Farmasianopiskelija menestyy ongelmalähtöisellä opiskelulla
30.06.2011 09:30 MDS / SAMUEL KOHTALA
Opiskelutavat ennustavat opintomenestystä selviää tuoreesta opintopsykologi Juha Niemisen väitöstutkimuksesta.
Nieminen tutki farmasian opiskelijoita ensimmäisenä ja kolmantena opiskeluvuonna. Hänen mukaan opiskelijat voidaan jakaa opiskelun suhteen kahteen ryhmään: opiskelussaan ymmärtämiseen pyrkiviin ja pelkästään muistamiseen pyrkiviin.
Ne joiden opiskelu pohjautuu ymmärtämiseen ja ryhmätyöskentelyyn menestyvät paremmin tenteissä. Tällaisia opiskelijoita löytyy erityisesti proviisoriopiskelijoista.
Farmaseutiksi aikovat tuntuvat suosivan proviisoriksi aikovia useammin muistamiseen tähtäävää opiskelutyyliä.
Nieminen pitää havaitsemaansa jakoa ymmärrettävänä, koska farmaseuttiopiskelijat opiskelevat selkeästi ammattia varten, kun taas proviisoriopiskelija saattaa tähdätä tutkijaksi.
Hän on kuitenkin sitä mieltä, että ymmärtämiseen suuntautuvasta opiskelusta voisi olla apua farmasian opiskelijalle ammatti-identiteettinsä löytämisessä.
– Farmaseutin ammattiylpeyden pitäisi kummuta oivalluksesta, että osaa soveltaa ja muokata itsellään olevaa tietoa neuvoessaan asiakkaita. Jos kokee, että työ on pelkkää lääkkeiden käyttöohjeiden luettelemista, se muuttuu nopeasti merkityksettömäksi ja tylsäksi. (MS)
Lue aiheesta lisää 1.7. ilmestyvästä Apteekkarilehdestä.
Arkisto
Yksi tarina: Vuosi apteekkarina ja kolme murtoa
|
Vesa Kujala osaa katsoa apteekkialaa ulkopuolisen silmin
|
Punkkitestien tarve kyseenalainen – tässä syy
|
Parempaa lääkehoitoa 75 vuotta täyttäneille
|
Itsehoitolääkkeet vain apteekkimyynnissä useissa Euroopan maissa
|
Mäntylä ja Rehula aloittavat terveys- ja lääkeasioista päättävinä ministereinä
|
Uusi hallitus satsaa lääkehoitojen onnistumiseen
|
Pharmadatan toimitusjohtaja vaihtuu
|
Apteekkari Parkkamäki Diabetesliiton hallitukseen
|
Stumppaus voi nostaa sokereita
|