Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Apteekkeihin ollaan tyytyväisiä

26.06.2009 09:58

,

Helsinkiläinen Laura Venäläinen kertoo saavansa lääketietoa erityisesti apteekista ja lääkäriltään, kuten valtaosa suomalaisista. Farmaseutti Kirsi Järvinen neuvoi häntä Töölön apteekissa maitohappobakteerivalmisteen valinnassa. Kuva: Virpi Ekholm

Selvä enemmistö suomalaisista pitää apteekkien määrää ja aukioloaikoja riittävinä ja asiakkaat ovat tyytyväisiä apteekkien palveluun, ilmenee Taloustutkimus Oy:n Apteekkariliitolle tekemästä tutkimuksesta.

Apteekkien määrää piti riittävänä 88 prosenttia ja aukioloaikoja 82 prosenttia tutkimuksessa haastatelluista tuhannesta vastaajasta. Enemmistö (71 %) suomalaisista katsoo, että apteekkipalvelujen saatavuus on turvattava apteekkien sijoittelua sääntelemällä. Suomessa on nyt vähän yli 800 apteekkitoimipistettä, joiden sijoittumista säännellään vähintään kunnan tarkkuudella.

Asiakkaat ovat myös tyytyväisiä apteekkien palveluun. Viimeisimpään apteekkikäyntiinsä kertoi olevansa erittäin tai melko tyytyväinen enemmän kuin yhdeksän kymmenestä (94 %) haastatellusta. Naiset ovat hieman tyytyväisempiä kuin miehet. Tyytyväisimpiä apteekkeihin ovat 60 vuotta täyttäneet, joiden osuus apteekkien asiakkaista on noin 40 prosenttia.

Asiakkaat tekee tyytyväisiksi erityisesti apteekkien palvelualttius, jonka mainitsi spontaanisti 58 prosenttia haastatelluista. Tyytyväisyyttä aikaansaavat myös ammattitaitoisuus (26 %), nopea palvelu (26 %), ystävällisyys (19 %) ja apteekin tarjoama neuvonta (14 %). Tyytymättömyyttä puolestaan aiheuttavat useimmiten pitkät jonotusajat (32 %) ja hidas (12 %) tai epäystävällinen (11 %) palvelu. Reilu kolmannes (35 %) haastatelluista ei osannut mainita yhtään tyytymättömyyttä aiheuttavaa tekijää.

Apteekin parhaana sijaintipaikkana suomalaiset pitävät kauppakeskusta (44 %) tai sijaintia terveyskeskuksen tai lääkäriaseman yhteydessä (29 %).

Apteekkien palveluista tärkeimpinä pidetään lääkkeiden yhteensopivuuden tarkistamista, lääkeneuvontaa ja Kelan lääkekorvauksen saamista suoraan apteekista lääkeoston yhteydessä. Tutkimuksen mukaan apteekin henkilökunnan suullisesti antama lääkeneuvonta on suomalaisille tärkein lääkeneuvonnan lähde.

Mielipiteitä kysyttiin osana Ihmisten kokemukset ja odotukset apteekkipalveluista -tutkimusta, jonka teki Taloustutkimus Oy Suomen Apteekkariliiton toimeksiannosta. Tutkimusta varten haastateltiin puhelimitse 1 001 iältään 15–79-vuotiasta mannersuomalaista 7.-29.5.2009. Otos kiintiöitiin iän ja sukupuolen mukaan vastaamaan apteekkien asiakasjakaumaa, jonka vuoksi haastatelluista 71 prosenttia oli naisia ja 40 prosenttia 60 vuotta täyttäneitä. Asuinläänin ja kuntatyypin mukaan otos vastasi Suomen väestöä. Tutkimuksen virhemarginaali on enimmillään 3,2 prosenttia suuntaansa. (EK)

Tutkimuksesta lisää ensi viikolla ilmestyvässä Apteekkarilehdessä.

Arkisto


eResepti viivästyy taas
25.02.2010 10:35

25.02.2010 10:35


Toimitusjohtaja tuli taloon
25.02.2010 08:35

25.02.2010 08:35


Annosjakelupotilaiden omavastuuosuus halutaan poistaa
25.02.2010 08:32

25.02.2010 08:32


Tämä työyhteisö toimii!
25.02.2010 08:17

25.02.2010 08:17


Viro siirtyi eReseptiin
25.02.2010 08:05

25.02.2010 08:05


Reseptilääkkeiden hinnanlasku jatkuu
24.02.2010 14:22

24.02.2010 14:22


Turistit työllistävät hiihtokeskusapteekkia
24.02.2010 10:48

24.02.2010 10:48


Viljatuotteiden laatu vaikuttaa rasvakudokseen geenitasolla
24.02.2010 10:01

24.02.2010 10:01


STM valistaa Facebookissa
22.02.2010 14:40

22.02.2010 14:40


Sari Pääkkönen toimitusjohtajan sihteeriksi
19.02.2010 09:38

19.02.2010 09:38