Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Apteekin Terveyspisteestä saa pian yhteyden Potilastiedon arkistoon

Uudistuva terveydenhuolto   11.01.2016 15:00  INKERI HALONEN

SUVI LAPPALAINEN,

Sairaanhoitaja Hanna-Mari Kokko on työskennellyt Turun Hirvensalon Apteekin Terveyspisteessä puolitoista vuotta. "Asiakasmäärät kasvavat koko ajan, rokottaminen on yhä suosituin palvelumme", hän kertoo.

Apteekin rooli matalan kynnyksen terveyspalveluiden tuottajana vahvistuu, kun Terveyspisteen sairaanhoitaja voi kirjata Terveyspiste-käynnin tiedot Potilastiedon arkistoon.

Apteekin rooli matalan kynnyksen terveyspalveluiden tuottajana vahvistuu, kun Apteekin Terveyspisteessä työskentelevä sairaanhoitaja voi jatkossa kirjata Terveyspiste-käynnin tiedot Potilastiedon arkistoon.

Kiinteästi kunnan terveyskeskuksen kanssa yhteistyötä tekeviä Terveyspisteitä toimii Suomessa noin kymmenen apteekin yhteydessä.

Apteekkijärjestelmäyhtiö Receptum rakentaa yhteyden mahdollistavaa palvelua parhaillaan ohjelmistoyhtiö Atostekin kanssa. Palvelusta rakennetaan apteekkijärjestelmästä riippumatonta.

Apteekin Terveyspisteen kanssa pitkään työskennellyt proviisori Saija Leikola huomauttaa, että apteekin ja Apteekin Terveyspisteen tietojärjestelmien pitää olla toisistaan erilliset. 

– Apteekin henkilökunnalla ei ole Potilastiedon arkistoon katstelu- tai kirjaamisoikeutta eikä toisaalta Terveyspisteen hoitaja voi päästä apteekin tietojärjestelmän kautta Reseptikeskukseen, vaikka samoissa tiloissa toimitaankin, Leikola toteaa. 

Atostek on tarjonnut lääkäreille pilvipohjaista eRA eResepti –palvelua vuoden verran. Palvelu laajenee alkuvuodesta kattamaan potilastiedot ensimmäisenä järjestelmäriippumattomana Kanta-liityntäpisteenä Suomessa.

– Palvelun avulla mikä tahansa organisaatio tai terveydenhuollon tietojärjestelmä voidaan liittää Kanta-palveluihin helposti ja nopeasti. Palvelun ideana on jakaa monimutkaisen integraation kustannukset lukuisien liittyjien kesken ja tarjota oikoreitti Kantaan, Atostekin toimitusjohtaja Mika Torhola jatkaa.

Arkisto


Rehulalta kannatusta ehdotuksille
24.03.2011 14:06

24.03.2011 14:06


Apteekkariliitto: Tärkeimmät kysymykset yhä ratkaisematta
24.03.2011 12:05

24.03.2011 12:05


Liki 30 ehdotusta apteekkitoiminnan kehittämiseksi
24.03.2011 12:03

24.03.2011 12:03


Vanhempi kaipaa tukea lapsen lääkehoitoon
24.03.2011 10:54

24.03.2011 10:54


Neuvottelukunta otti kantaa joditablettien myyntiin
23.03.2011 15:52

23.03.2011 15:52


Valvira muistuttaa työnantajan vastuusta
23.03.2011 12:27

23.03.2011 12:27


PGEU: EU-reseptin oltava geneerinen
23.03.2011 10:54

23.03.2011 10:54


Itsemurhat parasetamolilla nousussa
22.03.2011 13:26

22.03.2011 13:26


PharmaServicelle omat kotisivut
21.03.2011 16:22

21.03.2011 16:22


Varmennekortteja jaetaan Apteekkaripäivillä
18.03.2011 12:16

18.03.2011 12:16