Asiaton lääkemainonta lisääntyy Ruotsissa
08.09.2011 14:16
Ruokakauppa mainosti jälkiehkäisypilleriä katupuhujassa kaupan edessä.
Ruotsin lääkelaitos on saanut yhä enemmän ilmoituksia erheellisestä lääkemarkkinoinnista apteekkimarkkinoiden vapautumisen jälkeen.
Eniten viranomaista työllistävät päivittäistavarakauppojen itsehoitolääkemainokset.
– Yhtäkkiä on ilmestynyt tuhansittain uusia toimijoita, jotka yrittävät kilpailla markkinaosuuksista, eikä läheskään kaikilla ole pohjatietoja lääkemainontaa koskevista säännöistä, valaisi tilannetta Dagens Apotek -lehden mukaan Ragnhild Johnson Ruotsin lääkelaitoksesta eilen Ruotsin apteekkimessuilla pitämässään luennossa.
Hän nosti varoittavaksi esimerkiksi muun muassa katupuhujan erään ruokakaupan edessä, jossa mainostettiin räikein punaisin kirjaimin jälkiehkäisyvalmiste Norlevoa hintaan 179 kruunua.
Johnsonin mukaan tämänkaltainen mainonta hämärtää lääkkeiden ja kauppatavaran eroja.
Myös apteekit ovat syyllistyneet asiattomaan lääkemainontaan.
Esimerkiksi verkossa toimiva Familjeapoteket yritti houkutella asiakkaita kilpailulla, jossa palkintona oli hyvin varustettu lääkekaappi. Lääkelaitos ehti puuttua asiaan ennen kilpailun ratkeamista ja palkintolääkekaappi täytettiin vapaakaupan tuotteilla itsehoitolääkkeiden sijaan.
– Lääkkeitä tulisi ostaa, kun niitä tarvitaan. Kilpailusta voitettuja lääkkeitä saatetaan syödä vain sen takia, että niitä nyt satuttiin saamaan, mikä lisää väärinkäytön riskiä, varoitti Johnson. (MS)
Asiasta uutisoi ensimmäisenä Dagens Apotek -lehti.
Dagens Apotek -lehden juttu ->
Arkisto
APTEEKKI-brändityön luotsi palkittiin
|
Apteekkaripäivät käynnistyivät
|
Heikki Pälven pitkät kädet
|
Vesa Kujala Apteekkariliiton farmaseuttiseksi johtajaksi
|
Sisäkatto murtui Malmin apteekissa
|
Apteekkiala ja Lääketeollisuus kannattavat yhteistyön avoimuutta
|
Erikoiskaupan liitto lakkautetaan
|
NSAID-lääkkeet ehkä riski verenpainepotilaille
|
Hitaasti ja tuella irti tupakasta
|
Pelastaako palvelupiste kyläkauppoja kuolemalta?
|