Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Apteekkiala päivitti eettiset ohjeensa

25.03.2019 09:39  ERKKI KOSTIAINEN KATJA LÖSÖNEN

,

Lääkkeiden myynti asiakkaalle ei ole itsetarkoitus, vaan toiminnan perusteena on aina hoidon tarve.

Ohjeiden tarkoituksena on tukea apteekkien henkilökuntaa arkipäivän eettisten ongelmatilanteiden ratkaisemisessa ja päätöksenteossa.

Apteekit toimivat terveydenhuollon etiikan mukaisilla periaatteilla, joiden keskeinen lähtökohta on se, että apteekit pyrkivät kaikessa toimimaan asiakkaan etujen mukaisesti noudattaen hyviä ammatillisia toimintatapoja.

Lääkkeiden myynti yksittäiselle asiakkaalle ei ole itsetarkoitus, vaan toiminnan perusteena on aina hoidon tarve ja terveyttä edistävät tavoitteet.

– On tärkeää, että farmasian alalla käydään jatkuvaa keskustelua eettisistä kysymyksistä ja siitä, mikä on apteekin rooli yhteiskunnassa osana terveydenhuoltoa. Apteekeilta odotetaan oikeutetusti ammatillisesti ja eettisesti korkeatasoista toimintaa ja tähän odotukseen apteekit myös haluavat vastata, sanoo Apteekkariliiton farmaseuttinen johtaja Charlotta Sandler.

Ohjeet tarvitsivat päivittämistä, sillä asiakkaan rooli terveydenhuollossa on muuttunut enemmän kumppanuusajattelun suuntaan ja moniammatilliseen yhteistyöhön pyritään laajalti asiakkaan ollessa keskiössä.

Apteekki edistää lääkitysturvallisuutta

Myös apteekkitoiminta on viime vuosina muuttunut. Ala on digitalisoitunut voimakkaasti ja kehittänyt uusia palvelukanavia ja palveluja, jotka edistävät turvallista lääkehoitoa ja mahdollistavat uusia tapoja asioida apteekissa.

Verkkoasiointi apteekin kanssa videon tai chatin välityksellä lisääntyy ja lääkkeet saa parhaimmillaan kotiin kuljetettuna parissa tunnissa, tai ne voi noutaa apteekin noutoautomaatista itselleen sopivana ajankohtana.

Väestön ikääntyessä lääkitysturvallisuus ja rationaalinen lääkehoito ovat nousseet voimakkaammin esiin. Apteekkien farmaseuttisella henkilökunnalla on tärkeä rooli lääkitysturvallisuuden ja vaikuttavan lääkehoidon edistäjänä osana moniammatillista tiimiä.

– Ala muuttuu nopeasti, eivätkä lainsäädäntö ja viranomaismääräykset voi mitenkään kattaa kaikkia mahdollisia arjen työssä esille tulevia tilanteita ja kysymyksiä, jolloin avainasemassa on ammattitaito. Eettiset ohjeet antavat selkänojan farmasian ammattilaisen harkinnalle eettisesti oikeasta toimintatavasta, toteaa Farmasialiiton hallituksen puheenjohtaja Antti Kataja.

Apteekkialan eettiset ohjeet julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1998. Ohjeet on tämän jälkeen päivitetty vuonna 2008. Apteekkien ammattieettisen neuvottelukunnan viime vuonna päivittämät ohjeet hyväksyttiin Apteekkariliiton ja Farmasialiiton hallituksissa tammikuussa.

Apteekkien Ammattieettinen neuvottelukunta ottaa kantaa apteekkien ammattieettisiin kysymyksiin. Se julkaisee kannanottoja ja vastaa apteekeista tulleisiin kysymyksiin.

Neuvottelukunnan puheenjohtajana toimii sosiaalietiikan dosentti Janne Nikkinen ja jäseninä farmaseuttinen johtaja Charlotta Sandler ja asiantuntijaproviisori Johanna Salimäki Apteekkariliitosta, apteekkarit Sari Eerikäinen ja Jarkko Suvinen sekä farmaseutti Kirsi Kotokorpi ja proviisori Satu Rauhala.

Eettiset ohjeet Apteekkariliiton verkkosivuilla >

Arkisto


Apteekkari: Sallassa kylmyys ja kosteus söivät metsistä mustikat, ja itikat söivät puolestaan jokaista, joka ulos uskaltautui. "Muuten kesä meni hyvin", huhtikuussa Sallan apteekkari Jukka Hujanen nauraa.
27.08.2015 12:56

27.08.2015 12:56


Apteekin kesä pohjoisessa: kortisonia meni, aurinkorasvaa ei
27.08.2015 11:52 INKERI HALONEN

Apteekki palvelee 27.08.2015 11:52 INKERI HALONEN


Apteekkari: Opioidiriippuvuuden korvaushoidon aloittamisesta tulee Suomessa kuluneeksi 20 vuotta.
25.08.2015 09:43

25.08.2015 09:43


Opioidiriippuvuuden korvaushoitoa tarjottu Suomessa 20 vuotta
25.08.2015 09:18 INKERI HALONEN

Korvaushoito 25.08.2015 09:18 INKERI HALONEN


Apteekkari: Huomenta! Olethan muistanut ilmoittautua? Nopean toimijan etu on voimassa vielä 2.9. asti!
24.08.2015 08:49

24.08.2015 08:49


Apteekkari: "Ilman apteekkien aktiivista panosta jakelussa lehti ei voisi saavuttaa tällaista suosiota lukijoidensa keskuudessa," kiittelee Terveydeksi!-lehden päätoimittaja Tiina Kuosa. "Uskon, että apteekit jakavat lehteä mielellään, sillä 96 prosenttia sen lukijoista kokee lehden saamisen ilahduttavan heitä. Se on siis mieluisa lahja apteekilta asiakkaalle."
19.08.2015 11:53

19.08.2015 11:53


Apteekkari: Terveydeksi!-lehden lukijat sitoutuvat lehteen, kuten maksulliseen harrastelehteen, joilla tyypillisesti vahvin lukijasuhde.
19.08.2015 11:41

19.08.2015 11:41


Terveydeksi!-lehdellä yhä vahvempi suhde lukijoihinsa
19.08.2015 11:28

Terveydeksi! 19.08.2015 11:28


Apteekkari: "Vihreän ristin käyttö päivittäistavarakaupassa oli heikosti harkittu yksittäinen tuotelanseeraus Oriolalta", myöntää toimitusjohtaja Kimmo Virtanen.
18.08.2015 14:39

18.08.2015 14:39


Oriola luopuu vihreän ristin käytöstä päivittäistavarakaupassa
18.08.2015 14:31

Lääketukut 18.08.2015 14:31