Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Apteekit parhaita asiakaspalvelussa

28.11.2011 12:10 IIRO KOSKELAINEN

, Kuva: Iiro Koskelainen

Asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä apteekkien asiakaspalveluun.

Suomalaiset kokevat saavansa apteekeista selvästi parempaa asiakaspalvelua kuin päivittäistavarakaupasta, todetaan maanantaina julkaistussa EPSI Rating -selvityksessä.

EPSI Rating mittasi suomalaisten tyytyväisyyttä apteekkeihin ja päivittäistavarakauppaan loka-marraskuussa 2011. Valtakunnallisen ja riippumattoman tutkimuksen mukaan apteekeilla on Suomen tyytyväisimmät ja uskollisimmat asiakkaat. Apteekkien valtteja ovat sijainti, aukioloajat sekä ystävällinen ja ammattitaitoinen palvelu.

Apteekkitoimiala sai asiakastyytyväisyydestä 81,4 indeksipistettä sadasta, mikä tarkoittaa hyvää tai erittäin hyvää tulosta. Päivittäistavarakauppa jäi 74 pisteellään kauas taakse. Apteekkien saama tyytyväisyysluku on kansainvälisestikin korkea, esimerkiksi Ruotsissa vastaava luku on ainoastaan 71,7.

Apteekkien asiakaspalvelua mitattiin paitsi koko toimialana, myös ryhmittäin. Apteekeista tutkimuksessa olivat mukana Hyvän Mielen Apteekit, Oma Plus Apteekit ja Yliopiston Apteekki.

Korkeimman tyytyväisyysluvun saavuttivat Hyvän Mielen Apteekit. Paras imago on asiakkaiden mukaan Yliopiston Apteekilla, joka on myös parantanut asiakasuskollisuuttaan viime vuodesta huikeat 6,5 indeksiyksikköä. Erot ryhmittymien välillä ovat kuitenkin hyvin pieniä.

Tutkimuksen mukaan 20 prosenttia suomalaisista ostaisi lääkkeet vain apteekista, jos niiden kauppa vapautuisi. Viime vuonna vastaava luku oli 26. Suomalaisista 65 prosenttia ostaisi lääkkeensä tilanteen mukaan apteekista tai kaupasta. Suomalaiset odottavat, että lääkkeiden myynnin vapauttaminen laskisi hintoja sekä parantaisi valikoimia ja saatavuutta. Suurin pelko olisi lääkeneuvonnan jääminen pois.

EPSI Rating -tutkimukseen haastateltiin satunnaisotannalla vajaat 2 000 suomalaista ympäri Suomen. Tutkimus on osa Euroopan-laajuista EPSI Rating -ohjelmaa. EPSI Rating (Extended Performance Satisfaction Index) on eurooppalainen analyysimenetelmä, jota on käytetty EU-komission aloitteesta useissa Euroopan maissa vuodesta 2001. (EE)

Arkisto


Ruusufinneistä puolet perinnöllisiä
10.09.2015 08:35 UUTISPALVELU DUODECIM

10.09.2015 08:35 UUTISPALVELU DUODECIM


Parin minuutin pikatreeni korjaa diabeetikon sydäntä
10.09.2015 08:20 UUTISPALVELU DUODECIM

diabetes 10.09.2015 08:20 UUTISPALVELU DUODECIM


Reseptilääkkeen saa apteekista mukaan lähes aina
09.09.2015 09:13 ERJA ELO

toimitusvarmuus 09.09.2015 09:13 ERJA ELO


Sairaanhoitajaliiton puheenjohtaja: Farmasistit kotisairaanhoidon matkaan
08.09.2015 11:30 VIRPI EKHOLM

Uudistuva terveydenhuolto 08.09.2015 11:30 VIRPI EKHOLM


Uudella menetelmällä vauhtia lääkekehitykseen
08.09.2015 08:23 TIINA KUOSA

Lääkekehitys 08.09.2015 08:23 TIINA KUOSA


Nokian 1. Apteekki juhlii 100-vuotista työtään
07.09.2015 11:01 INKERI HALONEN

Apteekki palvelee 07.09.2015 11:01 INKERI HALONEN


Risikko: Sairaanhoitajien antama palaute vastaa täysin omia kokemuksiani
07.09.2015 10:18 INKERI HALONEN

Uudistuva terveydenhuolto 07.09.2015 10:18 INKERI HALONEN


Espoon kotihoito siirtyy koneelliseen annosjakeluun
04.09.2015 13:49 INKERI HALONEN

Annosjakelu 04.09.2015 13:49 INKERI HALONEN


Sairaanhoitajat: Apteekin vastuu kasvaa, ja hyvä niin
04.09.2015 11:22 VIRPI EKHOLM

Uudistuva terveydenhuolto 04.09.2015 11:22 VIRPI EKHOLM


Terveyspisteiden sairaanhoitajat: Tämän palvelun kysyntä kasvaa
03.09.2015 13:25 INKERI HALONEN

Apteekin lisäpalvelut 03.09.2015 13:25 INKERI HALONEN