Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Apteekit sosiaaliseen mediaan

05.03.2010 09:27

Kouvolan Ykkösapteekki Facebookissa,

Kouvolan Ykkösapteekin 120-vuotisjuhlavuoden mainoskampanja pyörii MTV3:lla. Moderni apteekki julkaisi videon luonnollisesti myös YouTubessa.

Facebookissa on 1,2 miljoonaa suomalaista, mutta vasta neljä apteekkia. Yhteisöpalvelu tarjoaa ilmaista näkyvyyttä ja yhteydenottokanavan asiakkaille.

Nykyaikaisen apteekin on oltava yhteisöllisessä mediassa, uskoo apteekkari Eeva Teräsalmi, joka avasi apteekilleen profiilin Facebookiin kaksi viikkoa sitten. Hän ei odota Facebookista suoranaista hyötyä, jonka voisi laskea apteekin tuloksessa.

– Sosiaaliseen mediaan liittyminen on osa apteekin yrityskuvaa. Jos apteekki julistaa olevansa asiakaslähtöinen ja mukana ihmisten elämässä, sen täytyy näkyä myös Facebookissa. Siellä voimme opettaa tulevaisuuden asiakkaita eli nykyajan nuoria hakemaan luotettavaa lääketietoa apteekista.

Nurmijärven Seitsemän veljeksen apteekki teki Facebookiin samanlaisen käyttäjäprofiilin kuin yksityishenkilöt, mutta jälkikäteen ajateltuna parempi olisi ollut luoda ryhmä, jonka kannattajiksi käyttäjät voivat liittyä.

– Sivu näkyy vähän hassusti ja sitä voi olla vaikea löytääkin, mutta kokeilemme nyt näin, Teräsalmi sanoo.
 
Facebook-palvelun ylläpitämisestä ei koidu ylimääräistä vaivaa. Kaksi teknistä työntekijää päivittää palveluun samoja tapahtumatietoja kuin apteekin kotisivuille. Sivuilla on lisäksi apteekin perusinformaatio yhteystietoineen ja aukioloaikoineen.
 
Teräsalmi saattaa alkaa pitää Facebookissa myöhemmin blogia.
– Katsellaan ensin, mitä tapahtuu. Tämä on vielä niin uusi juttu.

Palautetta ja kysymyksiä
 
Kouvolan Ykkösapteekilla on puolen vuoden kokemus Facebookista.
– Haluamme olla siellä, missä ihmiset asioivat, sanoo proviisori Teemu Kivijärvi.

Apteekki meni mukaan Facebookiin internet-sivujensa uusimisen yhteydessä. Se tiedottaa kummallakin foorumilla ajankohtaisista asioista ja tapahtumista. Sähköinen viestintä on vilkasta myös apteekin suuntaan. Asiakkaiden sähköiset yhteydenotot ovat lisääntyneet monikertaisesti uudistusten jälkeen.
 
Facebookin ja kotisivujen kautta tulevat kysymykset liittyvät harvemmin lääkehoitoon, mutta useasti ravintoainelisiin, vitamiineihin ja allergioihin. Kysymykset ohjautuvat apteekin sähköpostiin, ja niihin vastataan muutamassa tunnissa.

Vaikka Ykkösapteekki on vain keskikokoinen, 16 työntekijän ja 86 000 toimitetun reseptin apteekki, se pyrkii olemaan näkyvästi esillä sähköisessä mediassa. Apteekki kampanjoi Googlessa, keskustelupalstoilla ja jopa MTV3:lla Kymenlaakson ja Päijät-Hämeen alueella.

Verkkokauppa Twitterissä

Kouvolan Ykkösapteekin verkkokauppa Apteekkikulma toimii sekä Facebookissa että yhteisöpalvelu Twitterissä. Palvelun kautta apteekki lähettää esimerkiksi tuotetarjouksia käyttäjien Twitter-sivustoille tai RSS-syötteenä näiden matkapuhelimiin.

– Sähköiset ja sosiaaliset mediat ovat tätä päivä ja tulevaisuutta, apteekkien on syytä olla niissä mukana. Toivomme että panostuksemme sähköiseen viestintään kantaa hedelmää, Kivijärvi sanoo.
 
Hän suosittelee muillekin apteekeille liittymistä sosiaaliseen mediaan. Samalla hän varoittaa mainostoimistoista, jotka tarjoavat kovaan hintaan Facebook-sivujen rakentamis- ja ylläpitopalveluita.

– Meillekin on tullut tarjouksia 5–10 mainostoimistosta. Tarjouksiin tulee suhtautua kriittisesti, koska jokainen voi tehdä itse Facebook-profiilin helposti ja täysin ilmaiseksi. (EE)

Facebookissa ovat myös Helsingin Itäväylän apteekki sekä Apteekki Ideapark.

Arkisto


Reseptilääkkeet halpenivat, taksimatkat kallistuivat
20.02.2019 19:30 ERKKI KOSTIAINEN

Lääketalous 20.02.2019 19:30 ERKKI KOSTIAINEN


Apteekit toimialoista vastuullisimpia
19.02.2019 12:07

Yhteiskuntavastuu 19.02.2019 12:07


Liberalisointi on vähentänyt apteekkien työntekijöitä
15.02.2019 14:55 OLLI-PEKKA TIAINEN

Apteekkijärjestelmä 15.02.2019 14:55 OLLI-PEKKA TIAINEN


Kalevauva-kampanjasta lukion oppimateriaalia
15.02.2019 12:50 OLLI-PEKKA TIAINEN

Kampanjat 15.02.2019 12:50 OLLI-PEKKA TIAINEN


Kolmella terveystekijällä saa yhdeksän tervettä vuotta
15.02.2019 09:02 UUTISPALVELU DUODECIM

Elämäntavat 15.02.2019 09:02 UUTISPALVELU DUODECIM


Mediuutiset haastaa apteekit mukaan Kiitä kollegaa -kampanjaan
14.02.2019 16:19 ERKKI KOSTIAINEN

työyhteisö 14.02.2019 16:19 ERKKI KOSTIAINEN


Apteekkien kannattavuuserot ovat kasvaneet
14.02.2019 16:05 OLLI-PEKKA TIAINEN

Lääketalous 14.02.2019 16:05 OLLI-PEKKA TIAINEN


Antibioottialtistus raskauden aikana yhteydessä varhain alkavaan Crohnin tautiin
14.02.2019 08:39 UUTISPALVELU DUODECIM

antibiootit 14.02.2019 08:39 UUTISPALVELU DUODECIM


Liikakilot yhteydessä munuaisten toiminnan heikentymiseen
12.02.2019 09:48 UUTISPALVELU DUODECIM

Elämäntavat 12.02.2019 09:48 UUTISPALVELU DUODECIM


Hila: Migreenilääke Aimovig saa korvattavuuden
07.02.2019 16:44 ERJA ELO

Lääkekorvaukset 07.02.2019 16:44 ERJA ELO