Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Hälsokoll-palvelu hyvin markkinoille

23.06.2010 09:02 APOTEKET AB

Apotek AB lanseerasi Hälsokoll-palvelun huhtikuussa 2010., APOTEK AB

Ruotsin Apoteket AB:n huhtikuussa lanseeraama Hälsokoll-palvelu on saanut hyvän vastaanoton.

Palvelua tarjoaa nyt noin 50 apteekkia ympäri Ruotsia ja palvelua on käyttänyt yli tuhat ihmistä.

– Tavoitteenamme on lisätä palvelua tarjoavien apteekkien määrää noin sataan tämä vuoden loppuun mennessä, Eva Fernvall Apoteket AB:sta kertoo.

Palvelun asiakkaat ovat toistaiseksi olleet etupäässä yksityisihmisiä, mutta Apoteket AB pyrkii markkinoimaan palvelua yhä enemmän yrityksille. Yhtiön tavoitteena on saada jopa 30 000 asiakasta palvelun piiriin parin vuoden sisällä.

Tietoa mahdollisuuksista
pienentää riskiä


Hälsokoll-palvelun avulla asiakas saa lisää tietoa omista mahdollisuuksistaan pienentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Sairastumisriski määritellään asiakkaan elämäntapatietojen, kolesteroli- ja verensokeriarvojen sekä vyötärön ympäryksen mittauksen avulla. Tapaaminen kestää parikymmentä minuuttia ja maksaa asiakkaalle noin 25 euroa.

Asiakas pääsee tapaamisen jälkeen katsomaan omia tietojaan internetistä suojatun yhteyden avulla. Sivuilta asiakas saa lisäksi tukea elämäntapojensa muutokseen ja hänellä on mahdollisuus varata aikaa myös henkilökohtaiseen sparraukseen.

Apoteket kannustaa ihmisiä myös seurantakäynneille, joista peritään sama maksu.

Innostunut
vastaanotto

Fernvallin mukaan asiakkaat ovat olleet palvelusta innoissaan.

– Asiakkaat saavat tiedon riskeistään paljon nopeammin kuin julkisen terveydenhuollon kautta. Palvelu on kuitenkin edullisempi kuin yksityisellä terveysasemalla teetettynä.

Myös paikalliset terveysasemat ovat ottaneet palvelun hyvin vastaan.

– Palvelu keventää heidän työtaakkaansa. Tarkoitus ei ole kilpailla asiakkaista, vaan tehdä yhteistyötä, Fernvall toteaa.

Palvelun vastaanottoa on seurattu tiiviisti Ruotsin mediassa. Myös Norjan apteekkiyhdistys on ilmaissut olevansa kiinnostunut kehittämään vastaavanlaista palvelua Norjaan. (IK)

Arkisto


APTEEKKARI 2020 -tapahtumaan ennätysmäärä osallistujia
18.11.2020 09:18 HANNA HYVÄRINEN

apteekkari 18.11.2020 09:18 HANNA HYVÄRINEN


Polvikivut eivät helpota D-vitamiinilla eivätkä omega-3-rasvalla
18.11.2020 08:46 UUTISPALVELU DUODECIM

D-vitamiini 18.11.2020 08:46 UUTISPALVELU DUODECIM


Kolmas koronavirusrokote pääsi EMAn arvioitavaksi
17.11.2020 09:08 ERJA ELO

Koronavirus 17.11.2020 09:08 ERJA ELO


Nenäpäivä keräsi suurimman potin vuosiin – apteekit keräsivät yli 60 000 euroa
16.11.2020 08:57 HANNA HYVÄRINEN

Nenäpäivä 16.11.2020 08:57 HANNA HYVÄRINEN


Itä-Suomen yliopistossa Suomen laadukkainta farmasian opetusta
13.11.2020 09:35 ERJA ELO

Koulutus 13.11.2020 09:35 ERJA ELO


Koronatartuntaa ei voi todeta kotona
13.11.2020 09:29 ERJA ELO

Koronavirus 13.11.2020 09:29 ERJA ELO


Ministeri Pekonen: KKV:n selvityksessä ei mitään uutta
11.11.2020 13:35 ERJA ELO

apteekkitalous 11.11.2020 13:35 ERJA ELO


KKV ehdottaa useita muutoksia apteekkialalle – Apteekkariliiton mielestä alaa kannattaa uudistaa vaiheittain
11.11.2020 11:42 HANNA HYVÄRINEN, ERKKI KOSTIAINEN

apteekkitalous 11.11.2020 11:42 HANNA HYVÄRINEN, ERKKI KOSTIAINEN


Aspiriini hillitsee pitkään suolistosyövän riskiä
10.11.2020 12:42 VIRPI EKHOLM

Syöpä 10.11.2020 12:42 VIRPI EKHOLM


Tutkimus: Lääkehoitoon sitoutuminen parantaa sydäninfarktipotilaiden ennustetta
09.11.2020 08:39 HANNA HYVÄRINEN

Sydän 09.11.2020 08:39 HANNA HYVÄRINEN