Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmasiaviikolla kurkistetaan apteekin reseptitiskin taakse

Kampanjat   22.09.2020 08:58  TARU VANHALA

,

Farmasiaviikolla 21.-27.9. apteekkien asiakasnäytöillä ja somekanavissa voi nähdä animaation, joka kuvaa reseptintoimituksen eri vaiheita.

Eilen alkaneella Farmasiaviikolla kerrotaan, mitä asiantuntijatyötä apteekin reseptitiskin takana tehdään, ennen kuin ohjetarra liimataan lääkepakkaukseen ja ojennetaan asiakkaalle.

Suomen apteekeissa järjestettävä teemaviikko antaa tänä vuonna mahdollisuuden kurkistaa tiskin toiselle puolelle ja tuo esiin apteekin digitaalisuutta.

Ennen kuin farmaseutti tai proviisori liimaa tarran lääkepakkaukseen reseptintoimituksessa hän on ehtinyt tehdä monta asiaa ja tarkastusta.

– Reseptin toimittaminen apteekissa on paljon muuta kuin vain paketin ojentamista tiskin yli. Tarran liimaaminen lääkepakkaukseen on vain jäävuoren huippu, kuvailee Apteekkariliiton Brand Manager, proviisori Elina Aaltonen.

Farmasiaviikolla 21.-27.9. apteekkien asiakasnäytöillä ja somekanavissa voi nähdä animaation, joka kuvaa reseptintoimituksen eri vaiheita. Video havainnollistaa myös, miten apteekissa hyödynnetään digitaalisuutta.

Miljoona sähköistä tiedonsiirtoa

Tietoa farmasian ammattilaisen ruudulle siirtyy useiden eri tietokantojen kautta. Apteekeissa tehdään päivittäin noin miljoona sähköistä tiedonsiirtoa.

Apteekin ammattilainen hakee asiakkaan ajantasaiset suorakorvaustiedot sähköisesti Kelasta ja saa ajantasaisen tiedon esimerkiksi asiakkaan lääkkeistä maksamista vuosittaisista omavastuista. Näin asiakas saa hänelle kuuluvat lääkekorvaukset heti, eikä niitä tarvitse hakea jälkikäteen Kelasta.

Asiakkaan ei enää tarvitse kantaa mukanaan paperisia reseptejä, sillä farmaseutti tai proviisori hakee reseptit sähköisesti Kanta-palvelusta ja samalla tarkistaa lääkkeen korvattavuuden. Hän myös ehdottaa edullisempaa rinnakkaisvalmistetta, jos sellainen on olemassa.

Tärkeintä lääkehoidon turvallisuuden ja onnistumisen kannalta on, että apteekin ammattilainen myös aina tarkistaa eri lääkkeiden mahdolliset yhteisvaikutukset ja antaa selkeät ohjeet lääkkeiden käyttöön.

Ennen kuin paketti siirtyy tiskin toiselle puolelle, farmasian ammattilainen tekee vielä yhden tarkistuksen. Jokaisessa lääkepakkauksessa on yksilöity QR-koodi, jota skannaamalla apteekissa varmistetaan lääkkeen aitous.

– Suomessa apteekin asiakas voi luottaa siihen, että hän saa apteekista aidon ja mahdollisimman edullisen lääkkeen, sen käyttö on turvallista ja siihen annetaan selkeät ohjeet, Aaltonen summaa.

Farmasian maailmanjärjestö FIP (International Pharmaceutical Federation) juhlii 25. syyskuuta perinteisesti kansainvälistä farmasiapäivää (World Pharmacy Day), joka on nyt kymmenvuotisen taipaleen kunniaksi laajentunut kansainväliseksi farmasiaviikoksi (World Pharmacy Week).

Suomen apteekeissa teemapäivää juhlitaan viikon mittaisella kampanjalla jo kolmatta kertaa.

Arkisto


Meda nappasi Antulan
28.02.2011 10:15

28.02.2011 10:15


Vaihdevuodet tuntuvat myös suussa
28.02.2011 09:48

28.02.2011 09:48


Apteekkariliitto: Taksan uudistukseen käytettävä viitehintasäästöjä
25.02.2011 08:36

25.02.2011 08:36


Elämäntapamuutos kysyy itseluottamusta
25.02.2011 00:00

25.02.2011 00:00


Joka neljäs statiinilääkitys muutetaan nopeasti
23.02.2011 14:40

23.02.2011 14:40


Lääkekaapit jäävät historiaan
23.02.2011 14:00

Palvelupisteet 23.02.2011 14:00


Lääkehoitojen arviointitiedot yhtenäistetään
23.02.2011 13:51

23.02.2011 13:51


KHO hakee EU:lta apua Tammiston sivuapteekkikiistaan
21.02.2011 11:18

21.02.2011 11:18


EMA jatkaa Pandemrix-epäilyjen selvittämistä
18.02.2011 16:05

18.02.2011 16:05


Kotihoidon asiakkaat syövät liian vähän
17.02.2011 16:32

17.02.2011 16:32