Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Antibioottikampanja jälleen vuoden lääkekampanja

Lääkemarkkinointi   16.11.2018 17:01  OLLI-PEKKA TIAINEN

,

Palkittu kampanja keräsi lupauksia antibioottien vastuullisesta käytöstä.

Vuoden lääkeinformaatioteoksi valittiin toista kertaa peräkkäin kampanja, joka perää vastuullista antibioottien käyttöön. Palkinto jaettiin tänään Farmasian Päivillä Helsingin Messukeskuksessa.

Kampanjan tavoitteena oli lisätä suomalaisten tietoisuutta ja kiinnittää huomio antibioottiresistenssin vakavuuteen. Lisäksi tarkoitus oli herättää yhteiskunnallista keskustelua ja tuoda esiin keinoja, joilla kuka tahansa voi ehkäistä antibioottiresistenssin yleistymistä.

Kampanja hyödynsi taitavasti eri mediakanavia ja sai kattavasti näkyvyyttä. Kampanjasivuilla kansalaisilla, alan ammattilaisilla ja vaikuttajilla on mahdollisuus tehdä lupaus antibioottiresistenssin ehkäisemiseksi. Palkitsemiseen mennessä oli annettu vähän yli tuhat lupausta.

Mukana kampanjassa oli päättäjiä ja mielipidevaikuttajia, kuten perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko.

”Voittajatyössä oli käytetty monipuolisesti erilaisia markkinointikanavia. Kampanjassa oli digitaalisten kanavien lisäksi hyödynnetty henkilökohtaisia kohtaamisia, jotka digiaikana helposti unohdetaan”, perustelee palkintoraadin puheenjohtaja Riikka-Maria Lemminki Mainostajien Liitto ry:stä.

Terveydenhuolto uhattuna

Kansainvälisen terveysjärjestön WHO:n mukaan antibioottiresistenssi muodostaa maailmanlaajuisen terveysuhan. Sunnuntaina 18.11. vietetään Euroopan antibioottipäivää.

Antibioottiresistenssistä arvioidaan aiheutuvan vuosittain maailmassa noin 700 000 kuolemaa. Määrän on ennustettu nousevan 10 miljoonaan vuoteen 2050 mennessä, ellei asiaan puututa.

Antibioottiresistenssi tarkoittaa sitä, että bakteeri tulee vastustuskykyiseksi antibiooteille eli antibiiottien teho heikkenee.  Tämä varaantaa koko länsimaisen terveydenhuollon.

Palkitun kampanjan toteuttivat Pfizer Oy, Suomen Infektiolääkärit ry, Suomen Sairaalahygieniayhdistys, Kliiniset Mikrobiologit ry, Suomen yleislääkärit ry ja Miltton Oy.

Vuosi sitten palkitussa kampanjassa viestintätoimisto Drum,  Mediatoimisto IUM ja lääkeyhtiö MSD Finland oikoivat virheellisiä käsityksiä antibioottien käytöstä.

Arkisto


Fimea huolissaan apteekkikaupoista
14.02.2011 13:24

14.02.2011 13:24


Thyroxin korvattavaksi maaliskuun alusta
14.02.2011 12:41

14.02.2011 12:41


Iressa-, Tyverb- ja Volibris erityiskorvattaviksi
11.02.2011 11:56

11.02.2011 11:56


Pfizer ostaa osan Ferrosanista
11.02.2011 10:44

11.02.2011 10:44


Yhteistyöhön terveyskioskin kanssa?
11.02.2011 07:00

11.02.2011 07:00


Haussa helposti avattava lääkepakkaus
09.02.2011 10:48

09.02.2011 10:48


STM: VTV liioittelee kustannuksia
08.02.2011 13:08

08.02.2011 13:08


Murtomies riehui yöllä Niiralan apteekissa
07.02.2011 12:21

07.02.2011 12:21


VTV: Tietojärjestelmähankkeisiin saatava ryhtiä
07.02.2011 08:41

07.02.2011 08:41


Kausi-influenssarokote on yhä turvallinen
04.02.2011 08:37

04.02.2011 08:37