Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Apteekin Terveyspisteestä saa pian yhteyden Potilastiedon arkistoon

Uudistuva terveydenhuolto   11.01.2016 15:00  INKERI HALONEN

SUVI LAPPALAINEN,

Sairaanhoitaja Hanna-Mari Kokko on työskennellyt Turun Hirvensalon Apteekin Terveyspisteessä puolitoista vuotta. "Asiakasmäärät kasvavat koko ajan, rokottaminen on yhä suosituin palvelumme", hän kertoo.

Apteekin rooli matalan kynnyksen terveyspalveluiden tuottajana vahvistuu, kun Terveyspisteen sairaanhoitaja voi kirjata Terveyspiste-käynnin tiedot Potilastiedon arkistoon.

Apteekin rooli matalan kynnyksen terveyspalveluiden tuottajana vahvistuu, kun Apteekin Terveyspisteessä työskentelevä sairaanhoitaja voi jatkossa kirjata Terveyspiste-käynnin tiedot Potilastiedon arkistoon.

Kiinteästi kunnan terveyskeskuksen kanssa yhteistyötä tekeviä Terveyspisteitä toimii Suomessa noin kymmenen apteekin yhteydessä.

Apteekkijärjestelmäyhtiö Receptum rakentaa yhteyden mahdollistavaa palvelua parhaillaan ohjelmistoyhtiö Atostekin kanssa. Palvelusta rakennetaan apteekkijärjestelmästä riippumatonta.

Apteekin Terveyspisteen kanssa pitkään työskennellyt proviisori Saija Leikola huomauttaa, että apteekin ja Apteekin Terveyspisteen tietojärjestelmien pitää olla toisistaan erilliset. 

– Apteekin henkilökunnalla ei ole Potilastiedon arkistoon katstelu- tai kirjaamisoikeutta eikä toisaalta Terveyspisteen hoitaja voi päästä apteekin tietojärjestelmän kautta Reseptikeskukseen, vaikka samoissa tiloissa toimitaankin, Leikola toteaa. 

Atostek on tarjonnut lääkäreille pilvipohjaista eRA eResepti –palvelua vuoden verran. Palvelu laajenee alkuvuodesta kattamaan potilastiedot ensimmäisenä järjestelmäriippumattomana Kanta-liityntäpisteenä Suomessa.

– Palvelun avulla mikä tahansa organisaatio tai terveydenhuollon tietojärjestelmä voidaan liittää Kanta-palveluihin helposti ja nopeasti. Palvelun ideana on jakaa monimutkaisen integraation kustannukset lukuisien liittyjien kesken ja tarjota oikoreitti Kantaan, Atostekin toimitusjohtaja Mika Torhola jatkaa.

Arkisto


Reijo Kärkkäisen muotokuva paljastettiin
11.09.2009 13:57

11.09.2009 13:57


EMEA: Sikainfluenssarokotteet lupaavia
11.09.2009 11:49

11.09.2009 11:49


Kuumelääkkeet eivät estä lasten kuumekouristusten uusiutumista
11.09.2009 08:14

11.09.2009 08:14


Diabeteksen hoidon kustannukset räjähtämässä käsiin
09.09.2009 11:48

09.09.2009 11:48


Suomalaisten tietämys kalsiumin tarpeesta heikkoa
09.09.2009 09:43

09.09.2009 09:43


Fimealle asiakaslähtöinen organisaatio
09.09.2009 08:29

09.09.2009 08:29


Lääkelaitokselta ohjeet Tamiflu-liuoksen apteekkivalmistukseen
08.09.2009 15:45

08.09.2009 15:45


Salinista Lahden vuoden yrittäjä
08.09.2009 15:16

08.09.2009 15:16


Tanskan apteekeille oma ”apteekkiasiamies”
07.09.2009 09:41

07.09.2009 09:41


Rinnakkaislääkkeissä liian suuret erot?
06.09.2009 14:26

06.09.2009 14:26