Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Farmaseutti tunnisti sydäninfarktin

09.04.2010 11:05

,

Aamulehti kertoi tapauksesta torstaina näyttävästi viidellä palstalla.

Närästyslääkettä ostamaan tulleen asiakkaan huono vointi herätti farmaseutti Kirsi Saaren epäilyt sydäninfarktista.

Tampereen Keskustorin apteekin farmaseutin Kirsi Saaren osaaminen ja ripeä toiminta auttoivat iäkkään tamperelaisrouvan nopeasti ensiapuun, jossa rouvan närästykseksi luulema vaiva vahvistettiin Saaren epäilemäksi sydäninfarktiksi, Aamulehti kertoi eilen.

Apteekkiin närästyslääkettä ostamaan tullut asiakas näytti farmaseutti Saaren mukaan harvinaisen huonovointiselta.  Saari kyseli asiakkaan voinnista tarkemmin, ja huomasi, ettei asiakas kärsinytkään närästyksestä, vaan todennäköisesti sydäninfarktista, sillä poltto paheni kävellessä. Saari tilasi iäkkäälle tamperelaisrouvalle saman tien ambulanssin, ja ensiavussa vaiva diagnosoitiin sydäninfarktiksi.

Nyt rouva on jo kunnossa, ja kiittää Saarta tämän toiminnasta.

– Kivut pahenivat ensiavussa. En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin ollut silloin linja-autossa, tuolloin sukuloimaan lähdössä ollut rouva kertoi Aamulehdelle.

Saari ei häkeltynyt tilanteesta: 15 vuoden uran aikana hän on joutunut tilaamaan kymmenkunta ambulanssia asiakkaille.

- Meidän ammattilaisten tehtävänä on tällaisissa tilanteissa olla se rauhallinen ja rauhoitteleva osapuoli, Saari sanoo Apteekkarilehdelle.

Saari toteaa Aamulehden uutisessa, että voi vain kysyä, mitä tapahtuu, jos esimerkiksi närästys- ja särkylääkkeet siirtyisivät ruokakauppoihin.

– ­Meidät on koulutettu kysymään oikeat kysymykset ja opastamaan tarvittaessa eteenpäin, Saari muistuttaa Aamulehdessä.

Saaren mukaan apteekkilaisten tehtävänä on kohdata ihmisen tilanne sellaisena kuin se on.

- Välillä esimerkiksi Alzheimer-potilaat saattavat sanoa jotain aivan muuta kuin mitä he oikeasti tarkoittavat. Meidän täytyy silloin kuunnella ja kysellä niin, että ymmärrämme, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, Saari kertoo Apteekkarilehdelle. (IK)

Arkisto


Sinullakin on henkilöbrändi – näin teet siitä vahvan
24.08.2018 10:30 ERJA ELO

24.08.2018 10:30 ERJA ELO


Potilaan ennuste on parempi, jos verenpaineen hoito tehoaa nopeasti
23.08.2018 09:42 UUTISPALVELU DUODECIM

23.08.2018 09:42 UUTISPALVELU DUODECIM


Parasetamoli ei välttämättä täysin haitaton raskauden aikana
23.08.2018 09:08 UUTISPALVELU DUODECIM

Lääkehoito 23.08.2018 09:08 UUTISPALVELU DUODECIM


Uniapnea altistaa diabetekselle – ja diabetes uniapnealle
22.08.2018 08:05 UUTISPALVELU DUODECIM

diabetes 22.08.2018 08:05 UUTISPALVELU DUODECIM


Oriola vaihtaa IT-ratkaisun toimittajaa, nykyinen maksaa syntyneistä haitoista 9 miljoonaa euroa
17.08.2018 09:56 INKERI MERILUOTO

lääketukut 17.08.2018 09:56 INKERI MERILUOTO


Porin Karhu apteekki yhdisti verkko-ostosten toimituspalvelun Prisman kanssa
17.08.2018 09:00 INKERI MERILUOTO

Apteekki palvelee 17.08.2018 09:00 INKERI MERILUOTO


Nouda lääkkeet apteekista vaikka yöllä
16.08.2018 09:25 INKERI MERILUOTO

Apteekki palvelee 16.08.2018 09:25 INKERI MERILUOTO


SIC!-lehti: Precosan käyttöaiheita tiukennettu ja varoituksia lisätty
15.08.2018 10:30 INKERI MERILUOTO

Itsehoito 15.08.2018 10:30 INKERI MERILUOTO


Fimea puuttui Turun Linnan apteekin asiakkaille lähettämiin viesteihin
14.08.2018 15:33 INKERI MERILUOTO

14.08.2018 15:33 INKERI MERILUOTO


Suuret D-vitamiiniannokset eivät ehkäise syöpää
13.08.2018 10:08 UUTISPALVELU DUODECIM

D-vitamiini 13.08.2018 10:08 UUTISPALVELU DUODECIM