Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Antibioottikampanja jälleen vuoden lääkekampanja

Lääkemarkkinointi   16.11.2018 17:01  OLLI-PEKKA TIAINEN

,

Palkittu kampanja keräsi lupauksia antibioottien vastuullisesta käytöstä.

Vuoden lääkeinformaatioteoksi valittiin toista kertaa peräkkäin kampanja, joka perää vastuullista antibioottien käyttöön. Palkinto jaettiin tänään Farmasian Päivillä Helsingin Messukeskuksessa.

Kampanjan tavoitteena oli lisätä suomalaisten tietoisuutta ja kiinnittää huomio antibioottiresistenssin vakavuuteen. Lisäksi tarkoitus oli herättää yhteiskunnallista keskustelua ja tuoda esiin keinoja, joilla kuka tahansa voi ehkäistä antibioottiresistenssin yleistymistä.

Kampanja hyödynsi taitavasti eri mediakanavia ja sai kattavasti näkyvyyttä. Kampanjasivuilla kansalaisilla, alan ammattilaisilla ja vaikuttajilla on mahdollisuus tehdä lupaus antibioottiresistenssin ehkäisemiseksi. Palkitsemiseen mennessä oli annettu vähän yli tuhat lupausta.

Mukana kampanjassa oli päättäjiä ja mielipidevaikuttajia, kuten perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko.

”Voittajatyössä oli käytetty monipuolisesti erilaisia markkinointikanavia. Kampanjassa oli digitaalisten kanavien lisäksi hyödynnetty henkilökohtaisia kohtaamisia, jotka digiaikana helposti unohdetaan”, perustelee palkintoraadin puheenjohtaja Riikka-Maria Lemminki Mainostajien Liitto ry:stä.

Terveydenhuolto uhattuna

Kansainvälisen terveysjärjestön WHO:n mukaan antibioottiresistenssi muodostaa maailmanlaajuisen terveysuhan. Sunnuntaina 18.11. vietetään Euroopan antibioottipäivää.

Antibioottiresistenssistä arvioidaan aiheutuvan vuosittain maailmassa noin 700 000 kuolemaa. Määrän on ennustettu nousevan 10 miljoonaan vuoteen 2050 mennessä, ellei asiaan puututa.

Antibioottiresistenssi tarkoittaa sitä, että bakteeri tulee vastustuskykyiseksi antibiooteille eli antibiiottien teho heikkenee.  Tämä varaantaa koko länsimaisen terveydenhuollon.

Palkitun kampanjan toteuttivat Pfizer Oy, Suomen Infektiolääkärit ry, Suomen Sairaalahygieniayhdistys, Kliiniset Mikrobiologit ry, Suomen yleislääkärit ry ja Miltton Oy.

Vuosi sitten palkitussa kampanjassa viestintätoimisto Drum,  Mediatoimisto IUM ja lääkeyhtiö MSD Finland oikoivat virheellisiä käsityksiä antibioottien käytöstä.

Arkisto


Kampanja rintasyövästä palkittiin
14.11.2014 09:52

Palkitut 14.11.2014 09:52


Farmasian Päivät alkoivat
14.11.2014 08:50

14.11.2014 08:50


Tulehduslääkitys saattaa lievittää myös masennusta
11.11.2014 09:24

11.11.2014 09:24


Lääketutkimukset yhdelle sivustolle
10.11.2014 08:58

10.11.2014 08:58


Antikolinergiset lääkkeet voivat lisätä iäkkäiden sekavuutta
10.11.2014 08:10

10.11.2014 08:10


Esitys valtion lääkekorvaussäästöistä eteni
07.11.2014 15:12

07.11.2014 15:12


Ehkäisypillerit eivät vaikuta elinikään
04.11.2014 11:21

04.11.2014 11:21


Diabeteslääkkeiden valikoima laajenee taas
03.11.2014 08:15

03.11.2014 08:15


Uusi ummetuslääke opioidien käyttäjille
03.11.2014 08:01

03.11.2014 08:01


Asiakas arvostaa lääkeneuvontaa
30.10.2014 08:45

30.10.2014 08:45