Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Hälsokoll-palvelu hyvin markkinoille

23.06.2010 09:02 APOTEKET AB

Apotek AB lanseerasi Hälsokoll-palvelun huhtikuussa 2010., APOTEK AB

Ruotsin Apoteket AB:n huhtikuussa lanseeraama Hälsokoll-palvelu on saanut hyvän vastaanoton.

Palvelua tarjoaa nyt noin 50 apteekkia ympäri Ruotsia ja palvelua on käyttänyt yli tuhat ihmistä.

– Tavoitteenamme on lisätä palvelua tarjoavien apteekkien määrää noin sataan tämä vuoden loppuun mennessä, Eva Fernvall Apoteket AB:sta kertoo.

Palvelun asiakkaat ovat toistaiseksi olleet etupäässä yksityisihmisiä, mutta Apoteket AB pyrkii markkinoimaan palvelua yhä enemmän yrityksille. Yhtiön tavoitteena on saada jopa 30 000 asiakasta palvelun piiriin parin vuoden sisällä.

Tietoa mahdollisuuksista
pienentää riskiä


Hälsokoll-palvelun avulla asiakas saa lisää tietoa omista mahdollisuuksistaan pienentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Sairastumisriski määritellään asiakkaan elämäntapatietojen, kolesteroli- ja verensokeriarvojen sekä vyötärön ympäryksen mittauksen avulla. Tapaaminen kestää parikymmentä minuuttia ja maksaa asiakkaalle noin 25 euroa.

Asiakas pääsee tapaamisen jälkeen katsomaan omia tietojaan internetistä suojatun yhteyden avulla. Sivuilta asiakas saa lisäksi tukea elämäntapojensa muutokseen ja hänellä on mahdollisuus varata aikaa myös henkilökohtaiseen sparraukseen.

Apoteket kannustaa ihmisiä myös seurantakäynneille, joista peritään sama maksu.

Innostunut
vastaanotto

Fernvallin mukaan asiakkaat ovat olleet palvelusta innoissaan.

– Asiakkaat saavat tiedon riskeistään paljon nopeammin kuin julkisen terveydenhuollon kautta. Palvelu on kuitenkin edullisempi kuin yksityisellä terveysasemalla teetettynä.

Myös paikalliset terveysasemat ovat ottaneet palvelun hyvin vastaan.

– Palvelu keventää heidän työtaakkaansa. Tarkoitus ei ole kilpailla asiakkaista, vaan tehdä yhteistyötä, Fernvall toteaa.

Palvelun vastaanottoa on seurattu tiiviisti Ruotsin mediassa. Myös Norjan apteekkiyhdistys on ilmaissut olevansa kiinnostunut kehittämään vastaavanlaista palvelua Norjaan. (IK)

Arkisto


Korvattavuuksia jälleen katkolla
19.11.2010 14:05

19.11.2010 14:05


Duodecim palkitsi toimittaja Tiina Merikannon
19.11.2010 13:01

19.11.2010 13:01


Farmasian Päivät vetoavat yhä tuhansiin
19.11.2010 09:01

19.11.2010 09:01


VRK tuottaa terveydenhuollon varmennepalvelut
18.11.2010 15:45

18.11.2010 15:45


TTL: suojahansikkaita ei tarvita
18.11.2010 08:58

18.11.2010 08:58


Verisuonilääkärit luottavat statiineihin
17.11.2010 22:40

17.11.2010 22:40


Selvitys: Itsehoitolääkevalikoimaa voitaisiin laajentaa
17.11.2010 13:01

17.11.2010 13:01


Korvatulehdus ei edellytä antibiootteja
17.11.2010 09:32

17.11.2010 09:32


Maailma viettää keuhkoahtaumapäivää
17.11.2010 09:18

17.11.2010 09:18


Vaihtokelpoisten lääkkeiden määrä kasvaa
16.11.2010 22:09

16.11.2010 22:09