Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Apteekit sosiaaliseen mediaan

05.03.2010 09:27

Kouvolan Ykkösapteekki Facebookissa,

Kouvolan Ykkösapteekin 120-vuotisjuhlavuoden mainoskampanja pyörii MTV3:lla. Moderni apteekki julkaisi videon luonnollisesti myös YouTubessa.

Facebookissa on 1,2 miljoonaa suomalaista, mutta vasta neljä apteekkia. Yhteisöpalvelu tarjoaa ilmaista näkyvyyttä ja yhteydenottokanavan asiakkaille.

Nykyaikaisen apteekin on oltava yhteisöllisessä mediassa, uskoo apteekkari Eeva Teräsalmi, joka avasi apteekilleen profiilin Facebookiin kaksi viikkoa sitten. Hän ei odota Facebookista suoranaista hyötyä, jonka voisi laskea apteekin tuloksessa.

– Sosiaaliseen mediaan liittyminen on osa apteekin yrityskuvaa. Jos apteekki julistaa olevansa asiakaslähtöinen ja mukana ihmisten elämässä, sen täytyy näkyä myös Facebookissa. Siellä voimme opettaa tulevaisuuden asiakkaita eli nykyajan nuoria hakemaan luotettavaa lääketietoa apteekista.

Nurmijärven Seitsemän veljeksen apteekki teki Facebookiin samanlaisen käyttäjäprofiilin kuin yksityishenkilöt, mutta jälkikäteen ajateltuna parempi olisi ollut luoda ryhmä, jonka kannattajiksi käyttäjät voivat liittyä.

– Sivu näkyy vähän hassusti ja sitä voi olla vaikea löytääkin, mutta kokeilemme nyt näin, Teräsalmi sanoo.
 
Facebook-palvelun ylläpitämisestä ei koidu ylimääräistä vaivaa. Kaksi teknistä työntekijää päivittää palveluun samoja tapahtumatietoja kuin apteekin kotisivuille. Sivuilla on lisäksi apteekin perusinformaatio yhteystietoineen ja aukioloaikoineen.
 
Teräsalmi saattaa alkaa pitää Facebookissa myöhemmin blogia.
– Katsellaan ensin, mitä tapahtuu. Tämä on vielä niin uusi juttu.

Palautetta ja kysymyksiä
 
Kouvolan Ykkösapteekilla on puolen vuoden kokemus Facebookista.
– Haluamme olla siellä, missä ihmiset asioivat, sanoo proviisori Teemu Kivijärvi.

Apteekki meni mukaan Facebookiin internet-sivujensa uusimisen yhteydessä. Se tiedottaa kummallakin foorumilla ajankohtaisista asioista ja tapahtumista. Sähköinen viestintä on vilkasta myös apteekin suuntaan. Asiakkaiden sähköiset yhteydenotot ovat lisääntyneet monikertaisesti uudistusten jälkeen.
 
Facebookin ja kotisivujen kautta tulevat kysymykset liittyvät harvemmin lääkehoitoon, mutta useasti ravintoainelisiin, vitamiineihin ja allergioihin. Kysymykset ohjautuvat apteekin sähköpostiin, ja niihin vastataan muutamassa tunnissa.

Vaikka Ykkösapteekki on vain keskikokoinen, 16 työntekijän ja 86 000 toimitetun reseptin apteekki, se pyrkii olemaan näkyvästi esillä sähköisessä mediassa. Apteekki kampanjoi Googlessa, keskustelupalstoilla ja jopa MTV3:lla Kymenlaakson ja Päijät-Hämeen alueella.

Verkkokauppa Twitterissä

Kouvolan Ykkösapteekin verkkokauppa Apteekkikulma toimii sekä Facebookissa että yhteisöpalvelu Twitterissä. Palvelun kautta apteekki lähettää esimerkiksi tuotetarjouksia käyttäjien Twitter-sivustoille tai RSS-syötteenä näiden matkapuhelimiin.

– Sähköiset ja sosiaaliset mediat ovat tätä päivä ja tulevaisuutta, apteekkien on syytä olla niissä mukana. Toivomme että panostuksemme sähköiseen viestintään kantaa hedelmää, Kivijärvi sanoo.
 
Hän suosittelee muillekin apteekeille liittymistä sosiaaliseen mediaan. Samalla hän varoittaa mainostoimistoista, jotka tarjoavat kovaan hintaan Facebook-sivujen rakentamis- ja ylläpitopalveluita.

– Meillekin on tullut tarjouksia 5–10 mainostoimistosta. Tarjouksiin tulee suhtautua kriittisesti, koska jokainen voi tehdä itse Facebook-profiilin helposti ja täysin ilmaiseksi. (EE)

Facebookissa ovat myös Helsingin Itäväylän apteekki sekä Apteekki Ideapark.

Arkisto


Pharmadata tuo markkinoille uuden pd3-apteekkijärjestelmän
14.11.2008 12:33

14.11.2008 12:33


Luotettava ehkäisy tarpeen aknelääke isotretinoiinilla hoidettaessa
14.11.2008 11:02

14.11.2008 11:02


Vuoden Farmaseutti ratkoo iäkkäiden lääkitysongelmia
14.11.2008 11:01

14.11.2008 11:01


Jenkkilobbaus ei tehonnut, lääkevaihto laajenee
11.11.2008 19:36

11.11.2008 19:36


Suomi toivoo EU-reseptille siirtymäaikaa
07.11.2008 14:20

07.11.2008 14:20


Sosiaali- ja terveysvaliokunta siunasi viitehintalait
06.11.2008 13:20

06.11.2008 13:20


Apteekkari Klaus Holttisen muotokuva paljastettiin
05.11.2008 22:29

05.11.2008 22:29


Lipitor saa kilpailijan Norjassa
04.11.2008 14:20

04.11.2008 14:20


Viitehintalait voidaan käsitellä tavallisina lakimuutoksina
04.11.2008 13:50

04.11.2008 13:50


Lääkelaitos: Vain apteekit saavat annosjaella lääkkeitä
31.10.2008 14:32

31.10.2008 14:32