Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Apteekkina esiintyvä puhelinmyyntifirma joutuu markkinaoikeuteen

valeapteekki   24.03.2017 16:07  INKERI HALONEN

, Kuva: TopFoto / Jari Vihervaara

Kuluttaja-asiamiehen mukaan Suomen Apteekkiyhtiöt –niminen yritys käyttää apteekki-sanaa kuluttajia harhaanjohtavalla tavalla.

Kuluttajia ja apteekkeja hämmentänyt puhelinmyyntiyritys Oy Suomen Apteekkiyhtiöt Ab:n joutuu vastaamaan toimintatavoistaan markkinaoikeudessa.

Kuluttaja-asiamies saattoi yhtiötä koskevan asian markkinaoikeuden ratkaistavaksi tänään perjantaina 23. maaliskuuta.

Kuluttaja-asiamies vaatii, että markkinaoikeus kieltää Oy Suomen Apteekkiyhtiöt Ab:tä käyttämästä yrityksestään apteekki-sanaa sisältävää markkinointinimeä.

Markkinaoikeuden halutaan myös kieltävän yritystä muutoin antamasta kuluttajille sellaista vaikutelmaa, että sen toiminnassa olisi kyse apteekkiluvan saaneen yrityksen toiminnasta ja menettelemästä siten kuluttajia kohtaan sopimattomasti.

Kuluttaja-asiamies vaatii kieltoa tehostettavaksi 100 000 euron uhkasakolla.

Suomen Apteekkiyhtiöt on markkinoinut ja myynyt kuluttajille puhelimitse vitamiini- ja lisäravinnetuotteita käyttäen Suomen Apteekki -markkinointinimeä ja logoa, joka muistuttaa Suomen Apteekkariliiton vihreä risti -jäsenapteekkitunnusta.

Kuluttajat ovat luulleet, että puhelinmarkkinointia harjoittaa yritys, jolla on apteekkilupa, vaikka näin ei todellisuudessa ole ollut.

Kuluttaja-asiamies katsookin Oy Suomen Apteekkiyhtiöt Ab:n käyttävän apteekki-sanaa kuluttajia harhaanjohtavalla tavalla kuluttajansuojalain vastaisesti.

Kuluttaja-asiamies vaati jo viime syksynä, että Suomen Apteekkiyhtiöt lopettaa harhaanjohtavan markkinoinnin. Koska yritys ei muuttanut toimintaansa, kuluttaja-asiamies vei asian markkinaoikeuden ratkaistavaksi.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Kommentit

Apteekkarilehden toimitus 18.04.2017 09:07

Hyvä Yksi monista -

kannattaa olla asiasta yhteydessä kuluttajaneuvontaan. Saat nopeimmin yhteyden neuvojaan puhelimitse soittamalla numeroon 029 553 6901 (arkisin 9–15, mpm / pvm).

yksi monista 14.04.2017 18:54

Olen tullut huijatuksi kerran Oy Suomi Apteekin Sisu D.vitamiinin tilaajaksi, ne on käytetty ja lisää ei ole tarkoituksena ostaa.
Sain puhelun eilen 13.4.2017 klo 13.08 puh. +358447484101 jossa tarjottiin ko. Sisu D vitaiinia. Kerroin etten tarvitse enkä tilaa. Myyjä tarkisti osoitteeni ja kertoi että tilaus voidaan lähettää myöhemmin kesäkuussa ja ennen kuin ehdin uudelleen toistaa etten tilaa hän toisti, laitetaan tulemaan ja sulki puhelimen.
Nyt on todennäköistä, että lähetys tulee sitten kesäkuussa. Miten voin katkaista toimituksen, jota ei ole hyväksytty, enkä haluaisi palautuspostimaksuja maksella.

APTEEKKARI Toimitus 27.03.2017 13:42

Annetaan nyt markkinaoikeuden arvioida, kuka on oikeassa ja kuka väärässä.

Terveisin Antti Haikarainen, Toimitusjohtaja, Suomen Apteekkiyhtiöt 25.03.2017 11:17

Tervehdys

Tilannehan on sellainen, että mikäli Markkinaoikeus kieltää Suomen Apteekkiyhtiön toiminan ravintolisien ja muiden terveystuotteiden markkinoidessa. Tulee Markkinaoikeus kieltäneeksi kaikki Apteekki-sanalla markkinoivat apteekkarien ja apteekkarien kavereiden osakeyhtiöt, jotka eivät ole myöskään apteekkiluvan ovaavia yhtiöitä.

Odotan suurella mielenkiinnolla tätä Apteekkarien-liiketoimintojen kannalta todella ratkaisevaa ja kriittistä oikeudenkäyntiä. Kyse on lopulta ennakko päätöksestä apteekki-sanan käytönstä minkätahansa yrityksen markkinoinnissa.

Olipa kyse sitten apteekkarien sivubusineksista tai terveystuotteiden verkkokaupasta.

Luonnollisesti asiassa kuluttaja-asiamies on täysin väärässä. Ja kuluttaja-asiamiehen perustelut ovat tässä asiassa Suomen lain vastaisia.

(Niin avoisa toimitus, teidän on oikeastaan tämä julkaistava, kun ette antaneet mahdollisuutta kommentoida)

Arkisto


Vain kolmannes sydäninfarkteista hoidetaan tehokkaasti
29.09.2011 10:58

29.09.2011 10:58


Effican testaus alkaa maanantaina
28.09.2011 15:44

28.09.2011 15:44


Kokkonen lähtee YA:sta
27.09.2011 16:02

27.09.2011 16:02


eReseptin käyttökielto Efficassa jatkuu
26.09.2011 18:38

26.09.2011 18:38


Virheellisiä eReseptejä ei ole ilmennyt
24.09.2011 16:18

24.09.2011 16:18


World Pharmacists Day sunnuntaina
24.09.2011 14:32

WORLD PHARMACISTS DAY 24.09.2011 14:32


EMA suosittelee Multaqin käytön rajoittamista
23.09.2011 13:32

23.09.2011 13:32


Virheellisiä eReseptejä liikkeellä?
23.09.2011 13:27

23.09.2011 13:27


EMA arvioi orlistaatin turvallisuuden
23.09.2011 11:27

23.09.2011 11:27


YA luopuu Receptumin omistuksesta
22.09.2011 14:14

22.09.2011 14:14