Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Apteekit sosiaaliseen mediaan

05.03.2010 09:27

Kouvolan Ykkösapteekki Facebookissa,

Kouvolan Ykkösapteekin 120-vuotisjuhlavuoden mainoskampanja pyörii MTV3:lla. Moderni apteekki julkaisi videon luonnollisesti myös YouTubessa.

Facebookissa on 1,2 miljoonaa suomalaista, mutta vasta neljä apteekkia. Yhteisöpalvelu tarjoaa ilmaista näkyvyyttä ja yhteydenottokanavan asiakkaille.

Nykyaikaisen apteekin on oltava yhteisöllisessä mediassa, uskoo apteekkari Eeva Teräsalmi, joka avasi apteekilleen profiilin Facebookiin kaksi viikkoa sitten. Hän ei odota Facebookista suoranaista hyötyä, jonka voisi laskea apteekin tuloksessa.

– Sosiaaliseen mediaan liittyminen on osa apteekin yrityskuvaa. Jos apteekki julistaa olevansa asiakaslähtöinen ja mukana ihmisten elämässä, sen täytyy näkyä myös Facebookissa. Siellä voimme opettaa tulevaisuuden asiakkaita eli nykyajan nuoria hakemaan luotettavaa lääketietoa apteekista.

Nurmijärven Seitsemän veljeksen apteekki teki Facebookiin samanlaisen käyttäjäprofiilin kuin yksityishenkilöt, mutta jälkikäteen ajateltuna parempi olisi ollut luoda ryhmä, jonka kannattajiksi käyttäjät voivat liittyä.

– Sivu näkyy vähän hassusti ja sitä voi olla vaikea löytääkin, mutta kokeilemme nyt näin, Teräsalmi sanoo.
 
Facebook-palvelun ylläpitämisestä ei koidu ylimääräistä vaivaa. Kaksi teknistä työntekijää päivittää palveluun samoja tapahtumatietoja kuin apteekin kotisivuille. Sivuilla on lisäksi apteekin perusinformaatio yhteystietoineen ja aukioloaikoineen.
 
Teräsalmi saattaa alkaa pitää Facebookissa myöhemmin blogia.
– Katsellaan ensin, mitä tapahtuu. Tämä on vielä niin uusi juttu.

Palautetta ja kysymyksiä
 
Kouvolan Ykkösapteekilla on puolen vuoden kokemus Facebookista.
– Haluamme olla siellä, missä ihmiset asioivat, sanoo proviisori Teemu Kivijärvi.

Apteekki meni mukaan Facebookiin internet-sivujensa uusimisen yhteydessä. Se tiedottaa kummallakin foorumilla ajankohtaisista asioista ja tapahtumista. Sähköinen viestintä on vilkasta myös apteekin suuntaan. Asiakkaiden sähköiset yhteydenotot ovat lisääntyneet monikertaisesti uudistusten jälkeen.
 
Facebookin ja kotisivujen kautta tulevat kysymykset liittyvät harvemmin lääkehoitoon, mutta useasti ravintoainelisiin, vitamiineihin ja allergioihin. Kysymykset ohjautuvat apteekin sähköpostiin, ja niihin vastataan muutamassa tunnissa.

Vaikka Ykkösapteekki on vain keskikokoinen, 16 työntekijän ja 86 000 toimitetun reseptin apteekki, se pyrkii olemaan näkyvästi esillä sähköisessä mediassa. Apteekki kampanjoi Googlessa, keskustelupalstoilla ja jopa MTV3:lla Kymenlaakson ja Päijät-Hämeen alueella.

Verkkokauppa Twitterissä

Kouvolan Ykkösapteekin verkkokauppa Apteekkikulma toimii sekä Facebookissa että yhteisöpalvelu Twitterissä. Palvelun kautta apteekki lähettää esimerkiksi tuotetarjouksia käyttäjien Twitter-sivustoille tai RSS-syötteenä näiden matkapuhelimiin.

– Sähköiset ja sosiaaliset mediat ovat tätä päivä ja tulevaisuutta, apteekkien on syytä olla niissä mukana. Toivomme että panostuksemme sähköiseen viestintään kantaa hedelmää, Kivijärvi sanoo.
 
Hän suosittelee muillekin apteekeille liittymistä sosiaaliseen mediaan. Samalla hän varoittaa mainostoimistoista, jotka tarjoavat kovaan hintaan Facebook-sivujen rakentamis- ja ylläpitopalveluita.

– Meillekin on tullut tarjouksia 5–10 mainostoimistosta. Tarjouksiin tulee suhtautua kriittisesti, koska jokainen voi tehdä itse Facebook-profiilin helposti ja täysin ilmaiseksi. (EE)

Facebookissa ovat myös Helsingin Itäväylän apteekki sekä Apteekki Ideapark.

Arkisto


Apteekkari Sari Westermarck merkittävään kansainväliseen luottamustehtävään
05.09.2018 10:17 ELINA AALTONEN

05.09.2018 10:17 ELINA AALTONEN


Kiista homeopatiasta jakaa farmasian maailmanyhteisöä - enemmistö suhtautuu kielteisesti
05.09.2018 09:50 ELINA AALTONEN

FIP 05.09.2018 09:50 ELINA AALTONEN


Tyypin 1 diabetes lyhentää elinikää – vaikutus suurin alle kymmenvuotiaana sairastuvilla
05.09.2018 08:28 UUTISPALVELU DUODECIM

diabetes 05.09.2018 08:28 UUTISPALVELU DUODECIM


Suomi tippui viime metreillä – Farmasian maailmankongressi 2021 Australiaan
03.09.2018 15:28 ELINA AALTONEN

FIP 03.09.2018 15:28 ELINA AALTONEN


Sveitsiläisapteekkari FIP:n puheenjohtajaksi
03.09.2018 09:39 ELINA AALTONEN

FIP 03.09.2018 09:39 ELINA AALTONEN


Omega-3-valmisteet eivät ehkäise diabeetikon sydänoireita
03.09.2018 07:52 UUTISPALVELU DUODECIM

diabetes 03.09.2018 07:52 UUTISPALVELU DUODECIM


Itsehoitolääkkeiden pakkauksiin lisätään merkintä ”Itsehoitolääke / Receptfritt läkemedel”
30.08.2018 08:48 ERJA ELO

Potilasturvallisuus 30.08.2018 08:48 ERJA ELO


Diabeetikon terveysriskit voi pitkälti kumota hyvällä hoidolla
28.08.2018 11:22 UUTISPALVELU DUODECIM

28.08.2018 11:22 UUTISPALVELU DUODECIM


Hiv-kotitesti tuli apteekkimyyntiin
27.08.2018 15:25 ERJA ELO

27.08.2018 15:25 ERJA ELO


Pling! Älyviesti kutsuu noutamaan seuraavan lääke-erän
24.08.2018 10:40 INKERI MERILUOTO

24.08.2018 10:40 INKERI MERILUOTO