Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Apteekkiala päivitti eettiset ohjeensa

25.03.2019 09:39  ERKKI KOSTIAINEN KATJA LÖSÖNEN

,

Lääkkeiden myynti asiakkaalle ei ole itsetarkoitus, vaan toiminnan perusteena on aina hoidon tarve.

Ohjeiden tarkoituksena on tukea apteekkien henkilökuntaa arkipäivän eettisten ongelmatilanteiden ratkaisemisessa ja päätöksenteossa.

Apteekit toimivat terveydenhuollon etiikan mukaisilla periaatteilla, joiden keskeinen lähtökohta on se, että apteekit pyrkivät kaikessa toimimaan asiakkaan etujen mukaisesti noudattaen hyviä ammatillisia toimintatapoja.

Lääkkeiden myynti yksittäiselle asiakkaalle ei ole itsetarkoitus, vaan toiminnan perusteena on aina hoidon tarve ja terveyttä edistävät tavoitteet.

– On tärkeää, että farmasian alalla käydään jatkuvaa keskustelua eettisistä kysymyksistä ja siitä, mikä on apteekin rooli yhteiskunnassa osana terveydenhuoltoa. Apteekeilta odotetaan oikeutetusti ammatillisesti ja eettisesti korkeatasoista toimintaa ja tähän odotukseen apteekit myös haluavat vastata, sanoo Apteekkariliiton farmaseuttinen johtaja Charlotta Sandler.

Ohjeet tarvitsivat päivittämistä, sillä asiakkaan rooli terveydenhuollossa on muuttunut enemmän kumppanuusajattelun suuntaan ja moniammatilliseen yhteistyöhön pyritään laajalti asiakkaan ollessa keskiössä.

Apteekki edistää lääkitysturvallisuutta

Myös apteekkitoiminta on viime vuosina muuttunut. Ala on digitalisoitunut voimakkaasti ja kehittänyt uusia palvelukanavia ja palveluja, jotka edistävät turvallista lääkehoitoa ja mahdollistavat uusia tapoja asioida apteekissa.

Verkkoasiointi apteekin kanssa videon tai chatin välityksellä lisääntyy ja lääkkeet saa parhaimmillaan kotiin kuljetettuna parissa tunnissa, tai ne voi noutaa apteekin noutoautomaatista itselleen sopivana ajankohtana.

Väestön ikääntyessä lääkitysturvallisuus ja rationaalinen lääkehoito ovat nousseet voimakkaammin esiin. Apteekkien farmaseuttisella henkilökunnalla on tärkeä rooli lääkitysturvallisuuden ja vaikuttavan lääkehoidon edistäjänä osana moniammatillista tiimiä.

– Ala muuttuu nopeasti, eivätkä lainsäädäntö ja viranomaismääräykset voi mitenkään kattaa kaikkia mahdollisia arjen työssä esille tulevia tilanteita ja kysymyksiä, jolloin avainasemassa on ammattitaito. Eettiset ohjeet antavat selkänojan farmasian ammattilaisen harkinnalle eettisesti oikeasta toimintatavasta, toteaa Farmasialiiton hallituksen puheenjohtaja Antti Kataja.

Apteekkialan eettiset ohjeet julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1998. Ohjeet on tämän jälkeen päivitetty vuonna 2008. Apteekkien ammattieettisen neuvottelukunnan viime vuonna päivittämät ohjeet hyväksyttiin Apteekkariliiton ja Farmasialiiton hallituksissa tammikuussa.

Apteekkien Ammattieettinen neuvottelukunta ottaa kantaa apteekkien ammattieettisiin kysymyksiin. Se julkaisee kannanottoja ja vastaa apteekeista tulleisiin kysymyksiin.

Neuvottelukunnan puheenjohtajana toimii sosiaalietiikan dosentti Janne Nikkinen ja jäseninä farmaseuttinen johtaja Charlotta Sandler ja asiantuntijaproviisori Johanna Salimäki Apteekkariliitosta, apteekkarit Sari Eerikäinen ja Jarkko Suvinen sekä farmaseutti Kirsi Kotokorpi ja proviisori Satu Rauhala.

Eettiset ohjeet Apteekkariliiton verkkosivuilla >

Arkisto


Apteekkarit: Säännölliset näkötarkastukset voisivat auttaa monien vanhusten toimintakykyä.
16.08.2017 08:53

16.08.2017 08:53


Näön heikkeneminen ennakoi iäkkään kunnon huonontumista
16.08.2017 08:47 UUTISPALVELU DUODECIM

16.08.2017 08:47 UUTISPALVELU DUODECIM


Apteekkarit: Tampereen Apteekkimaailmassa käy viikoittain lääkäreitä kysymässä mahdollisuutta lääkemääräyksen antoon. Kelain-valmiuden järjestäminen on selkeyttänyt ja helpottanut apteekin työtä. Myös lääkärit ovat olleet tyytyväisiä palveluun.
14.08.2017 07:49

14.08.2017 07:49


Apteekkarit: Asiakkaan tarpeisiin vastaaminen on aina parasta mahdollista palvelua - toisinaan se vaatii erikoisempia keinoja :)
11.08.2017 10:56

11.08.2017 10:56


Kelain apteekissa helpottaa lääkärin työtä
11.08.2017 10:30 INKERI HALONEN

sähköinen resepti 11.08.2017 10:30 INKERI HALONEN


Apteekkarit: Tutkimusjoukko koostui Alzheimerin tautia sairastavista, mutta tutkijoiden mukaan on oletettavaa, että riski voidaan havaita myös muilla iäkkäillä.
09.08.2017 10:10

09.08.2017 10:10


Masennuslääkkeiden käyttö lisää pään vammojen riskiä Alzheimer-potilailla
09.08.2017 10:02 ERJA ELO

09.08.2017 10:02 ERJA ELO


Apteekkarit: Suomen Apteekki -nimeä käyttävä puhelinmyyntifirma myy edelleen vitamiineja ja lisäravinteita aggressiivisesti.
08.08.2017 13:24

08.08.2017 13:24


Valeapteekki jatkaa toimintaansa – alkuvuodesta yli 80 valitusta kuluttajaneuvontaan
08.08.2017 13:20 ERJA ELO

valeapteekki 08.08.2017 13:20 ERJA ELO


Apteekkarit: HUS:n kipuk li nikan yli lää käri, pro fes sori Ei ja Kal son kirjoitus Yhdysvaltojen opioidikriisistä on karua luettavaa. Vastalääke naloksonia jaellaan nyt jopa kaduilla laatikoista.
07.08.2017 12:46

07.08.2017 12:46