Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Asiakkaat huipputyytyväisiä apteekkeihin

21.01.2009 11:49

,

Vantaalainen Anja Pylmälä poikkesi Helsingin Asematunnelin apteekkiin, koska se oli sopivasti matkan varrella. Häntä palveli farmaseutti Marja Möttönen. Kuva: Virpi Ekholm

Yhdeksän kymmenestä apteekin asiakkaasta on erittäin tai hyvin tyytyväinen käyttämäänsä apteekkiin, ilmenee tuoreesta asiakastyytyväisyystutkimuksesta.

Tyytyväisimpiä asiakkaat ovat henkilökunnan palvelualttiuteen, ystävällisyyteen ja asiantuntemukseen sekä reseptilääkkeiden käytön neuvontaan. Vähiten tyytyväisiä he ovat yksityisyyden suojaan asioinnissa, mutta siihenkin 75 prosenttia asiakkaista on hyvin tai erittäin tyytyväisiä.

Apteekin koko, sijainti ja kilpailutilanne eivät juuri vaikuta kokonaistyytyväisyyteen, ja erot erityyppisten apteekkien välillä ovat hyvin pieniä. Kaikkein tyytyväisimmät asiakkaat on Keski-Suomen apteekeilla.

Enemmän kuin neljä viidestä (83 %) asiakkaasta aikoo asioida samassa apteekissa seuraavallakin kerralla. Vain pari prosenttia aikoo vaihtaa apteekkia, ja 15 prosenttia vastaajista ei vielä osannut kertoa aikeistaan.

Tärkeimmät syyt asioida juuri kyseisessä apteekissa olivat asioinnin helppous (57 %), hyvä tai ystävällinen palvelu (49 %) sekä apteekin läheinen sijainti tai sijainti lähellä muita palveluita (49 %). Kanta-asiakkuuden mainitsi valintaperusteeksi vain 15 prosenttia vastaajista.

Tutkimuksen mukaan apteekissa asioidaan tavallisimmin kerran (21 %) tai muutaman kerran (42 %) kuukaudessa. Noin kymmenesosa asiakkaista poikkeaa apteekissa kerran tai pari viikossa.

Taloustutkimus toteutti tutkimuksen viime marraskuussa 52 apteekissa eri puolilla Suomea. Kyselyyn vastasi yhteensä 13 272 asiakasta. Vastaajajoukko edustaa apteekkien asiakaskuntaa. Tutkimuksen virhemarginaali on enintään yksi prosentti suuntaansa. (VE)

Tutkimuksesta lisää torstaina ilmestyvässä Apteekkarilehdessä.

Arkisto


Digistrategia tukee apteekkien palveluiden kehittämistä
21.12.2016 15:00 INKERI HALONEN

Digitalisaatio 21.12.2016 15:00 INKERI HALONEN


Kelan tutkijat: Säästöt osuvat korvatuimpiin lääkkeisiin
21.12.2016 11:43 TERHI KURKO, HANNA KOSKINEN

Lääketalous 21.12.2016 11:43 TERHI KURKO, HANNA KOSKINEN


Fimea ehdottaa: Uudellemaalle lisää apteekkeja ja löyhempi sijainninohjaus
19.12.2016 15:24 INKERI HALONEN

Apteekkijärjestelmä 19.12.2016 15:24 INKERI HALONEN


Tuore tutkimus: Käyttäjät tyytyväisiä sähköiseen reseptiin
19.12.2016 09:12

sähköinen resepti 19.12.2016 09:12


Kansanedustajat kehittäisivät apteekkijärjestelmää maltillisesti
15.12.2016 14:52 ERJA ELO

Apteekkijärjestelmä 15.12.2016 14:52 ERJA ELO


Uusi apteekki kiristäisi kilpailua, mutta hyötyykö asiakas?
15.12.2016 11:56 ERJA ELO

Apteekkijärjestelmä 15.12.2016 11:56 ERJA ELO


Helsingin WTC-talo sai kansainvälisen apteekkarin
14.12.2016 15:00

Apteekkijärjestelmä 14.12.2016 15:00


Kuumat aallot voivat kertoa valtimoiden kunnosta
14.12.2016 08:28 UUTISPALVELU DUODECIM

sydän 14.12.2016 08:28 UUTISPALVELU DUODECIM


Raskaudenaikainen masennuslääkitys voi haitata lapsen kielellistä kehitystä
12.12.2016 09:04 UUTISPALVELU DUODECIM

Lääkehoito 12.12.2016 09:04 UUTISPALVELU DUODECIM


Lääketeollisuus: Rinnakkaistuonnin suosiminen vaarantaa lääkkeiden saatavuuden
08.12.2016 15:42

Lääketeollisuus 08.12.2016 15:42