Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Tutkimus: Lumevaikutus ei selitä masennuslääkkeiden tehoa
08.11.2017 09:40 VIRPI EKHOLM

Lääkehoito 08.11.2017 09:40 VIRPI EKHOLM


Apta ja SFL neuvottelutulokseen työehtosopimusneuvotteluissa
07.11.2017 16:18

työmarkkinat 07.11.2017 16:18


Kuluttaja-asiamies määräsi kiellon Suomen Apteekille harhaanjohtavasta puhelinmarkkinoinnista
07.11.2017 12:10 INKERI HALONEN

Valeapteekki 07.11.2017 12:10 INKERI HALONEN


Albert Wuokon Palkinto 2017 Professori Heikki Ruskoaholle
06.11.2017 10:58

Palkitut 06.11.2017 10:58


Oriolan toimituksissa edelleen puutteita
03.11.2017 13:01 INKERI HALONEN

03.11.2017 13:01 INKERI HALONEN


Statiinihoidosta ei ehkä hyötyä terveille iäkkäille
03.11.2017 11:35 VIRPI EKHOLM

Lääkehoito 03.11.2017 11:35 VIRPI EKHOLM


Kanta-palveluiden ensi vuoden käyttömaksut on vahvistettu
01.11.2017 14:22 INKERI HALONEN

sähköinen resepti 01.11.2017 14:22 INKERI HALONEN


Näin apteekeista kertyy veroja Suomeen - verojalanjälki yli 360 miljoonaa euroa vuodessa
31.10.2017 11:00 ERJA ELO

Apteekkijärjestelmä 31.10.2017 11:00 ERJA ELO


Tyypin 2 diabeteksen lääkekustannuksissa vain lievää laskua
30.10.2017 14:00 VIRPI EKHOLM

Lääkekorvaukset 30.10.2017 14:00 VIRPI EKHOLM


Apteekkirokotuksista jätettiin kirjallinen kysymys
30.10.2017 09:50 INKERI HALONEN

Uudistuva terveydenhuolto 30.10.2017 09:50 INKERI HALONEN