75-vuotias Kela kehittyy
14.11.2012 13:18 TONI KOSKINEN
Osa asiakkaista saa henkilökohtaisen Kela-neuvojan, joka toimii aktiivisesti heidän parhaakseen myös muiden viranomaisten kanssa, Hyssälä lupaa.
Pääjohtaja Liisa Hyssälä kertoo, että Kelassa on käynnissä voimakas muutos.
Kela on kehittänyt palvelutapojaan asiakkaiden tarpeiden mukaan. Hakemuslomakkeita on yksinkertaistettu, asiakaskirjeiden ja päätöksien tekstejä selkeytetty. Ensi vuonna käyttöön otetaan nettiajanvaraus Kelan asiakaspalveluun.
– Käynnissä on voimakas muutos, jonka tuloksista osa näkyy jo nyt asiakkaiden arjessa, toteaa Hyssälä.
Nyt esimerkiksi jo 20 prosenttia Kelalle tulevista hakemuksista tehdään verkossa. Verkkoasiointi helpottuu entisestään, kun myös hakemuksen liitteet voi pian lähettää Kelaan sähköisesti.
Vuoden alussa Kela aloitti työkykyneuvonnan sairauspäivärahaa saaville. Palvelumalli laajenee ensi vuonna sairaiden ja vammaisten asiakkaiden palveluun.
– Tavoitteena on, että tällä asiakasryhmällä olisi käytettävissään henkilökohtainen Kela-neuvoja, joka toimii aktiivisesti asiakkaan parhaaksi myös muiden viranomaisten kanssa, Hyssälä kertoo.
Kehittämistyöllä Kela pyrkii tehostamaan ja automatisoimaan prosessejaan, jotta sen resurssit riittävät tulevaisuudessakin asiakkaiden palvelemiseen. Lisähaasteena on työttömyyden kasvu, joka tuo Kelalle uusia hakemuksia ja lisää töitä. (EE)
Arkisto
Lääkehoidon päivänä lukuisia tapahtumia apteekeissa
|
Sähköinen resepti toimii taas
|
Kansalaiset haluavat ottaa vastuuta omasta terveydestään
|
Kelan Reseptikeskuksessa häiriö
|
Fimea palaa Helsinkiin
|
Sote-selvitysryhmä: Lääkekorvausten rahoitusvastuu maakunnille
|
Siitepölykausi voi lisätä myös sydäninfarkteja
|
Järjestöjen kautta motivointia lääkehoidon toteuttamiseen
|
Sitra: Rohkea uudistaminen turvaa terveydenhuollon lähipalvelut
|
Ravintovalmisteesta ehkä apua Alzheimerin alkuvaiheessa
|