Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Asiakas arvostaa lääkeneuvontaa

30.10.2014 08:45 MAURI RATILAINEN

kuva: Mauri Ratilainen, kuva: Mauri Ratilainen

Taloustutkimuksen tekemän tutkimuksen mukaan lähes kaikki suomalaiset pitävät tärkeinä apteekkien perinteisiä palvelumuotoja, kuten lääkeneuvontaa.

Suomalaisista 95 % pitää lääkkeiden yhteensopivuuden tarkistamista tärkeänä palveluna ja 94 %:lle tärkeää on apteekin antama lääkeneuvonta. Melkein yhtä tärkeitä ovat lääkevaihto edullisempaan lääkkeeseen (87 %), reseptin uusiminen (86 %) sekä muut lääkehoidon onnistumista ja turvallisuutta tukevat palvelut (77 %).

Nämä palvelut kuuluu enemmistön mielestä saada tulevaisuudessakin maksutta, sillä halukkuus maksaa apteekin perinteisistä palveluista on matala.

Suomalaiset olisivat valmiita maksamaan uudentyyppisistä palveluista. Suurimman suosion sai tutkimuksessa sairaanhoitajan tekemä ompeleiden tai luomien poisto, josta voisi maksaa 55 % suomalaisista. Rokotuspalvelusta maksaisi 54 %, lääkkeiden kotiinkuljetuksesta 50 % ja reseptien uusimisesta 44 %. Apteekin tarjoamista testeistä ja mittauksista suostuisi maksamaan 42 % vastaajista.

Alle 50-vuotiaat maksaisivat rokotus- ja sairaanhoitajanpalveluista, lääkkeiden kotiinkuljetuksesta, testeistä ja mittauksista, terveydentilan ja elintapojen arvioinnista ja suosituksista. Tätä vanhemmat maksaisivat mieluiten reseptin uusimisesta ja lääkkeiden yhteensopivuuden tarkistuksesta.

Suomalaiset ovat vuodesta toiseen erittäin tyytyväisiä apteekkien palveluun. Apteekkeja pidetään luotettavina, asiantuntevina ja vastuullisina yrityksinä. Lähes kaikki apteekkien asiakkaat ovat tyytyväisiä viimeisimpään apteekkikäyntiinsä.

Tiedot perustuvat Suomen Apteekkariliiton Taloustutkimuksella teettämään Suomalaisten apteekkiasiointi 2014 -tutkimuksen, johon haastateltiin puhelimitse yhteensä 1 001 henkilöä. Otos vastaa manner-Suomen 18–79-vuotiasta väestöä. Tutkimuksen virhemarginaali on enimmillään 3,2 prosenttia suuntaansa.

Lue tutkimuksesta lisää tällä viikolla ilmestyvästä Apteekkarilehdestä.

ERJA ELO

Arkisto


Sivuapteekkiasia EU-tuomioistuimessa torstaina
20.06.2012 16:15

20.06.2012 16:15


IPJ luettavissa netistä
20.06.2012 15:28

20.06.2012 15:28


Maailman suurin apteekkiketju syntymässä
20.06.2012 13:47

20.06.2012 13:47


Anafylaksia vaatii nopeaa ensiapua
15.06.2012 13:27

15.06.2012 13:27


Kela kannattaa lääkehoidon kokonaisarviointia
13.06.2012 12:48

13.06.2012 12:48


Omega-3 -rasvahapot eivät auta muistin toimintaan
13.06.2012 07:33

13.06.2012 07:33


Älypuhelin neuvoo sairastunutta matkailijaa
12.06.2012 14:33

12.06.2012 14:33


Afinitor, Modiodal ja Provigil rajoitetusti erityiskorvattaviksi
11.06.2012 14:50

11.06.2012 14:50


Diacor perusti virtuaalisen lääkäriaseman
08.06.2012 12:53

08.06.2012 12:53


Lasten lihavuutta hoidetaan elintapamuutoksin
05.06.2012 12:57

05.06.2012 12:57