Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Apteekkien hyvä palvelu saa kiitosta

15.04.2011 13:29 JUKKA-PEKKA MOILANEN

Apteekkari Christel Monni-Raasakka palvelee asiakkaitaan Kastellin apteekissa Oulussa. , KUVA: JUKKA-PEKKA MOILANEN

Palvelu pelaa! Suomalaisia harmittaa apteekin toiminnassa lähinnä vain jonotusaikojen piteneminen.

Valtaosa apteekkien asiakkaista on hyvin tyytyväisiä saamaansa palveluun, ilmenee Taloustutkimus Oy:n Apteekkariliitolle tekemästä tutkimuksesta.

Peräti 96 prosenttia suomalaisista kertoo olevansa tyytyväinen viimeisimpään apteekkikäyntiinsä. Erittäin tyytyväisiä on kaksi kolmesta vastanneesta. Tyytyväisimpiä apteekkeihin ovat 60 vuotta täyttäneet.

Asiakkaat tekee tyytyväisiksi erityisesti apteekkien palvelualttius, jota kiittää joka toinen asiakas.  Tyytymättömyyttä puolestaan aiheuttaa useimmiten jonottaminen, siitä antaa kritiikkiä joka kolmas asiakas.

Suomalaiset ovat hyvin uskollisia käyttämälleen apteekille. Puolet vastaajista asioi useimmiten vain yhdessä tai kahdessa apteekissa.

Asiakkaat ovat tyytyväisiä apteekkipalveluiden saatavuuteen. Apteekkien määrää pitää riittävänä yhdeksän kymmenestä vastaajasta ja aukioloaikoihin on tyytyväinen melkein yhtä moni. Selvä enemmistö katsoo, että apteekkipalvelujen saatavuus on turvattava tulevaisuudessakin apteekkien sijoittelua sääntelemällä.

Puolet suomalaisista pitää apteekin parhaana sijaintipaikkana kauppakeskusta. Se on selvästi suositumpi kuin terveyskeskuksen tai lääkäriaseman yhteydessä sijaitseva liiketila.

Verkkokauppa ei vielä innosta

Apteekkien palveluista tärkeimpinä asiakkaat pitävät lääkkeiden yhteensopivuuden tarkistamista, lääkeneuvontaa ja Kelan lääkekorvauksen saamista suoraan apteekista lääkeoston yhteydessä.

Tänä keväänä mahdolliseksi tullut lääkkeiden tilaaminen apteekin verkkopalvelun välityksellä ei ainakaan vielä innosta suomalaisia. Vain viidennes vastaajista pitää sitä tärkeänä palveluna.

Tutkimuksen mukaan apteekin henkilökunnan suullisesti antama lääkeneuvonta on asiakkaille tärkein lääkeneuvonnan lähde. Seuraavaksi tärkeimmät ovat lääkärit ja lääkepakkausten pakkausselosteet. Internetin merkitys lääketiedon lähteenä on viime vuosina kasvanut.

Ihmisten kokemukset ja odotukset apteekkipalveluista 2011 -tutkimuksen teki Taloustutkimus Oy Suomen Apteekkariliiton toimeksiannosta. Tutkimusta varten haastateltiin helmikuussa puhelimitse lähes tuhat iältään 15–79-vuotiasta mannersuomalaista. (EE)

Arkisto


Kenet heistä palkitaan? Health Awards -finaalistit on valittu!
07.12.2016 10:48 INKERI HALONEN

Health Awards 07.12.2016 10:48 INKERI HALONEN


Kahdelle apteekkarille Suomen Valkoisen Ruusun ritarimerkki
02.12.2016 11:40

Palkitut 02.12.2016 11:40


Suomalaiset pitävät apteekkien sijainnin ohjausta tärkeänä
02.12.2016 08:29

Apteekkijärjestelmä 02.12.2016 08:29


Eduskunta tasaa vauvalaskua 2 500 eurolla
01.12.2016 10:55 ERJA ELO

Lainsäädäntö 01.12.2016 10:55 ERJA ELO


Lääkelistan puolittaminen auttoi - rouvan vointi koheni
29.11.2016 11:42 Nina Ranttila

Lääkitys kuntoon 29.11.2016 11:42 Nina Ranttila


Tutkimus: Kalsium ei ole sydänriski
29.11.2016 09:13 UUTISPALVELU DUODECIM

Itsehoito 29.11.2016 09:13 UUTISPALVELU DUODECIM


Marja Ritala jatkaa Apteekkariliiton puheenjohtajana
25.11.2016 15:00 ERJA ELO

Apteekkariliitto 25.11.2016 15:00 ERJA ELO


Apteekkariliitto jakoi ansiomerkkejä
25.11.2016 11:37 ERJA ELO

Apteekkariliitto 25.11.2016 11:37 ERJA ELO


Tuore väitös: Koulujen lääkekasvatus on vielä vähäistä
24.11.2016 10:15 INKERI HALONEN

Koulutus 24.11.2016 10:15 INKERI HALONEN


Apteekit siirtyivät Länsimetron perässä - ja odottavat nyt Länsimetroa
23.11.2016 11:42 INKERI HALONEN

Apteekki palvelee 23.11.2016 11:42 INKERI HALONEN