Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Hälsokoll-palvelu hyvin markkinoille

23.06.2010 09:02 APOTEKET AB

Apotek AB lanseerasi Hälsokoll-palvelun huhtikuussa 2010., APOTEK AB

Ruotsin Apoteket AB:n huhtikuussa lanseeraama Hälsokoll-palvelu on saanut hyvän vastaanoton.

Palvelua tarjoaa nyt noin 50 apteekkia ympäri Ruotsia ja palvelua on käyttänyt yli tuhat ihmistä.

– Tavoitteenamme on lisätä palvelua tarjoavien apteekkien määrää noin sataan tämä vuoden loppuun mennessä, Eva Fernvall Apoteket AB:sta kertoo.

Palvelun asiakkaat ovat toistaiseksi olleet etupäässä yksityisihmisiä, mutta Apoteket AB pyrkii markkinoimaan palvelua yhä enemmän yrityksille. Yhtiön tavoitteena on saada jopa 30 000 asiakasta palvelun piiriin parin vuoden sisällä.

Tietoa mahdollisuuksista
pienentää riskiä


Hälsokoll-palvelun avulla asiakas saa lisää tietoa omista mahdollisuuksistaan pienentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Sairastumisriski määritellään asiakkaan elämäntapatietojen, kolesteroli- ja verensokeriarvojen sekä vyötärön ympäryksen mittauksen avulla. Tapaaminen kestää parikymmentä minuuttia ja maksaa asiakkaalle noin 25 euroa.

Asiakas pääsee tapaamisen jälkeen katsomaan omia tietojaan internetistä suojatun yhteyden avulla. Sivuilta asiakas saa lisäksi tukea elämäntapojensa muutokseen ja hänellä on mahdollisuus varata aikaa myös henkilökohtaiseen sparraukseen.

Apoteket kannustaa ihmisiä myös seurantakäynneille, joista peritään sama maksu.

Innostunut
vastaanotto

Fernvallin mukaan asiakkaat ovat olleet palvelusta innoissaan.

– Asiakkaat saavat tiedon riskeistään paljon nopeammin kuin julkisen terveydenhuollon kautta. Palvelu on kuitenkin edullisempi kuin yksityisellä terveysasemalla teetettynä.

Myös paikalliset terveysasemat ovat ottaneet palvelun hyvin vastaan.

– Palvelu keventää heidän työtaakkaansa. Tarkoitus ei ole kilpailla asiakkaista, vaan tehdä yhteistyötä, Fernvall toteaa.

Palvelun vastaanottoa on seurattu tiiviisti Ruotsin mediassa. Myös Norjan apteekkiyhdistys on ilmaissut olevansa kiinnostunut kehittämään vastaavanlaista palvelua Norjaan. (IK)

Arkisto


Lihavuus on pahin terveysuhka
06.06.2014 09:00

Elämäntavat 06.06.2014 09:00


Tehoa astman hoitoon
05.06.2014 15:30 ERJA ELO

Apteekin lisäpalvelut 05.06.2014 15:30 ERJA ELO


Oksala siirtyy EK:n johtajaksi
05.06.2014 12:39

05.06.2014 12:39


Itsehoitoasiakas tarvitsee apua
05.06.2014 09:22

05.06.2014 09:22


Allergia on hälytysmerkki
05.06.2014 08:24

allergia 05.06.2014 08:24


Ilmailu näyttää esimerkkiä
04.06.2014 13:50

04.06.2014 13:50


Mitä soten jälkeen?
04.06.2014 10:52

04.06.2014 10:52


Korkeampi D-vitamiinilisä tarpeen vasta 75-vuotiaana
03.06.2014 14:42

D-vitamiini 03.06.2014 14:42


Tulvissa tuhoutuneille apteekeille kerätään apua
03.06.2014 13:47

03.06.2014 13:47


Enää korvattavuus varfariinin haastajien tiellä
03.06.2014 10:36

03.06.2014 10:36