Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Reseptilääkkeiden tilaaminen verkosta helpottuu
12.06.2017 11:03 ERJA ELO

Digitalisaatio 12.06.2017 11:03 ERJA ELO


Varsinais-Suomi ja Pohjanmaa nihkeimpiä annosjakelun käyttäjiä
12.06.2017 09:30 INKERI HALONEN

Annosjakelu 12.06.2017 09:30 INKERI HALONEN


Heikki Pälve eläkkeelle – Kati Myllymäestä Lääkäriliiton uusi toiminnanjohtaja
09.06.2017 10:27 ERJA ELO

Nimitykset 09.06.2017 10:27 ERJA ELO


Huijauslaskuja taas liikenteessä
09.06.2017 10:15 INKERI HALONEN

huijaus 09.06.2017 10:15 INKERI HALONEN


Näin annosjakelua hyödynnetään - THL:n tilastot kertovat valtavista eroista maakuntien välillä
08.06.2017 09:00 INKERI HALONEN

Annosjakelu 08.06.2017 09:00 INKERI HALONEN


Lähes kaikki reseptit ovat sähköisiä – loputkin 1,3 prosenttia sähköistetään apteekeissa
07.06.2017 08:40 ERJA ELO

sähköinen resepti 07.06.2017 08:40 ERJA ELO


Puola kiristää apteekkien sääntelyä tuntuvasti
06.06.2017 11:00 INKERI HALONEN

Apteekkijärjestelmä 06.06.2017 11:00 INKERI HALONEN


Odottavan äidin masennuslääkitys on ehkä luultua turvallisempaa
05.06.2017 10:42 VIRPI EKHOLM

Lääkehoito 05.06.2017 10:42 VIRPI EKHOLM


Näyttö tulehduskipulääkkeisiin liittyvästä sydäninfarktiriskistä kasvaa
02.06.2017 11:00 Uutispalvelu Duodecim

Lääkehoito 02.06.2017 11:00 Uutispalvelu Duodecim


Ilmaisuus lisäsi ehkäisypillerien käyttöä nuorilla Ruotsissa
02.06.2017 09:19 VIRPI EKHOLM

Lääkehoito 02.06.2017 09:19 VIRPI EKHOLM