Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Apteekin asiakkaat ovat tyytyväisiä sähköiseen reseptiin

sähköinen resepti   26.02.2018 09:03  INKERI HALONEN KATJA LÖSÖNEN

KATJA LÖSÖNEN, KATJA LÖSÖNEN

Vain joka kymmenes oli kokenut sähköiseen reseptiin liittyviä ongelmia viimeisimmällä apteekkikäynnillään.

Suomalaisten apteekkien asiakkaat ovat tyytyväisiä sähköisen reseptin käyttöönottoon ja kokevat harvoin ongelmia asioidessaan sähköisellä reseptillä apteekissa, selviää Itä-Suomen yliopiston tuoreesta tutkimuksesta. 

Apteekin asiakkaista 96 prosenttia oli tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä sähköiseen reseptiin.

Vain joka kymmenes oli kokenut sähköiseen reseptiin liittyviä ongelmia viimeisimmällä apteekkikäynnillään.

Yleisimmät ongelmat liittyivät siihen, että reseptillä ei ollut enää jäljellä lääkettä tai resepti oli vanhentunut asiakkaan tietämättä.

Lisää tietoa myös puolesta-asioinnista ja jäljelle jäävien lääkkeiden seurannasta

Tutkimuksessa kartoitettiin myös sitä, miten asiakkaat seurasivat reseptillä jäljellä olvien lääkkeiden määrää. 79 prosentille oli kerrottu apteekkikäynnin yhteydessä reseptille jäljelle jäävä lääkemäärä.

Puolet asiakkaista kertoi pysyvänsä ajan tasalla sähköisten reseptiensä tiedoista kysymällä apteekista. 45 prosenttia seurasi reseptitietojaan myös lääkepakkaukseen kiinnitetystä tarrasta ja 38 prosenttia Omakanta-internetpalvelusta.

Apteekki ja pakkaukseen kiinnitetty tarra olivat tiedonlähteinä tavallisimmin 75 vuotta täyttäneille, kun taas Omakantaa käyttivät selvästi enemmän nuoremmat asiakkaat.

Tutkimuksessa selvitettiin myös sitä, miten asiakkaat olivat uusineet reseptejää. Puolet asiakkaista oli uusinut sähköisiä reseptejään apteekin kautta. Heistä 92 prosenttia kertoi uusimisen sujuneen ongelmitta.

Tavallisimpia ongelmia olivat pitkät odotusajat, lääkkeen loppuminen ennen uusimista tai epäselvyys reseptin uusimisen tilasta.

Lääkkeitä on mahdollista hakea apteekista myös toisen henkilön puolesta. Joka kolmas oli ostanut lääkkeitä sähköisellä reseptillä jonkun toisen puolesta. Heistä 94 prosenttia koki toisen puolesta asioinnin sujuneen hyvin.

Joillekin ongelmia aiheutti tietämättömyys asiointiin vaaditusta kirjallisesta suostumuksesta. Lisäksi vanhemmat kokivat ongelmalliseksi lasten reseptitietojen puuttumisen Omakanta-palvelusta.

Tutkimuksessa 18 eri kokoista apteekkia ympäri Suomea

Tutkimus tehtiin kyselytutkimuksena syksyllä 2015. Apteekit jakoivat yhteensä 2 913 kyselylomaketta täysi-ikäisille asiakkailleen, jotka hakivat sähköisellä reseptillä lääkettä itselleen.

Tutkimuksen toteuttamiseen osallistui 18 eri kokoista apteekkia ympäri Suomen.

Lopullinen aineisto koostui 1 288 lomakkeesta eli vastausprosentti oli 44. Tutkimus julkaistiin kanadalaisessa Journal of Medical Internet Research -lehdessä.

Arkisto


Fimea aloittaa apteekkien etätarkastukset
08.07.2020 16:07 ERKKI KOSTIAINEN

apteekkien valvonta 08.07.2020 16:07 ERKKI KOSTIAINEN


Remdesiviirille myyntilupa EU:ssa
06.07.2020 12:46 TARU VANHALA

Koronavirus 06.07.2020 12:46 TARU VANHALA


Vuokratyöntekijät joustavat koronaepidemiassa
06.07.2020 08:25 HANNA HYVÄRINEN

06.07.2020 08:25 HANNA HYVÄRINEN


Joditablettien kysyntä kasvoi apteekeissa
03.07.2020 12:46 ERJA ELO

03.07.2020 12:46 ERJA ELO


Joutsen apteekista tuli viinibaari Apotek
03.07.2020 09:35 ERJA ELO

Joutsen apteekki 03.07.2020 09:35 ERJA ELO


Verkkoapteekkien suosio huikeassa kasvussa
01.07.2020 09:35 ERJA ELO

Verkkokauppa 01.07.2020 09:35 ERJA ELO


Fimean verkosto laajenee – uusi toimipiste Ouluun
29.06.2020 09:53 ERJA ELO

Fimean alueellistaminen 29.06.2020 09:53 ERJA ELO


FIP-kongressi siirtyy ensi vuoteen
29.06.2020 09:51 HANNA HYVÄRINEN

FIP 29.06.2020 09:51 HANNA HYVÄRINEN


Konsortio selvittää, mitä asiakkaat odottavat apteekkipalveluilta
25.06.2020 11:23 HANNA HYVÄRINEN

Asiakaspalvelu 25.06.2020 11:23 HANNA HYVÄRINEN


Apteekit tekivät hyvää työtä kaaoksen keskellä
25.06.2020 09:28 ERJA ELO

Koronavirus 25.06.2020 09:28 ERJA ELO