Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Hälsokoll-palvelu hyvin markkinoille

23.06.2010 09:02 APOTEKET AB

Apotek AB lanseerasi Hälsokoll-palvelun huhtikuussa 2010., APOTEK AB

Ruotsin Apoteket AB:n huhtikuussa lanseeraama Hälsokoll-palvelu on saanut hyvän vastaanoton.

Palvelua tarjoaa nyt noin 50 apteekkia ympäri Ruotsia ja palvelua on käyttänyt yli tuhat ihmistä.

– Tavoitteenamme on lisätä palvelua tarjoavien apteekkien määrää noin sataan tämä vuoden loppuun mennessä, Eva Fernvall Apoteket AB:sta kertoo.

Palvelun asiakkaat ovat toistaiseksi olleet etupäässä yksityisihmisiä, mutta Apoteket AB pyrkii markkinoimaan palvelua yhä enemmän yrityksille. Yhtiön tavoitteena on saada jopa 30 000 asiakasta palvelun piiriin parin vuoden sisällä.

Tietoa mahdollisuuksista
pienentää riskiä


Hälsokoll-palvelun avulla asiakas saa lisää tietoa omista mahdollisuuksistaan pienentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Sairastumisriski määritellään asiakkaan elämäntapatietojen, kolesteroli- ja verensokeriarvojen sekä vyötärön ympäryksen mittauksen avulla. Tapaaminen kestää parikymmentä minuuttia ja maksaa asiakkaalle noin 25 euroa.

Asiakas pääsee tapaamisen jälkeen katsomaan omia tietojaan internetistä suojatun yhteyden avulla. Sivuilta asiakas saa lisäksi tukea elämäntapojensa muutokseen ja hänellä on mahdollisuus varata aikaa myös henkilökohtaiseen sparraukseen.

Apoteket kannustaa ihmisiä myös seurantakäynneille, joista peritään sama maksu.

Innostunut
vastaanotto

Fernvallin mukaan asiakkaat ovat olleet palvelusta innoissaan.

– Asiakkaat saavat tiedon riskeistään paljon nopeammin kuin julkisen terveydenhuollon kautta. Palvelu on kuitenkin edullisempi kuin yksityisellä terveysasemalla teetettynä.

Myös paikalliset terveysasemat ovat ottaneet palvelun hyvin vastaan.

– Palvelu keventää heidän työtaakkaansa. Tarkoitus ei ole kilpailla asiakkaista, vaan tehdä yhteistyötä, Fernvall toteaa.

Palvelun vastaanottoa on seurattu tiiviisti Ruotsin mediassa. Myös Norjan apteekkiyhdistys on ilmaissut olevansa kiinnostunut kehittämään vastaavanlaista palvelua Norjaan. (IK)

Arkisto


Apta ja PAM saavuttivat neuvottelutuloksen
06.03.2018 12:47 INKERI HALONEN

työmarkkinat 06.03.2018 12:47 INKERI HALONEN


Säästötoimet purivat - lääkekorvausmenot laskivat
06.03.2018 12:03

Lääkekorvaukset 06.03.2018 12:03


Tutkimus: Suomalaiset ovat tyytyväisiä apteekkeihin
06.03.2018 09:09

Apteekki palvelee 06.03.2018 09:09


Panadol Extend 665 mg poistuu Suomen markkinoilta
05.03.2018 09:00 ELINA AALTONEN

Lääketurvallisuus 05.03.2018 09:00 ELINA AALTONEN


Apteekkariliiton puheenjohtaja Marja Ritala: Sairaaloiden yhteyteen tarvitaan apteekkeja – myös Jorviin
02.03.2018 15:36 ERKKI KOSTIAINEN

Apteekkariliitto 02.03.2018 15:36 ERKKI KOSTIAINEN


Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä: Virheellisiä lääkemääräyksiä löytynyt kaksi
02.03.2018 14:44 INKERI HALONEN

Potilasturvallisuus 02.03.2018 14:44 INKERI HALONEN


Apteekkien toteuttamat lääkevaihdot säästäneet jo yli miljardi euroa
02.03.2018 10:55 ERKKI KOSTIAINEN

Lääketalous 02.03.2018 10:55 ERKKI KOSTIAINEN


Kohonnut verenpaine ja diabetes kulkevat usein käsi kädessä
02.03.2018 10:15 UUTISPALVELU DUODECIM

diabetes 02.03.2018 10:15 UUTISPALVELU DUODECIM


Päijät-Hämeessä kirjoitetuissa resepteissä voi olla vakavia virheitä
01.03.2018 10:12 INKERI HALONEN

Potilasturvallisuus 01.03.2018 10:12 INKERI HALONEN