Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Apteekki pelasti asiakkaan hengen

24.08.2012 09:15 ERKKI KOSTIAINEN

, ERKKI KOSTIAINEN

Lohjan 4. Mäntynummen apteekki

Vakavan allergisen reaktion saanut ukrainalainen marjanpoimija olisi saattanut menehtyä ilman Hyrynsalmen apteekin ripeää toimintaa.

Hätääntynyt ulkomaalainen pariskunta ryntäsi Hyrynsalmen apteekkiin kaksi viikkoa sitten.

– Naisen kasvot olivat todella voimakkaasti turvoksissa, ja hänellä oli paperille kirjoitettuna jonkin allergialääkkeen nimi, mutta sitä ei ollut Suomessa myynnissä, kertoo apteekkari Terttu Puurunen.

Pariskunta puhui ainoastaan venäjää, joten oli heidän onnensa, että työvuorossa sattui olemaan apteekkiemäntä Leena Halmetoja, joka puhuu venäjää äidinkielenään. Näin saatiin selville, että ampiainen oli pistänyt metsässä marjoja poiminutta naista kasvojen alueelle.

Naisen oli vaikea hengittää ja hänen tilansa paheni koko ajan, joten Halmetoja lähti pariskunnan mukaan oppaaksi ja tulkiksi terveysasemalle. Terveysaseman ovella naisen hengitys oli jo hyvin työlästä, joten anafylaktisen tilanteen hoito aloitettiin välittömästi.

Kun Halmetoja tulkkasi lääkärille ja sairaanhoitajalle taustatietoja, kävi ilmi, että nainen oli saanut kaikkiaan neljä ampiaisenpistoa kaulaan ja ylävartalon alueelle.

Parin tunnin hoidon ja seurannan jälkeen pariskunta palasi reseptien kanssa apteekkiin. Naisen ulkonäkö oli muuttunut niin paljon turvotuksen laskettua, ettei henkilökunta ollut tunnistaa häntä samaksi henkilöksi.

Puurunen on ylpeä apteekkinsa työntekijöistä.

– Kiitos osaavalle henkilökunnallemme, joka tunnisti tilanteen ja osasi ohjata asiakkaan viipymättä hoitoon. Kiitos myös kansainvälisen "Apteekki" -nimemme ja vihreän kyltin, joiden ansiosta ukrainalaiset tunnistivat apteekin ja osasivat tulla hakemaan apua, vaikkeivät vielä tullessaan tienneet, miten vakava tilanne oli. (EE)

Arkisto


Reijo Kärkkäisen muotokuva paljastettiin
11.09.2009 13:57

11.09.2009 13:57


EMEA: Sikainfluenssarokotteet lupaavia
11.09.2009 11:49

11.09.2009 11:49


Kuumelääkkeet eivät estä lasten kuumekouristusten uusiutumista
11.09.2009 08:14

11.09.2009 08:14


Diabeteksen hoidon kustannukset räjähtämässä käsiin
09.09.2009 11:48

09.09.2009 11:48


Suomalaisten tietämys kalsiumin tarpeesta heikkoa
09.09.2009 09:43

09.09.2009 09:43


Fimealle asiakaslähtöinen organisaatio
09.09.2009 08:29

09.09.2009 08:29


Lääkelaitokselta ohjeet Tamiflu-liuoksen apteekkivalmistukseen
08.09.2009 15:45

08.09.2009 15:45


Salinista Lahden vuoden yrittäjä
08.09.2009 15:16

08.09.2009 15:16


Tanskan apteekeille oma ”apteekkiasiamies”
07.09.2009 09:41

07.09.2009 09:41


Rinnakkaislääkkeissä liian suuret erot?
06.09.2009 14:26

06.09.2009 14:26