Farmasianopiskelija menestyy ongelmalähtöisellä opiskelulla
30.06.2011 09:30 MDS / SAMUEL KOHTALA
Opiskelutavat ennustavat opintomenestystä selviää tuoreesta opintopsykologi Juha Niemisen väitöstutkimuksesta.
Nieminen tutki farmasian opiskelijoita ensimmäisenä ja kolmantena opiskeluvuonna. Hänen mukaan opiskelijat voidaan jakaa opiskelun suhteen kahteen ryhmään: opiskelussaan ymmärtämiseen pyrkiviin ja pelkästään muistamiseen pyrkiviin.
Ne joiden opiskelu pohjautuu ymmärtämiseen ja ryhmätyöskentelyyn menestyvät paremmin tenteissä. Tällaisia opiskelijoita löytyy erityisesti proviisoriopiskelijoista.
Farmaseutiksi aikovat tuntuvat suosivan proviisoriksi aikovia useammin muistamiseen tähtäävää opiskelutyyliä.
Nieminen pitää havaitsemaansa jakoa ymmärrettävänä, koska farmaseuttiopiskelijat opiskelevat selkeästi ammattia varten, kun taas proviisoriopiskelija saattaa tähdätä tutkijaksi.
Hän on kuitenkin sitä mieltä, että ymmärtämiseen suuntautuvasta opiskelusta voisi olla apua farmasian opiskelijalle ammatti-identiteettinsä löytämisessä.
– Farmaseutin ammattiylpeyden pitäisi kummuta oivalluksesta, että osaa soveltaa ja muokata itsellään olevaa tietoa neuvoessaan asiakkaita. Jos kokee, että työ on pelkkää lääkkeiden käyttöohjeiden luettelemista, se muuttuu nopeasti merkityksettömäksi ja tylsäksi. (MS)
Lue aiheesta lisää 1.7. ilmestyvästä Apteekkarilehdestä.
Arkisto
Hoitoon sitouttamisessa tarvitaan apteekkeja
|
Kehitysvammaisen ilo ja vireys palasivat
|
Ilmansaasteisiin kuolee 800 000 eurooppalaista joka vuosi
|
Terveystalo kiinnostui apteekin palveluista
|
Pitkäaikainen hormonihoito saattaa lisätä Alzheimerin taudin riskiä
|
Terveydeksi!-lehden vahva suosio säilyy
|
Annospussi hukassa? Lisää virheitä, kiitos!
|
Antibioottien korvaajaa kehitetään, "jokin etenee varmasti lääkkeeksi"
|
Fimean apteekeilta perimät maksut säilymässä ennallaan
|
Valinnanvapaus tänään: hoito yksityisellä, lasku julkiselle
|