Rokoteryhmän perustaja, kansanedustaja Veronica Rehn-Kivi (r.) haluaa tietää, onko STM ... Lue lisää »

Miten lääkärin työnkuva muuttuu? Millaisessa terveyskeskuksessa suomalaiset asioivat vi... Lue lisää »

Etälääkäripalvelua tarjotaan nyt viiden apteekin yhteydessä. Lue lisää »

Fimea kannattaa apteekin ja paikallisen terveydenhuollon yhteistyötä etälääkäripalveluj... Lue lisää »

Ihmisten motivoiminen itsehoitoon on tärkeää, jotta terveydenhuollossa voidaan siirtyä ... Lue lisää »

Apteekin Terveyspisteestä saa pian yhteyden Potilastiedon arkistoon

Uudistuva terveydenhuolto   11.01.2016 15:00  INKERI HALONEN

SUVI LAPPALAINEN,

Sairaanhoitaja Hanna-Mari Kokko on työskennellyt Turun Hirvensalon Apteekin Terveyspisteessä puolitoista vuotta. "Asiakasmäärät kasvavat koko ajan, rokottaminen on yhä suosituin palvelumme", hän kertoo.

Apteekin rooli matalan kynnyksen terveyspalveluiden tuottajana vahvistuu, kun Terveyspisteen sairaanhoitaja voi kirjata Terveyspiste-käynnin tiedot Potilastiedon arkistoon.

Apteekin rooli matalan kynnyksen terveyspalveluiden tuottajana vahvistuu, kun Apteekin Terveyspisteessä työskentelevä sairaanhoitaja voi jatkossa kirjata Terveyspiste-käynnin tiedot Potilastiedon arkistoon.

Kiinteästi kunnan terveyskeskuksen kanssa yhteistyötä tekeviä Terveyspisteitä toimii Suomessa noin kymmenen apteekin yhteydessä.

Apteekkijärjestelmäyhtiö Receptum rakentaa yhteyden mahdollistavaa palvelua parhaillaan ohjelmistoyhtiö Atostekin kanssa. Palvelusta rakennetaan apteekkijärjestelmästä riippumatonta.

Apteekin Terveyspisteen kanssa pitkään työskennellyt proviisori Saija Leikola huomauttaa, että apteekin ja Apteekin Terveyspisteen tietojärjestelmien pitää olla toisistaan erilliset. 

– Apteekin henkilökunnalla ei ole Potilastiedon arkistoon katstelu- tai kirjaamisoikeutta eikä toisaalta Terveyspisteen hoitaja voi päästä apteekin tietojärjestelmän kautta Reseptikeskukseen, vaikka samoissa tiloissa toimitaankin, Leikola toteaa. 

Atostek on tarjonnut lääkäreille pilvipohjaista eRA eResepti –palvelua vuoden verran. Palvelu laajenee alkuvuodesta kattamaan potilastiedot ensimmäisenä järjestelmäriippumattomana Kanta-liityntäpisteenä Suomessa.

– Palvelun avulla mikä tahansa organisaatio tai terveydenhuollon tietojärjestelmä voidaan liittää Kanta-palveluihin helposti ja nopeasti. Palvelun ideana on jakaa monimutkaisen integraation kustannukset lukuisien liittyjien kesken ja tarjota oikoreitti Kantaan, Atostekin toimitusjohtaja Mika Torhola jatkaa.