Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Apteekkilaiset Dan ja Henri kouluttautuvat lentokapteeneiksi

28.05.2018 10:19  ERJA ELO EEVA ANUNDI

EEVA ANUNDI,

Dan Rosenqvist (vas.) ja Henri Pakkanen vaihtavat apteekin valkoiset työtakit opintojen jälkeen lentokapteenin tummiin pukuihin. Toinen toteuttaa lapsuuden haavettaan, toisen tavoitteena on vakituinen työpaikka.


Hyytävän kylmä pohjoistuuli nipistää poskia, kun proviisori Henri Pakkanen ja farmaseutti Dan Rosenqvist poseeraavat kaksipaikkaisen taitolentokoneen edessä Helsingin Malmin lentokentällä.

Jo ensi vuonna heidän työuransa nousee uusiin korkeuksiin – kirjaimellisesti, sillä miehet opiskelevat matkustajalentokoneen lentäjiksi Finnairin täsmäkoulutuksessa.

– Lentäjän työ on aina ollut minulle haaveammatti. Hain lentäjäkoulutukseen jo lukion jälkeen, mutta paperit eivät riittäneet. Tein siinä välissä farmaseutin tutkinnon, koska siitä oli hyötyä hakuvaiheessa, kertoo 24-vuotias Rosenqvist.

Hänen uravalintaansa on vaikuttanut apteekkariäidin aiempi työ lääketeollisuudessa. Lapsena hän reissasi niin paljon äidin mukana, että lentokentät tuntuivat melkein kodilta.

Toiveissa vakituinen työpaikka

Henri Pakkanen, 30, laittoi hakupaperit hetken mielijohteesta, turhauduttuaan proviisorien huonoon työtilanteeseen.

Hän oli työskennellyt pääkaupunkiseudun apteekeissa vuokrafirmojen kautta viitisen vuotta.

– Täysi alan vaihto on tietysti iso muutos, mutta proviisoreilla on pääkaupunkiseudulla huono työtilanne.

Apteekkiproviisorin paikkaa varten olisi pitänyt lähteä kauas Kehä III:n ulkopuolelle. Perheen, kavereiden ja harrastusten jättäminen Helsinkiin oli liian suuri kynnys.

Pakkasta olisi kiinnostanut ura myös lääketeollisuuden tutkimus- ja tuotekehityksessä tai myynnin ja markkinoinnin puolella, mutta työmahdollisuudet olivat vähissä sielläkin. Proviisorien kanssa samoista paikoista taistelevat insinöörit ja kauppakorkeakoulun käyneet.

Tulevassa lentäjän ammatissa tärkein tavoite onkin vakituinen työpaikka.

– Vuokratyössä ei voi tietää, onko seuraavaksi kuukaudeksi töitä. Siinä elää pienessä stressissä koko ajan, eikä voi suunnitella elämää kovin pitkälle. Finnairilta on luvassa vakituinen työ, vaikka onhan tämäkin suhdanneherkkä ala, Pakkanen pohtii.


"On pakko keskittyä täydellisesti siihen, mitä on tekemässä"

Lentäjäkoulutukseen hyväksytyt pääsivät läpi melkoisesta neulansilmästä. Paperikarsintojen jälkeen he etenivät soveltuvuuskokeisiin, sieltä edelleen haastatteluihin ja lopulta ilmailulääkärin tarkastukseen.

Koulutukseen hakeneista noin 4 200:sta hyväksyttiin vain 3,5 prosenttia.

Yllättävää kyllä, lentokokemus ei ollut koulutukseen pääsyssä välttämätöntä – Henri Pakkanen oli ollut lentokoneessa aiemmin vain matkustajan roolissa.

Dan Rosenqvist oli lentänyt noin 20 lentotuntia pienkoneella Malmin lentokentällä.

Rosenqvistiä kiehtoo lentämisessä ennen kaikkea vastuu siitä, että kaikki on omissa käsissä.

– Lentäessä on pakko keskittyä täydellisesti siihen, mitä on tekemässä, hän kuvailee.

Lääkealalla ja lentämisessä on yhtäläisyyksiä

Pakkanen ja Rosenqvist keksivät lääkealalta ja lentämisestä jonkin verran yhtäläisyyksiä. Kummassakin tarvitaan erityistä tarkkuutta ja paineensietokykyä, kumpaankin liittyy paljon lakeja ja säädöksiä.

– Tietyllä tavalla apteekeissakin ollaan vastuussa toisten ihmisten turvallisuudesta, he pohtivat.

He eivät aio lopettaa apteekkityötä kokonaan, vaikka pääsevät jo ensi vuoden lopulla kiinni uuteen ammattiin. Kun lentää viisi päivää putkeen, voi olla viisi päivää vapaata. Silloin on mahdollista pitää farmasian osaamista yllä tekemällä lyhyitä työkeikkoja apteekissa.

Finnairin liikennelentäjät jäävät eläkkeelle 55–63-vuotiaina. Terveyssyyt voivat pakottaa lopettamaan työt ennenaikaisesti.

Lupakirjan menettää, jos ei läpäise vuosittaista terveystarkastusta. Pakkasta ja Rosenqvistiä tämä ei huoleta; ainahan voi palata apteekkiin.

Arkisto


HPV-rokote suojaa turvallisesti syövän esiasteilta
04.07.2018 10:00 VIRPI EKHOLM

HPV-rokotteet 04.07.2018 10:00 VIRPI EKHOLM


Kemikaaliasiantuntija neuvoo - miten suojata ihoa ympäristöä vahingoittamatta?
02.07.2018 10:00 INKERI MERILUOTO

Ympäristö 02.07.2018 10:00 INKERI MERILUOTO


Kysely: Valtaosa lääkäreistä katsoo, että Suomessa syödään liikaa antibiootteja
29.06.2018 10:16 INKERI MERILUOTO

antibioottiresistenssi 29.06.2018 10:16 INKERI MERILUOTO


Kimmo Virtanen YA:n toimitusjohtajaksi
28.06.2018 10:07 INKERI MERILUOTO

Nimitykset 28.06.2018 10:07 INKERI MERILUOTO


Eija Pelkonen Fimean ylijohtajaksi
27.06.2018 12:04 INKERI MERILUOTO

Nimitykset 27.06.2018 12:04 INKERI MERILUOTO


Kimmo Virtanen lähtee Oriolasta
26.06.2018 15:50 INKERI MERILUOTO

Lääketukut 26.06.2018 15:50 INKERI MERILUOTO


Yliannostuslääke naloksoni voi edistää toipumista aivoinfarktista
26.06.2018 14:30 VIRPI EKHOLM

Lääkekehitys 26.06.2018 14:30 VIRPI EKHOLM


PGEU:n seuraava puheenjohtaja tulee Puolasta
25.06.2018 11:00 INKERI MERILUOTO

Ulkomaat 25.06.2018 11:00 INKERI MERILUOTO


Voisiko välttäminen joskus loppua? Keliakiaan kehitetään useita uusia lääkeitä, tutkimusta myös Suomessa
25.06.2018 10:00 VIRPI EKHOLM

Lääkekehitys 25.06.2018 10:00 VIRPI EKHOLM


Kesä supistaa kunnallisia terveyspalveluita – apteekit palvelevat kesäsulkujenkin aikaan
21.06.2018 09:00 INKERI MERILUOTO

Apteekki palvelee 21.06.2018 09:00 INKERI MERILUOTO