Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Apteekkiala päivitti eettiset ohjeensa

25.03.2019 09:39  ERKKI KOSTIAINEN KATJA LÖSÖNEN

,

Lääkkeiden myynti asiakkaalle ei ole itsetarkoitus, vaan toiminnan perusteena on aina hoidon tarve.

Ohjeiden tarkoituksena on tukea apteekkien henkilökuntaa arkipäivän eettisten ongelmatilanteiden ratkaisemisessa ja päätöksenteossa.

Apteekit toimivat terveydenhuollon etiikan mukaisilla periaatteilla, joiden keskeinen lähtökohta on se, että apteekit pyrkivät kaikessa toimimaan asiakkaan etujen mukaisesti noudattaen hyviä ammatillisia toimintatapoja.

Lääkkeiden myynti yksittäiselle asiakkaalle ei ole itsetarkoitus, vaan toiminnan perusteena on aina hoidon tarve ja terveyttä edistävät tavoitteet.

– On tärkeää, että farmasian alalla käydään jatkuvaa keskustelua eettisistä kysymyksistä ja siitä, mikä on apteekin rooli yhteiskunnassa osana terveydenhuoltoa. Apteekeilta odotetaan oikeutetusti ammatillisesti ja eettisesti korkeatasoista toimintaa ja tähän odotukseen apteekit myös haluavat vastata, sanoo Apteekkariliiton farmaseuttinen johtaja Charlotta Sandler.

Ohjeet tarvitsivat päivittämistä, sillä asiakkaan rooli terveydenhuollossa on muuttunut enemmän kumppanuusajattelun suuntaan ja moniammatilliseen yhteistyöhön pyritään laajalti asiakkaan ollessa keskiössä.

Apteekki edistää lääkitysturvallisuutta

Myös apteekkitoiminta on viime vuosina muuttunut. Ala on digitalisoitunut voimakkaasti ja kehittänyt uusia palvelukanavia ja palveluja, jotka edistävät turvallista lääkehoitoa ja mahdollistavat uusia tapoja asioida apteekissa.

Verkkoasiointi apteekin kanssa videon tai chatin välityksellä lisääntyy ja lääkkeet saa parhaimmillaan kotiin kuljetettuna parissa tunnissa, tai ne voi noutaa apteekin noutoautomaatista itselleen sopivana ajankohtana.

Väestön ikääntyessä lääkitysturvallisuus ja rationaalinen lääkehoito ovat nousseet voimakkaammin esiin. Apteekkien farmaseuttisella henkilökunnalla on tärkeä rooli lääkitysturvallisuuden ja vaikuttavan lääkehoidon edistäjänä osana moniammatillista tiimiä.

– Ala muuttuu nopeasti, eivätkä lainsäädäntö ja viranomaismääräykset voi mitenkään kattaa kaikkia mahdollisia arjen työssä esille tulevia tilanteita ja kysymyksiä, jolloin avainasemassa on ammattitaito. Eettiset ohjeet antavat selkänojan farmasian ammattilaisen harkinnalle eettisesti oikeasta toimintatavasta, toteaa Farmasialiiton hallituksen puheenjohtaja Antti Kataja.

Apteekkialan eettiset ohjeet julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1998. Ohjeet on tämän jälkeen päivitetty vuonna 2008. Apteekkien ammattieettisen neuvottelukunnan viime vuonna päivittämät ohjeet hyväksyttiin Apteekkariliiton ja Farmasialiiton hallituksissa tammikuussa.

Apteekkien Ammattieettinen neuvottelukunta ottaa kantaa apteekkien ammattieettisiin kysymyksiin. Se julkaisee kannanottoja ja vastaa apteekeista tulleisiin kysymyksiin.

Neuvottelukunnan puheenjohtajana toimii sosiaalietiikan dosentti Janne Nikkinen ja jäseninä farmaseuttinen johtaja Charlotta Sandler ja asiantuntijaproviisori Johanna Salimäki Apteekkariliitosta, apteekkarit Sari Eerikäinen ja Jarkko Suvinen sekä farmaseutti Kirsi Kotokorpi ja proviisori Satu Rauhala.

Eettiset ohjeet Apteekkariliiton verkkosivuilla >

Arkisto


Apteekkarit: Fimea kehottaa apteekkeja varmistamaan Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän organisaatioista ja myöhemmin mahdollisesti ilmenevistä muista virheellistä ohjelmaversiota käyttäneistä organisaatioista uusittujen lääkemääräysten asianmukaisuuden.
02.03.2018 14:56

02.03.2018 14:56


Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä: Virheellisiä lääkemääräyksiä löytynyt kaksi
02.03.2018 14:44 INKERI HALONEN

Potilasturvallisuus 02.03.2018 14:44 INKERI HALONEN


Apteekkarit: HUOM! OBS! Tärkeää uutta tietoa Päjät-Hämeen potilastietojärjestelmän ongelman laajuudesta: Aluksi epäiltiin, että virhe olisi koskettanut jopa tuhansia potilaita. Nyt tiedetään, että kyse on muutamista potilaista. Virhe koskee todennäköisesti reseptejä, jotka on uusittu parin kuukauden aikana, joulukuun 14. päivän ja helmikuun 23. päivän välillä.
02.03.2018 11:31

02.03.2018 11:31


Apteekkarit: Lääkkeiden käyttäjät olivat säästäneet keväästä 2003 viime vuoden loppuun mennessä noin 850 miljoonaa euroa vaihtamalla reseptillä määrätyn lääkkeensä apteekin ehdottamaan halvempaan vastaavaan rinnakkaislääkkeeseen.
02.03.2018 11:01

02.03.2018 11:01


Apteekkarit: Tänään juhlistettiin lääkevaihdon ja viitehintajärjestelmän tuomia säästöjä - tammikuussa säästöt ylittivät jo miljardin euron rajan. Näin Helsingin Sanomat uutisoi asiasta.
02.03.2018 11:00

02.03.2018 11:00


Apteekkien toteuttamat lääkevaihdot säästäneet jo yli miljardi euroa
02.03.2018 10:55 ERKKI KOSTIAINEN

Lääketalous 02.03.2018 10:55 ERKKI KOSTIAINEN


Apteekkarit: Kumpaakin ryhmää yhdistivät metabolisen oireyhtymät osatekijät, kuten ylipaino ja vyötärölihavuus.
02.03.2018 10:48

02.03.2018 10:48


Kohonnut verenpaine ja diabetes kulkevat usein käsi kädessä
02.03.2018 10:15 UUTISPALVELU DUODECIM

diabetes 02.03.2018 10:15 UUTISPALVELU DUODECIM


Apteekkarit: Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymässä on havaittu Lifecare-potilastietojärjestelmässä lääkityksiin liittyvä vakava virhe. Virhe on tuottanut mm. lääkemääräyksiä, joissa potilaalle määrätty lääke on vaihtunut toiseen. Apteekkeja pyydetään kiinnittämään erityistä huomiota potilaiden lääkityksiin ja tarkastamaan ne huolella lääkkeitä toimitettaessa.
01.03.2018 10:43

01.03.2018 10:43


Päijät-Hämeessä kirjoitetuissa resepteissä voi olla vakavia virheitä
01.03.2018 10:12 INKERI HALONEN

Potilasturvallisuus 01.03.2018 10:12 INKERI HALONEN