Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Apteekkiala päivitti eettiset ohjeensa

25.03.2019 09:39  ERKKI KOSTIAINEN KATJA LÖSÖNEN

,

Lääkkeiden myynti asiakkaalle ei ole itsetarkoitus, vaan toiminnan perusteena on aina hoidon tarve.

Ohjeiden tarkoituksena on tukea apteekkien henkilökuntaa arkipäivän eettisten ongelmatilanteiden ratkaisemisessa ja päätöksenteossa.

Apteekit toimivat terveydenhuollon etiikan mukaisilla periaatteilla, joiden keskeinen lähtökohta on se, että apteekit pyrkivät kaikessa toimimaan asiakkaan etujen mukaisesti noudattaen hyviä ammatillisia toimintatapoja.

Lääkkeiden myynti yksittäiselle asiakkaalle ei ole itsetarkoitus, vaan toiminnan perusteena on aina hoidon tarve ja terveyttä edistävät tavoitteet.

– On tärkeää, että farmasian alalla käydään jatkuvaa keskustelua eettisistä kysymyksistä ja siitä, mikä on apteekin rooli yhteiskunnassa osana terveydenhuoltoa. Apteekeilta odotetaan oikeutetusti ammatillisesti ja eettisesti korkeatasoista toimintaa ja tähän odotukseen apteekit myös haluavat vastata, sanoo Apteekkariliiton farmaseuttinen johtaja Charlotta Sandler.

Ohjeet tarvitsivat päivittämistä, sillä asiakkaan rooli terveydenhuollossa on muuttunut enemmän kumppanuusajattelun suuntaan ja moniammatilliseen yhteistyöhön pyritään laajalti asiakkaan ollessa keskiössä.

Apteekki edistää lääkitysturvallisuutta

Myös apteekkitoiminta on viime vuosina muuttunut. Ala on digitalisoitunut voimakkaasti ja kehittänyt uusia palvelukanavia ja palveluja, jotka edistävät turvallista lääkehoitoa ja mahdollistavat uusia tapoja asioida apteekissa.

Verkkoasiointi apteekin kanssa videon tai chatin välityksellä lisääntyy ja lääkkeet saa parhaimmillaan kotiin kuljetettuna parissa tunnissa, tai ne voi noutaa apteekin noutoautomaatista itselleen sopivana ajankohtana.

Väestön ikääntyessä lääkitysturvallisuus ja rationaalinen lääkehoito ovat nousseet voimakkaammin esiin. Apteekkien farmaseuttisella henkilökunnalla on tärkeä rooli lääkitysturvallisuuden ja vaikuttavan lääkehoidon edistäjänä osana moniammatillista tiimiä.

– Ala muuttuu nopeasti, eivätkä lainsäädäntö ja viranomaismääräykset voi mitenkään kattaa kaikkia mahdollisia arjen työssä esille tulevia tilanteita ja kysymyksiä, jolloin avainasemassa on ammattitaito. Eettiset ohjeet antavat selkänojan farmasian ammattilaisen harkinnalle eettisesti oikeasta toimintatavasta, toteaa Farmasialiiton hallituksen puheenjohtaja Antti Kataja.

Apteekkialan eettiset ohjeet julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1998. Ohjeet on tämän jälkeen päivitetty vuonna 2008. Apteekkien ammattieettisen neuvottelukunnan viime vuonna päivittämät ohjeet hyväksyttiin Apteekkariliiton ja Farmasialiiton hallituksissa tammikuussa.

Apteekkien Ammattieettinen neuvottelukunta ottaa kantaa apteekkien ammattieettisiin kysymyksiin. Se julkaisee kannanottoja ja vastaa apteekeista tulleisiin kysymyksiin.

Neuvottelukunnan puheenjohtajana toimii sosiaalietiikan dosentti Janne Nikkinen ja jäseninä farmaseuttinen johtaja Charlotta Sandler ja asiantuntijaproviisori Johanna Salimäki Apteekkariliitosta, apteekkarit Sari Eerikäinen ja Jarkko Suvinen sekä farmaseutti Kirsi Kotokorpi ja proviisori Satu Rauhala.

Eettiset ohjeet Apteekkariliiton verkkosivuilla >

Arkisto


Apteekkarit: Taloussanomat lainaa tänään ilmestyvää Apteekkarilehteä.
05.10.2017 13:18

05.10.2017 13:18


Apteekkarit: Oriolan toimitusjohtajan Eero Hautaniemen mukaan tiistaina yhtiö pystyi toimittamaan jo 97 prosenttia tilatuista lääkkeistä.
05.10.2017 13:14

05.10.2017 13:14


Apteekkarit: Mahdollisuus asioida digitaalisesti lääkärissä tai apteekissa on erittäin tai melko tärkeää joka kolmannelle suomalaiselle
05.10.2017 13:07

05.10.2017 13:07


Apteekkarit: "On selvää, että tällaista ei saa tapahtua uudelleen ja tapauksesta pitää ottaa opiksi. Hätäisiin johtopäätöksiin ei kuitenkaan ole aihetta", kirjoittaa Apteekkariliiton viestintäjohtaja Erkki Kostiainen.
05.10.2017 13:00

05.10.2017 13:00


Digiterveyspalvelut kiinnostavat etenkin nuoria
05.10.2017 13:00

Digitalisaatio 05.10.2017 13:00


Apteekkarit: "Jatkopohdintojen aika on myöhemmin, mutta luonnollisestikaan emme ole tyytyväisiä tilanteeseen", lääkeyhtiö Orionin Suomen myynti- ja markkinointijohtaja Janne Maksimainen toteaa.
05.10.2017 09:24

05.10.2017 09:24


Orion: Tilapäisjärjestelyt muiden tukkujen kanssa jatkuvat toistaiseksi
05.10.2017 09:00 ERJA ELO

Lääketukut 05.10.2017 09:00 ERJA ELO


Apteekkarit: Kovasti odotetun Turun Runosmäen apteekin iloinen avajaistunnelma syyskuun alussa vaihtui nopeasti epäuskoon, kun Oriolan lääketoimitukset tyrehtyivät. "Yrittäjyyteen liittyy aina haasteita ja odottamattomia tilanteita. Kyllä tästä vielä noustaan", apteekkari Lenita Jokinen vakuuttaa.
04.10.2017 19:31

04.10.2017 19:31


Menikö apteekilta maine? Oriolan vaikeudet alkoivat Runosmäen apteekin avajaispäivänä
04.10.2017 15:15 ERJA ELO

Lääketukut 04.10.2017 15:15 ERJA ELO


Apteekkarit: Valtaosa apteekeista on saanut korkeintaan puolet Oriolasta tilaamistaan vapaankaupan tuotteista. Lääkkeiden osalta tilanne on parempi, mutta apteekkikohtaiset erot ovat suuria. "Osa apteekeista ei ole saanut tilaamiaan lääkkeitä tänään laisinkaan", Apteekkariliiton puheenjohtaja, apteekkari Marja Ritala kertoo.
03.10.2017 17:38

03.10.2017 17:38