Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Hälsokoll-palvelu hyvin markkinoille

23.06.2010 09:02 APOTEKET AB

Apotek AB lanseerasi Hälsokoll-palvelun huhtikuussa 2010., APOTEK AB

Ruotsin Apoteket AB:n huhtikuussa lanseeraama Hälsokoll-palvelu on saanut hyvän vastaanoton.

Palvelua tarjoaa nyt noin 50 apteekkia ympäri Ruotsia ja palvelua on käyttänyt yli tuhat ihmistä.

– Tavoitteenamme on lisätä palvelua tarjoavien apteekkien määrää noin sataan tämä vuoden loppuun mennessä, Eva Fernvall Apoteket AB:sta kertoo.

Palvelun asiakkaat ovat toistaiseksi olleet etupäässä yksityisihmisiä, mutta Apoteket AB pyrkii markkinoimaan palvelua yhä enemmän yrityksille. Yhtiön tavoitteena on saada jopa 30 000 asiakasta palvelun piiriin parin vuoden sisällä.

Tietoa mahdollisuuksista
pienentää riskiä


Hälsokoll-palvelun avulla asiakas saa lisää tietoa omista mahdollisuuksistaan pienentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Sairastumisriski määritellään asiakkaan elämäntapatietojen, kolesteroli- ja verensokeriarvojen sekä vyötärön ympäryksen mittauksen avulla. Tapaaminen kestää parikymmentä minuuttia ja maksaa asiakkaalle noin 25 euroa.

Asiakas pääsee tapaamisen jälkeen katsomaan omia tietojaan internetistä suojatun yhteyden avulla. Sivuilta asiakas saa lisäksi tukea elämäntapojensa muutokseen ja hänellä on mahdollisuus varata aikaa myös henkilökohtaiseen sparraukseen.

Apoteket kannustaa ihmisiä myös seurantakäynneille, joista peritään sama maksu.

Innostunut
vastaanotto

Fernvallin mukaan asiakkaat ovat olleet palvelusta innoissaan.

– Asiakkaat saavat tiedon riskeistään paljon nopeammin kuin julkisen terveydenhuollon kautta. Palvelu on kuitenkin edullisempi kuin yksityisellä terveysasemalla teetettynä.

Myös paikalliset terveysasemat ovat ottaneet palvelun hyvin vastaan.

– Palvelu keventää heidän työtaakkaansa. Tarkoitus ei ole kilpailla asiakkaista, vaan tehdä yhteistyötä, Fernvall toteaa.

Palvelun vastaanottoa on seurattu tiiviisti Ruotsin mediassa. Myös Norjan apteekkiyhdistys on ilmaissut olevansa kiinnostunut kehittämään vastaavanlaista palvelua Norjaan. (IK)

Arkisto


Tutkimus: Lumevaikutus ei selitä masennuslääkkeiden tehoa
08.11.2017 09:40 VIRPI EKHOLM

Lääkehoito 08.11.2017 09:40 VIRPI EKHOLM


Apta ja SFL neuvottelutulokseen työehtosopimusneuvotteluissa
07.11.2017 16:18

työmarkkinat 07.11.2017 16:18


Kuluttaja-asiamies määräsi kiellon Suomen Apteekille harhaanjohtavasta puhelinmarkkinoinnista
07.11.2017 12:10 INKERI HALONEN

Valeapteekki 07.11.2017 12:10 INKERI HALONEN


Albert Wuokon Palkinto 2017 Professori Heikki Ruskoaholle
06.11.2017 10:58

Palkitut 06.11.2017 10:58


Oriolan toimituksissa edelleen puutteita
03.11.2017 13:01 INKERI HALONEN

03.11.2017 13:01 INKERI HALONEN


Statiinihoidosta ei ehkä hyötyä terveille iäkkäille
03.11.2017 11:35 VIRPI EKHOLM

Lääkehoito 03.11.2017 11:35 VIRPI EKHOLM


Kanta-palveluiden ensi vuoden käyttömaksut on vahvistettu
01.11.2017 14:22 INKERI HALONEN

sähköinen resepti 01.11.2017 14:22 INKERI HALONEN


Näin apteekeista kertyy veroja Suomeen - verojalanjälki yli 360 miljoonaa euroa vuodessa
31.10.2017 11:00 ERJA ELO

Apteekkijärjestelmä 31.10.2017 11:00 ERJA ELO


Tyypin 2 diabeteksen lääkekustannuksissa vain lievää laskua
30.10.2017 14:00 VIRPI EKHOLM

Lääkekorvaukset 30.10.2017 14:00 VIRPI EKHOLM


Apteekkirokotuksista jätettiin kirjallinen kysymys
30.10.2017 09:50 INKERI HALONEN

Uudistuva terveydenhuolto 30.10.2017 09:50 INKERI HALONEN