Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Apteekin asiakkaat ovat tyytyväisiä sähköiseen reseptiin

sähköinen resepti   26.02.2018 09:03  INKERI HALONEN KATJA LÖSÖNEN

KATJA LÖSÖNEN, KATJA LÖSÖNEN

Vain joka kymmenes oli kokenut sähköiseen reseptiin liittyviä ongelmia viimeisimmällä apteekkikäynnillään.

Suomalaisten apteekkien asiakkaat ovat tyytyväisiä sähköisen reseptin käyttöönottoon ja kokevat harvoin ongelmia asioidessaan sähköisellä reseptillä apteekissa, selviää Itä-Suomen yliopiston tuoreesta tutkimuksesta. 

Apteekin asiakkaista 96 prosenttia oli tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä sähköiseen reseptiin.

Vain joka kymmenes oli kokenut sähköiseen reseptiin liittyviä ongelmia viimeisimmällä apteekkikäynnillään.

Yleisimmät ongelmat liittyivät siihen, että reseptillä ei ollut enää jäljellä lääkettä tai resepti oli vanhentunut asiakkaan tietämättä.

Lisää tietoa myös puolesta-asioinnista ja jäljelle jäävien lääkkeiden seurannasta

Tutkimuksessa kartoitettiin myös sitä, miten asiakkaat seurasivat reseptillä jäljellä olvien lääkkeiden määrää. 79 prosentille oli kerrottu apteekkikäynnin yhteydessä reseptille jäljelle jäävä lääkemäärä.

Puolet asiakkaista kertoi pysyvänsä ajan tasalla sähköisten reseptiensä tiedoista kysymällä apteekista. 45 prosenttia seurasi reseptitietojaan myös lääkepakkaukseen kiinnitetystä tarrasta ja 38 prosenttia Omakanta-internetpalvelusta.

Apteekki ja pakkaukseen kiinnitetty tarra olivat tiedonlähteinä tavallisimmin 75 vuotta täyttäneille, kun taas Omakantaa käyttivät selvästi enemmän nuoremmat asiakkaat.

Tutkimuksessa selvitettiin myös sitä, miten asiakkaat olivat uusineet reseptejää. Puolet asiakkaista oli uusinut sähköisiä reseptejään apteekin kautta. Heistä 92 prosenttia kertoi uusimisen sujuneen ongelmitta.

Tavallisimpia ongelmia olivat pitkät odotusajat, lääkkeen loppuminen ennen uusimista tai epäselvyys reseptin uusimisen tilasta.

Lääkkeitä on mahdollista hakea apteekista myös toisen henkilön puolesta. Joka kolmas oli ostanut lääkkeitä sähköisellä reseptillä jonkun toisen puolesta. Heistä 94 prosenttia koki toisen puolesta asioinnin sujuneen hyvin.

Joillekin ongelmia aiheutti tietämättömyys asiointiin vaaditusta kirjallisesta suostumuksesta. Lisäksi vanhemmat kokivat ongelmalliseksi lasten reseptitietojen puuttumisen Omakanta-palvelusta.

Tutkimuksessa 18 eri kokoista apteekkia ympäri Suomea

Tutkimus tehtiin kyselytutkimuksena syksyllä 2015. Apteekit jakoivat yhteensä 2 913 kyselylomaketta täysi-ikäisille asiakkailleen, jotka hakivat sähköisellä reseptillä lääkettä itselleen.

Tutkimuksen toteuttamiseen osallistui 18 eri kokoista apteekkia ympäri Suomen.

Lopullinen aineisto koostui 1 288 lomakkeesta eli vastausprosentti oli 44. Tutkimus julkaistiin kanadalaisessa Journal of Medical Internet Research -lehdessä.

Arkisto


Lääketutkimukset yhdelle sivustolle
10.11.2014 08:58

10.11.2014 08:58


Antikolinergiset lääkkeet voivat lisätä iäkkäiden sekavuutta
10.11.2014 08:10

10.11.2014 08:10


Esitys valtion lääkekorvaussäästöistä eteni
07.11.2014 15:12

07.11.2014 15:12


Ehkäisypillerit eivät vaikuta elinikään
04.11.2014 11:21

04.11.2014 11:21


Diabeteslääkkeiden valikoima laajenee taas
03.11.2014 08:15

03.11.2014 08:15


Uusi ummetuslääke opioidien käyttäjille
03.11.2014 08:01

03.11.2014 08:01


Asiakas arvostaa lääkeneuvontaa
30.10.2014 08:45

30.10.2014 08:45


Ilopilleri valmiina rokotuksiin
29.10.2014 08:25 INKERI HALONEN

Sote ja apteekit 29.10.2014 08:25 INKERI HALONEN


Iäkkäät toivovat parempaa kivun hoitoa
28.10.2014 13:11

28.10.2014 13:11


Kansanterveystyö koetuksella
28.10.2014 12:55

28.10.2014 12:55