaisten henkilökohtaisia tietoja julkaistiin internetin tiedonjakosivuilla. Mukana oli myös jonkin verran apteekeille kuuluneita sähköpostiosoitteita.

Tavallisesti apteekit kohtaavat netissä tungettelevaa markkinointia ja hämäriä päivityspyyntöjä. Myös todellisia huijausyrityksiä esiintyy.

Apteekkariliiton viestintäjohtaja Erkki Kostiaisen mukaan apteekkeja yrittävät rahastaa etenkin erilaiset nettihakemistot.

– Taannoin esimerkiksi Eniro-numeropalvelun tunnettuutta hyödyntänyt postilokerofirma ahdisteli apteekkeja ja vaati päivittämään tiedot omaan palveluunsa. Apteekin kieltäydyttyä soittaja oli saattanut kertoa, että aiemmin tehty sopimus velvoittaa jatkamaan asiakkaana, vaikka tällaisia sopimuksia ei oltu koskaan tehty, Kostiainen sanoo.

Kostiainen peräänkuuluttaa netissä tervettä harkintaa.

– Jos ei ole itse kuullut esimerkiksi nettihakemistosta, niin tuskin on kovin moni muukaan. Hakemistopalveluista Suomessa eniten käytetty Enirokaan ei mahdu viidenkymmenen käytetyimmän nettisaitin joukkoon, Kostiainen muistuttaa.

Riskeihin varautumisen lisäksi on myös mietittävä, miten ja kenelle netissä kannattaa näkyä.

Nurmijärven Seitsemän veljeksen apteekin apteekkari Eeva Teräsalmen mukaan apteekin tulee olla siellä, missä asiakkaatkin ovat, mutta mitä tahansa julkisuutta ei kannata hankkia keinolla millä hyvänsä.

– Apteekki ei voi paljoa vaikuttaa siihen, mitä jotkut netissä tekevät ja julkaisevat, joten mitä vain julkisuutta ei minusta kannata hankkia. Kannattaa pysyä tiukasti asialinjalla ja tarjota luotettavaa tietoa ja kunnollisia tuotteita. Apteekki on apteekki netissäkin, Teräsalmi toteaa Apteekkarilehdessä. (IS)

Aiheesta lisää tällä viikolla ilmestyvässä Apteekkarilehdessä.

Arkisto


Jopa 36 menetti oikeuden terveydenhuollon ammattiin
05.02.2009 10:42

05.02.2009 10:42


Lääkelaitoksen kampanja palkittiin
04.02.2009 23:25

04.02.2009 23:25


Lääkekauppa käynnistyi vaisusti
04.02.2009 14:43

04.02.2009 14:43


Pfizer vähentää 27 työntekijää
02.02.2009 16:40

02.02.2009 16:40


Lääkevaihto säästänyt jo 400 miljoonaa
30.01.2009 11:51

30.01.2009 11:51


Meta-analyysi: Sertraliini paras masennuslääke
30.01.2009 10:04

30.01.2009 10:04


Proviisorit ja farmaseutit nettiin
29.01.2009 15:49

29.01.2009 15:49


Jopa puolet hoitovirheistä voitaisiin estää
29.01.2009 15:41

29.01.2009 15:41


Lääkevaihto laajenee tuntuvasti
28.01.2009 13:17

28.01.2009 13:17


Hormonien välttely vähensi rintasyöpää
28.01.2009 10:18

28.01.2009 10:18